Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Uzvar ar elastīgu attieksmi pret klientu

Latvijas koka mēbeļu eksportētājiem Eiropas tirgu iekarot kļūst grūtāk, jo pircēji kļuvuši piesardzīgāki un mēbelēm tērē mazāk naudas. Papildus saspringtajai situācijai eirozonā - arī no krīzes pašmāju tirgū viegli atkopties neizdodas.

«Kopš 2010. gada nozarē ražošanas apjomi pakāpeniski pieaug. Pērn saražots par 5,5% vairāk produkcijas nekā 2011. gadā,» norāda Ekonomikas ministrijas Tautsaimniecības struktūrpolitikas departamenta pārstāvis Jānis Salmiņš. Tomēr ekonomiskā krīze tik ļoti ietekmēja nozari, ka pilnīga atkopšanās vēl ir aiz kalniem - patlaban ražošanas apjomi par trešdaļu atpaliek no pirms krīzes līmeņa 2007. gadā. Arī asociācijas Latvijas koks izpilddirektors Andris Plezers Dienai uzsver, ka vietējos mēbeļniekus finanšu krīze «skāra ļoti nežēlīgi, jo tajā mēbeļu patēriņš Latvijā samazinājās trīs reizes.» Viņš teic, ka mēbeļu eksports krīzes dēļ krities arī citās Eiropas valstīs, bet «ne tik dramatiski kā Latvijā.»

Aiz Eiropas robežām

Saspringums eirozonā ražotājiem licis lūkoties tālāk par Eiropu, uzņēmumi atraduši iespēju realizēt savu produkciju gan ASV, gan Austrālijā un citviet. Tāpat nelielu atvieglojumu sniedz pašmāju tirgus, kur pieprasījums pēc mēbelēm tomēr pieaug, tāpēc Eiropai domāto produkciju ražotājiem vismaz daļēji izdodas realizēt tepat Latvijā.

«Mēs mērķus nezīmējam, jo tas ir neproduktīvi,» ievedot Rīgas Krēslu fabrikā, saka tās vadītājs Aldis Circenis. Ražotnē patlaban tiek gatavoti krēsli kādam kultūras namam. Fabrikas pēdējā laika lielākā veiksme ir taburete Bloom. Tā pērn ieguva prestižo Red dot award dizaina balvu, kas tiek atzīta par vienu no iekārojamākajiem novērtējumiem dizaina jomā. Konkurence bija iespaidīga - tika iesūtīti vairāk nekā 4500 darbu no visas pasaules. «Ar šo tabureti viss sākās,» A. Circenis ar lepnumu paceļ ķebli un izrāda to no visiem rakursiem. Lai izgatavotu vienu šādu tabureti, vajag apmēram 40 minūšu. Vienā maiņā var sagatavot pat 50 šādu ķebļu. «Nupat vienojāmies par pasūtījumu ar kādu ASV uzņēmumu. Pēc ilgas domāšanas viņi piekrita gan šādam krēsla formātam, gan arī vēl pasūtīja bāra krēslus - līdzīgus, tikai augstākus,» stāsta fabrikas vadītājs.

Katram posmam 30%

Lai mēbeļu bizness būtu rentabls, uzņēmumam jābūt elastīgam savā piedāvājumā, stāsta A. Circenis. Produktam jāspēj mainīties atkarībā no pieprasījuma. «Ja patērētājam var piedāvāt plašu sortimentu un pēc vajadzības mainīt ražošanas specifiku, ar šādu biznesu var arī pelnīt. Ja uzņēmums cenšas pieturēties pie viena standarta, rentabilitāti sasniegt grūti. Tādā gadījumā vajadzīgs stabils un liels pircēju loks, kā arī zema cena. Ja kāds spēj ražot krēslus, ko var pārdot pa pieciem eiro gabalā, un prot realizēt miljonu šādu krēslu, nopelnīt izdodas,» uzskata uzņēmuma vadītājs.

Rīgas Krēslu fabrika eksportēt produkciju sāka pērn, un jau sasniegti tirgi ne tikai daudzviet Eiropā, bet arī ASV un Austrālijā. Vietējā tirgū mēbeles maksā krietni lētāk, eksportējot nāk klāt uzcenojums par transportēšanu, turklāt visbiežāk starp ražotāju un patērētāju ir vairāki starpnieki. «Matemātika ir vienkārša - katrs vidusposms grib savus 30%. Eiropā ir pieņēmums, ka mazumtirdzniecībā prece ir fabrikas vairumcena reizināta ar četri. Tiek uzskatīts, ka starp ražotāju un gala patērētāju ir vismaz trīs posmi,» atklāj A. Circenis.

