Gadsimta projekts
Pensionētajam skolotājam Kevinam šogad savu piemājas citronkoku aprūpei ir krietni mazāk laika, jo viņš kopā ar citiem aktīvistiem meklē veidus, kā apstrīdēt plānoto 14 kilometru garā tuneļa būvniecību zem Vidusjūras no Maltas uz Goco salu. Petīciju parakstījuši tūkstošiem cilvēku, norādot, ka tunelis nodarīs lielu postījumu dabai un iznīcinās Goco salas mierpilno vidi un lauku īpašo šarmu.
Tuneļa atbalstītāji savukārt teic, ka tas atšķirībā no prāmja ļaus uz kaimiņu salu nokļūt arī vētras laikā, un mierina, ka tunelis zem jūras ir pārbaudīta un droša arhitektūras konstrukcija. Tikmēr gocitāņi (tā mēdz dēvēt šīs salas iemītniekus) norāda, ka nav veikts referendums un pietiek ar pašreizējo prāmju satiksmi, kas ir samērā lēts pārvietošanās veids. Turp un atpakaļ brauciens pasažierim ar prāmi pašlaik izmaksā 4,65 eiro, turklāt pašiem Goco iedzīvotājiem ir atlaides.
Pagaidām skaidrības par to, cik maksās brauciens pa tuneli, nav, jo projektu īstenos privātie investori. No Goco uz Maltu ar prāmi ik dienu uz darbu un mācību iestādēm brauc simtiem iedzīvotāju, kā arī dažādu preču piegādātāji un, protams, prāmi izmanto arī tūristi. Goco tunelis zināmā mērā līdzinās Rail Baltica projektam, jo ietver sarežģītu ģeoloģisko izpēti un ir saistīts ar politisko spēku cīņām. Pašlaik līdz 9. aprīlim turpinās tuneļa būvniecības interesentu pirmskvalifikācijas aptauja potenciālās koncesijas dalībniekiem – arhitektiem, celtniekiem, finansētājiem un infrastruktūras apsaimniekošanai.
Atbildīgā valsts iestāde Infrastructure Malta norāda, ka tuneļa plānotā caurlaidība ir 9000 auto dienā, un no tiem 5% varētu būt smagie transporta līdzekļi, kas pārvietotos ar 70 kilometru ātrumu stundā. Velosipēdistiem un kājāmgājējiem tuneli izmantot nebūs atļauts. Tunelim katrā virzienā būs divas joslas, katra 3,5 metru platumā un vismaz piecu metru augstumā. Plānots, ka tunelis varētu kalpot vismaz 120 gadu.
Līdz ar tuneļa būvniecību laiku pa laikam parādās ieceres Maltā un Goco izveidot arī metro, kas būtiski atvieglotu virszemes transporta plūsmu, tomēr, kā stāsta Kevins, šāds projekts nozīmētu "nopietnu rakšanos" Maltas ģeoloģiski sarežģītajā zemē. Pašlaik gan trūkstot skaidrības, kur tiks likti tuneļa un metro tapšanā radītie būvgružu kalni.
Valdība lēš, ka metro tīkla izveide ar 40 vilcieniem un 20 pieturām izmaksātu ap četriem miljardiem eiro. Projekta attīstība trīs fāzēs ilgtu 15 gadu. Plānotā metro biļetes cena būtu divi eiro.
Jahtu un kuģu tūkstoši
Kā jau salu valstī, jūras transports Maltā ir ļoti attīstīts. Daudzviet izvietotas jahtu un kuteru piestātnes, un tūristi mēdz jokot, ka lielākais mežs Maltā ir no jahtu mastiem. Kad janvārī amatā stājās jaunais Maltas premjers Roberts Abela, viņš uz tikšanos ar mazās Komino salas trīs pamatiedzīvotājiem devās ar kuteri, pats to vadot. Maltieši smaidīja, ka Abela tā akcentē savu jaunības dienu kultūrista karjeru un vienlaikus uzsver Maltas jūras ceļu nozīmi.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena otrdienas, 18. februāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Aizsajūsmasaizrāvāselpa