TV3 raidījums Nekā Personīga jau iepriekš ziņoja, ka japāņi izlēmuši trīskāršot auto ražotnes apjomus Krievijā, bet līdz šim nevarēja izšķirties caur kuru no Baltijas valstu ostām vest auto ražotnei nepieciešamās detaļas.
Nekā Personīga rīcībā esošo informāciju apstiprina arī Satiksmes ministrija, kas arī saņēmusi ziņas, ka japāņi sliecas par labu Tallinai. Vai izšķirošais bijis pārkraušanas cenu jautājums, nav zināms.
Kā viens no galvenajiem apsvērumiem varētu būt igauņu jau pērn izteiktais piedāvājums iegādāties vairāk nekā 500 Mitsubishi elektromašīnas. Arī Latvijas amatpersonas redzot, ka igauņi ir aizsteigušies priekšā, solīja, ka sadarbība ar kravu pārkraušanu vien nebeigšoties. Apmaiņā pret CO2 izmešu kvotām, arī Latvija apsvēra iespēju iegādāties desmitus elekotrauto.
Zināms, ka japāņi esot arī apsvēruši kravu plūsmu sadalīt uz pusēm – starp Rīgu un Tallinu. Tomēr pirmās loģistikas kravas palaistas caur Igauniju.
Jau iepriekš neoficāli japāņi sarunās norādīja uz Rīgas brīvostas necaurspīdīgo darbību un autoritāro vadības stilu, kas arī varēja ietekmēt viņu izvēli. Divi galvenie atbildīgie par ostas darbu – pārvaldnieks Leonīds Loginovs un Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks šonedēļ atradās ārpus Latvijas.
Lai nodrošinātu lielāku caurskatāmību ostas darbā, šonedēļ valdība pieņēma izmaiņas Rīgas un Ventspils brīvostas pārvaldes nolikumos. Reformas partija uzskata, ka izmaiņas padarīs ostas caurskatāmākas. Turpmāk ar valdes locekļiem nevarēs slēgt konfidencialitātes līgumus. Izmaiņas arī paredz, ka stratēģisku kravu piesaistē jābūt koordinētam dažādu ministriju un iestāžu piedāvājumam.
Latvija pagaidām ir vienīgā, kas palikusi bez nopietnām Japānas investīcijām. Igaunijā ir minētais Mitsubishi elektroauto projekts, bet lietuvieši kopā ar Hitachi būvēs atomelektrostaciju.
Japānas vēstnieks Nekā Personīga atzīst, ka interese par mūsu valsti japāņiem esot, taču šobrīd, kad Eiropa līdz ar Grieķijas krīzi piedzīvo finanšu nestabilitāti, investori esot nogaidīšanas režīmā.
Oficiāli atbildi vēstniecībai par to, ka Mitsubishi būtu izraudzījušies Tallinas nevis Rīgas ostu, Japānas vēstniecība no Tokijas Mitsubishi korporācijas nav saņēmusi. Tādēļ vēstnieks aicina nesteigties ar gala secinājumiem.