Darījums bez starpniekiem ir veiksme, jo prece tad ir lētāka patērētājam, tomēr to panākt izdodas reti: «Atrodoties Rīgā, mēs nevaram sasniegt to patērētāju loku, ko var dīleris, kas dzīvo tajā valstī, uz kuru produkciju eksportējam. Vienlaikus mēs apzināmies - jo vairāk starpnieku, jo lielāks spiediens uz cenu. Liela nozīme ir tam, cik unikāls ir produkts - jo unikālāks, jo vieglāk diktēt savus noteikumus.»

Dārgās izstādes

A. Circenis teic, ka Eiropu nemaz nav tik viegli iekarot, jo daudzi sektori jau aizņemti. Viens no galvenajiem veidiem, kā piesaistīt potenciālo pircēju, ir piedalīšanās izstādēs. Daļēji to apmaksā Latvijas Investīciju attīstības aģentūra ar Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļiem, tomēr liela summa jāsedz arī pašam uzņēmumam. Rīgas Krēslu fabrika sarēķinājusi, ka par 40 kvadrātmetru lielu izstādes stendu pašiem jāiztērē vairāki desmiti tūkstošu eiro. Par ES fondu naudu apmaksā cilvēku transportēšanu, bet par to, kā uz izstādi aizvest mēbeles, jādomā pašiem.

Kritiski valsts atbalstu mēbeļniekiem vērtē asociācijas Latvijas mēbeles (LM) prezidents Aivars Einauss, kurš, salīdzinot Latviju ar abām pārējām Baltijas valstīm, uzsver, ka pērn Igaunijas valdība saviem mēbeļu ražotājiem nodrošināja 1000 kvadrātmetru Ķelnes izstādē (kvadrātmetrs maksājis 300 eiro). «Iepretim Igaunijas valdības attieksmei Latvijā savukārt pieņemts, ka nacionālais stends izstādē nedrīkst būt lielāks par 50 kvadrātmetriem. Šādā teritorijā izlikt mēbeles ir nereāli,» uzskata A. Einauss.

Abas Baltijas kaimiņvalstis mūs apsteigušas - Lietuvā gada apgrozījums nozarē ir apmēram miljards eiro, Igaunijā - ap 400 miljoniem eiro, bet Latvijā - 200 miljonu. «Lietuvieši savulaik ne bez valsts atbalsta mēbeļrūpniecības attīstības plānus saistīja ar IKEA, tagad sadarbībā ar IKEA strādā apmēram 90% Lietuvas mēbeļu ražotāju,» uzsver LM prezidents

Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss norāda, ka mūsu mēbeļrūpniecība vēl nav tik spēcīga, kā gribētos. «Uzņēmumiem nepieciešama labvēlīga uzņēmējdarbības vide, ko būtu jāveicina ar nodokļu politiku, darbaspēka pieejamību, elektrības cenu. Diemžēl izteiktu priekšrocību Latvijai pret kaimiņvalstīm pašreiz nav, lai neteiktu skarbāk,» nopūšas K. Klauss.

Prasības mainās

A. Einauss ir arī mēbeļu ražotājuzņēmuma Pinus GB līdzīpašnieks. Viņš, šķirstot uzņēmuma mēbeļu katalogu, saka: «Šī te mazā grāmatiņa gadā mums dod četrus miljonus eiro lielu apgrozījumu.» Patlaban modē esot masīvkoka mēbeles minimālisma stilā. Tomēr prasības atšķiroties. «To, ko ļoti veiksmīgi var pārdot Vācijā, negribēs pirkt Francijā un Anglijā. Pat Itālijā mēs bijām spiesti pielāgoties, piemēram, viņiem pieprasīti skapji citos izmēros,» stāsta A. Einauss. Uzņēmējs norāda, ka Latvijas mēbeļu ražotāji valsts vārdu pasaulē spodrina ar kvalitāti, dizainu un servisu, viņš prognozē, ka nākotnē atpazīstamība augs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Nozares eksports un imports

2012. gadā mēbeļu ražošanas nozare eksportēja 80% no produkcijas.
Koka mēbeles pērn eksportētas 83 milj. latu vērtībā (1,2% no kopējā Latvijas preču eksporta).
Koka mēbeļu imports - 51 milj. latu vērtībā (0,6% no visa preču importa).

Galvenie eksporta tirgi
Vācija (21,3% no kopējā mēbeļu eksporta), Dānija (9,7%), Lielbritānija (6,4%).

Galvenais importa tirgus
Itālija (apm. 30%).
Avots: Ekonomikas ministrija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?