Programmas Rossija RTR raidītājs varētu vērsties Eiropas Komisijā par Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīvas pārkāpšanu, un tas Latvijai varētu draudēt ar prāviem izdevumiem, jo programma Rossija RTR tiek translēta no Zviedrijas, kas ir ES dalībvalsts, līdz ar to šīs programmas retranslēšanas kārtību, arī pārtraukšanu, regulē ES direktīva. Turklāt jāņem vērā - pat ja Latvijas nacionālās tiesas instances NEPLP lēmumu atzīs par tiesisku, tas nekavēs Rossija RTR vērsties ar prasību Eiropas Komisijā.
NEPLP par pamatojumu programmas aizliegšanai min Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (EPLL) 26. panta 3.-5. punkta pārkāpumu. Šie punkti nosaka, ka TV kanāli savu programmu saturā nedrīkst ietvert mudinājumu uz naida kurināšanu vai aicinājumu diskriminēt kādu personu vai personu grupu dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, valstspiederības, reliģiskās piederības vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai citu apstākļu dēļ, kā arī aicinājumu uz karu vai militāra konflikta izraisīšanu.
NEPLP priekšsēdētājs Ainārs Dimants Dienai uzsvēra, ka Rossija RTR gadījumā šie punkti ir klaji pārkāpti, uz to norādot arī vairāki juristi un eksperti, tostarp arī Drošības policija. Dienas aptaujātais jurists gan sacīja, ka problēma ir tā, ka Rossija RTR raidītājs, Krievijas uzņēmums NCP RUSMEDIACOM, nav uzskatāms par Latvijas jurisdikcijā esošu elektronisko plašsaziņas līdzekli, tāpēc tam nevar piemērot administratīvo atbildību par EPLL pārkāpšanu.
Tiesa gan, jurists atzina, ka EPLL ir ieviests izņēmuma princips, kas atsevišķos gadījumos tomēr ļautu vērsties pret konkrētu ārvalstu programmu saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu likumu. Tomēr arī šeit jurists saskata vairākus nozīmīgus riskus tieši saistībā ar Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīvas pārkāpšanu. Tā nosaka noteiktu procedūru, kādā ir pārtraucama kādas ES dalībvalsts retranslētas televīzijas programmas raidīšana citā valstī. Jurists norāda, ka direktīva vispirms jau paredz, ka apraide var tikt ierobežota tikai uz noteiktu laiku. Apraidi var ierobežot, ja konstatēta naida kurināšana rases, dzimuma, reliģijas vai valstspiederības dēļ. Tas atbilst pret Rossija RTR izvirzītajiem pārmetumiem no NEPLP puses.
Taču direktīva arī skaidri nosaka: lai pārtrauktu translāciju, pārkāpumam ir jābūt veiktam vismaz divas reizes pēdējo 12 mēnešu laikā un attiecīgajai dalībvalstij ir jāiesniedz rakstveida paziņojums Eiropas Komisijai par nodomu pārtraukt apraidi. Taču tas vēl nav viss. Direktīva arī paredz, ka pēc rakstveida paziņojuma iesniegšanas ir jānotiek apspriedei starp raidītāju valsti un Eiropas Komisiju. Tikai tad, ja šī apspriešanās nav noslēgusies ar izlīgumu, var tikt pieņemts lēmums par translācijas pārkāpšanu.
Kā minēja jurists, pēc viņa rīcībā esošās informācijas, NEPLP nav iesniegusi rakstveida paziņojumu Eiropas Komisijai par nodomu pārtraukt apraidi un nav arī notikusi apspriešanās ar raidītājvalsti - šajā gadījumā Zviedriju un Eiropas Komisiju. Tādējādi direktīvā noteiktā procedūra nav ievērota, un Latvijas valstij var draudēt soda sankcijas par direktīvai neatbilstošu translācijas pārkāpšanu. Ja tiks konstatēts, ka lēmums par Rossija RTR retranslācijas pārtraukšanu ir pieņemts, pārkāpjot direktīvā noteikto procedūru, personas, kurām nodarīti zaudējumi, varētu lūgt tos atlīdzināt.
A. Dimants gan uzsver, ka tiesvedība ir normāla lieta un NEPLP no tās nebaidās, «jo tad nevarētu pieņemt nevienu lēmumu».