Tūrisms, sabiedriskā ēdināšana, starptautiskie pasažieru pārvadājumi, izklaide un kultūra divu gadu laikā cieta ļoti smagi un nedaudz varēja atkopties tikai tad, kad starp Covid-19 uzliesmojumu viļņiem bija pierimusi arī pati pandēmija. Tajā pašā laikā sektori, kas ir saistīti ar informācijas tehnoloģijām, piedzīvojuši lēcienveidīgu attīstību. Visās nozarēs tieši digitalizācijas projekti pandēmijas laikā ieguvuši iespaidīgu paātrinājumu.
Gandrīz puse – 48% – Latvijas mazo un vidējo uzņēmēju pandēmijas iespaidā savu biznesu pielāgojuši un daļēji vai pilnībā pārcēluši uz digitālo vidi. Šajā kontekstā būtiski saprast, ka darbībai digitālajā vidē ir vajadzīgi ne tikai informācijas tehnoloģiju risinājumi, bet arī jauns skats uz biznesu. Lieliem uzņēmumiem ar augstu informācijas tehnoloģiju izmantošanas līmeni bija vieglāk nekā mazajiem, kas nelieto informācijas tehnoloģiju risinājumus un maz investē attīstībā. Problēmas mazajiem uzņēmumiem radās gan ar e-parakstu, gan nodrošinot ātrāku internetu, gan sākot veidot savas mājaslapas.
Vēlos uzsvērt, ka Covid-19 pandēmija parādīja, cik ātri uzņēmumiem var vajadzēt izstrādāt un realizēt savu krīzes plānu. Pandēmija izgaismoja lietas, kurām pēkšņi bija jābūt gatavam katram vadītājam: koordinēt pārmaiņas, menedžēt stresu, pārvaldīt krīzes situāciju, mainīt procesu vadību un vērst fokusu uz klientu.
2020. gada martā Latvijas biznesa vide nebija gatava digitalizācijai – zināšanu nebija pietiekami un neviens nebija gatavs krīzei, kas nāca ar jauniem viļņiem. Tā skāra visus uzņēmumus, un lielai daļai komersantu (īpaši mazajiem uzņēmumiem) nebija rīcības plāna vai pārmaiņu vadības stratēģijas. Dažus pandēmija paralizēja uz vairākiem mēnešiem, tomēr tā parādīja arī pilnīgi jaunas šķautnes un to, ka cilvēkus var nodarbināt attālināti. Domāju, ka šī tendence saglabāsies. Ir jāatceras ekonomikas skaudrie pamati – krīzes nāk un iet, un no katras krīzes tie, kas izdzīvo, iziet gudrāki, attīstītāki, ar jaunām darbības formām un idejām.
Uzņēmējam mūsdienās jāzina, kā jūtas darbinieki, ko domā biznesa partneri un konkurenti, daudz jākomunicē un, galvenais, jābūt plānam, kā iziet no krīzes.