"Jāuzsver, ka gadījumā, ja 95. markas beznīns maksā vienu latu litrā, apmēram pusi no šīs summas - 48 līdz 49 santīmus - veido mūsu valsts noteiktie nodokļi. Runa ir par akcīzes nodokli, degvielas rezervju glabāšanas nodevu, kā arī PVN," uzsvēris M.Stirāns.
Pagājušajā gadā valsts budžeta konsolidācijas vārdā tika palielināts akcīzes nodoklis benzīnam par diviem santīmiem litrā, tādējādi sadārdzinot šo produktu, uzsver M.Stirāns. "Nesen Saeimas Budžeta komisijas priekšsēdētājs Jānis Reirs Latvijas Televīzijas raidījumā izteicās, ka gadījumā, ja naftas cenas pasaulē strauji augs, šo akcīzes nodokli varētu atkal pārskatīt, it īpaši ņemot vērā, ka pašreiz šā nodokļa likme benzīnam mūsu valstī ir augstāka par ES prasīto minimālo līmeni," atgādina M.Stirāns.
"Uzskatu, ka nu ir pienācis laiks šo nodokļa samazinājumu veikt. Protams, ja tas tiks izdarīts, katrs patērētājs, pērkot degvielu, šo samazinājumu īpaši neizjutīs, taču kopumā valsts ekonomikai šāds solis varētu dot ietaupījumu līdz pat deviņu miljonu latu apmērā," norāda M.Stirāns.
Viņaprāt, jautājumu par degvielas akcīzes nodokļa samazināšanu būtu vērts aktualizēt ES līmenī. "Pirmkārt, lielo naftas produktu sadārdzinājumu izjūt ne tikai Latvija, bet visa Eiropa. Otrkārt, tieši ES ir lielā degvielas cenu kāpuma katalizators. Vispirms, kā zināms, ES paziņoja par lēmumu pārtraukt naftas importu no Irānas, un ir tikai loģiski, ka tas izraisīja konkrētu pretreakciju, sadārdzinot cenas. Turklāt eksperti arī neslēpj, ka gadījumā, ja Irānas kontekstā izraisīsies karadarbība, degvielas cenas var pat dubultoties," norāda M.Stirāns.