Digitālo izklaižu analītikas kompānijas Newzoo dati rāda, ka 2016. gadā eSporta segmenta kopējie ieņēmumi pasaulē bija 493 miljoni ASV dolāru ( 434,28 miljoni eiro), 2017. gadā tie bija jau 655 miljoni ASV dolāru, bet projekcijas par 2018. gadu liecina, ka kopējie ieņēmumi varētu pārsniegt 900 miljonus dolāru un 2019. jau pārsniegs miljardu.
"Tehnoloģijām attīstoties, mainās arī videospēļu saturs, produkti, virtuālā realitāte, īpašie pasākumi un videospēļu turnīri. Tās ir tikai dažas no lietām, ko industrija padara par ciklisku ienākumu avotu, pelnot naudu uz palielinātās intereses rēķina," ASV medijam CNBC, komentējot strauji augošo nozari, saka investīciju analītiķe Samanta Grīnberga.
Kibersporta laikmets
Viens no šie aspektiem, kas palīdz kompānijām gūt stabilus ienākumus, ir videospēļu turnīri – eSports. Videospēles kļuvušas populāras gan tāpēc, ka paaudze, kura uzauga, tās spēlējot, rietumu pasaulē nu jau ir cilvēki cienījamos gados ar nopelnītiem un uzkrātiem finanšu līdzekļiem, gan pateicoties digitālajām straumēšanas iespējām. Izmantojot tādas straumēšanas platformas kā Twitch vai YouTube Live, cilvēki ar samērā nelielām investīcijām var visai pasaulē parādīt, ko viņi spēlē. Ja paveicas vai arī tiek rūpīgi strādāts, izveidojas ievērojama auditorija, un šis straumētājs, gluži kā sociālo mediju viedokļu ietekmētāji jeb influenceri, var kļūt populārs un turīgs. Šobrīd populārākais videospēļu straumētājs ir 27 gadus vecais Ričards Tailers Blevins, kuru digitālajā telpā pazīst ar segvārdu Ninja. Vidēji viņa pārraides skatās ap 60 000 cilvēku, un mēnesī viņš no straumēšanas nopelna, kā liecina CNBC dati, 500 000 ASV dolāru. Straumēšanas karjeru viņš sāka 2009. gadā.
Pateicoties minētajām platformām, radās iespējas vieglāk sarīkot videospēļu turnīrus, kas, tāpat kā pašas spēles, no nišas izklaides nu pēkšņi kļuva pieejamākas lielākai auditorijai. Turnīru izmēri pieaug, un 2018. gadā komandu spēles Dota 2 turnīru dalībnieki, pēc portāla eSportsearnings datiem, kopā nopelnījuši 40 miljonus dolāru. Savukārt citas komandas spēles Legue of Legends finālu tiešraidē starp Ķīnas un Korejas e-sportistiem vēroja nepilni 130 miljoni cilvēku.
Salīdzinājumam – Pasaules kausu futbolā šogad tiešraidē vismaz 20 minūtes vēroja 619 miljoni, liecina FIFA dati. Analītiķi gan ir piesardzīgi, prognozējot, vai kādā brīdī eSports apsteigs tradicionālo sportu. Kopumā gadā šādas pārraides skatās 380 miljoni cilvēku, un lielākā daļa auditorijas ir no ASV, Ķīnas un Dienvidkorejas, kur skatītāji biļetēs par vienu 2017. gada turnīru, kā izpētījis CNN, iztērēja 5,5 miljonus dolāru.
Investē komandās
Sākotnēji eSportu daudzi uztvēra kā joku, un pat vēl 2014. gadā ASV sporta medija ESPN vadītājs Džons Skipers, komentējot kompānijas Amazon iesaisti videospēļu straumēšanas biznesā, norādīja, ka "elektroniskais sports nav īsts sports". Taču, neskatoties uz to, daudziem turīgiem ASV sportistiem šī nozare šķiet gana ienesīga, lai tur ieguldītu naudu, kas nereti nopelnīta tradicionālo sporta spēļu laukumos.
Starp zināmākajiem investoriem var minēt vienu no pasaulē populārākajiem sportistiem – Maiklu Džordanu. Viņš šobrīd medijiem neatklātu summu ieguldīja uzņēmumā, kuram pieder savukārt viena no zināmākajām eSporta komandām Team Liquid. Kopējā uzņēmuma vērtība, pēc Forbes aplēsēm, pēc ieguldītāju piesaistes ir ap 200 miljoniem ASV dolāru. Tās gan, salīdzinot ar tradicionālā sporta komandām, nav neticamas summas – Forbes pavasarī ziņoja, ka visas NBA komandas šobrīd ir vērtas vismaz vienu miljardu dolāru.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena otrdienas, 27. novembra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!
???
Enģeļa viesis