Kā galvenie orientieri kalpo šobrīd starptautiskos pētījumos apstiprināti trīs elementi, kuru savstarpējā mijiedarbībā iespējams panākt kvalitatīvas pārmaiņas izglītībā un uzlabot skolēnu mācību sasniegumus pat par 25%. Šie elementi - telpa, jauna pedagoģija (dziļmācīšanās) un tehnoloģijas, tikai kopā un līdzsvarā veido mūsdienīgu mācību vidi.
Telpa var likties ļoti plašs un pat abstrakts jēdziens, taču, runājot par mācību telpu, tas «tulkojams» pavisam vienkārši. Laiks atvadīties no iekārtojuma ar skolotāja galdu klases priekšplānā un kārtīgi izkārtotām solu rindām klasē - tas vairs nestrādā! Vērts ņemt vērā izvietojumu, kas pakārtots stundas mērķiem, ir ērti un ātri transformējams. Jāņem vērā arī, kādas attiecības starp skolēniem un skolotāju vēlamies veicināt ar telpas iekārtojumu, paturot prātā, ka skolotājs vairs nav ekskluzīvs zināšanu avots un visu pareizo atbilžu «turētājs», bet drīzāk gan izziņas un pieredzes gūšanas procesa rosinātājs.
Jaunas pedagoģijas pieeja ceļā uz dziļmācīšanos paredz pāreju no virspusējas faktu pārzināšanas uz izpratni, izziņu, analīzi un pieredzi, kas rodas tās rezultātā. Mūsdienīgs darbs klasē kalpo kā atslēga uz jaunām zināšanām un to apguves veidiem, tāpēc jaunā pedagoģija paredz arvien aktīvāku pašu skolēnu iesaisti, turklāt veidā, kāds viņiem ir interesants. Tātad, pielietojot tehnoloģijas. Nav vērts runāt par to, vai tehnoloģijas mācību procesā nepieciešamas, jo, līdzīgi kā gadu gaitā mainījusies medicīnas, sporta, biznesa vai jebkura cita nozare, arī izglītība piedzīvojusi pārmaiņas, iesaistot tehnoloģijas un tiecoties tās izmantot jēgpilni, kas tad arī ir īstais izaicinājums. Skolēniem svarīgi gūt interaktīvu mācīšanās pieredzi, ļaujot mijiedarboties ar dažāda veida saturu. Tāpat skolēniem svarīgi patērēt un - kas svarīgi - pašiem arī radīt mācību saturu, ļaujot ērti sazināties ar skolotāju ar dažādu interaktīvu platformu starpniecību, iesaistīties dažādu formu klases darbā - grupās, variējot dažādas mācību metodes, darbojoties individuāli pie projektiem, veicot pētījumus, eksperimentus.
Ir svarīgi par visām pārmaiņām un to nepieciešamību vienoties iekšienē, iesaistoties skolu vadītājiem, skolotājiem, skolēniem, viņu vecākiem un, protams, arī lēmumu pieņēmējiem un izglītības nozares uzņēmumiem. Mums visiem svarīgi apzināties vajadzību nodrošināt labāku mācību vidi katrā skolā, katrā klasē, tā veicinot labu pārmaiņu izplatīšanos ievērojami ātrāk un veiksmīgāk.
*Izglītības uzņēmuma Lielvārds dibinātājs un vadītājs