Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Sola saglabāt naudu ceļiem

Autoceļu būvniecības nozares pārstāvjiem ir izdevies pievērst valdības uzmanību nozarei draudošajām finanšu trūkuma problēmām un saņemt no premjera Valda Dombrovska (Vienotība) solījumu, ka valdība meklēs risinājumus, kā finansēt nozari gadījumā, ja aizkavēsies līdzekļi no Eiropas Savienības (ES) budžeta.

Biedrības Latvijas Ceļu būvētājs valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš sarunā ar Dienu vēstīja, ka, tiekoties ar premjeru, panākta vienošanās, ka būvnieki neiesaistīsies protesta akcijās un tiks meklēti risinājumi. Premjers sarunā ar ceļu būvētājiem atzinis, ka uzdos ceļu būves kvalitātes kontroli nodalīt atsevišķi no citām VAS Latvijas Valsts ceļi funkcijām, veidojot neatkarīgu institūciju, kas sekos līdzi valsts pasūtīto ceļu būves darbu kvalitātei.

Atkarīgi no ES finansējuma

«Viena no nopietnākajām problēmām šobrīd ir tas, ka esam ļoti atkarīgi no ES finansējuma - gluži kā narkomāns, kas «uzsēdināts» uz adatas. Par laimi, premjers šo ar ES finansējumu saistīto problēmu apzinās,» skaidroja A. Bērziņš, norādot, ka no valsts budžeta piešķirtie līdzekļi pēdējo gadu laikā ir bijuši pietiekami vienīgi ceļu uzturēšanai, bet ne remontam. Tā, piemēram, 2013. gadā valsts autoceļu infrastruktūras finansējums no ES budžeta veido 88 miljonus latu, bet investīcijas no valsts budžeta (neskaitot uzturēšanas darbus) - tikai 12 miljonus latu. A. Bērziņš gan vienlaikus pievērsa uzmanību faktam, ka ES finansējums, kas ir veidojis lauvas tiesu no Latvijas autoceļu remontu budžeta visus pēdējos gadus, ir tikai daļējs atspaids nozarei, jo ES finansējumu saņem tie autoceļi, kas atbilst noteiktiem kritērijiem, bet nebūt ne visi ceļi, kuriem tas būtu nepieciešams no tehniskā viedokļa. Savukārt, ja ES finansējums netiks saņemts un nozare atbilstoši Satiksmes ministrijas (SM) šobrīd ierosinātajam 2014. gadā saņems 20% no degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem jeb 65,386 miljonus latu, līdzekļu pietiks tikai ceļu regulārajiem uzturēšanas darbiem, bet ne remontiem. A. Bērziņš norādīja, ka lielāka skaidrība par valdības rīcību radīsies turpmākajos mēnešos, kad ministrijas iesniegs savus priekšlikumus nākamā gada budžetam. Pēc ceļu būvnieku domām, nākamgad autoceļu vajadzībām būtu jānovirza 60% no kopējiem degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem - aptuveni 196,2 miljoni latu. Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā pārstāve Sanita Jemberga atzina, ka to vai 2014.-2020. gada budžeta apstiprināšana aizkavēsies, šobrīd prognozēt nav iespējams, bet to, vai līdzekļi tiks saņemti laikus, lielā mērā noteiks arī pašu dalībvalstu veiktie sagatavošanās darbi.

Neiebilst kontrolei

SM, kuru ceļu būvnieki kritizēja par pasivitāti un nepietiekamu ieklausīšanos nozares pārstāvju viedokļos, noliedz to, ka ministrijas darbība bijusi kūtra, un uzsver, ka ir darījusi visu, lai nodrošinātu autoceļu uzturēšanu un būvniecību, vienlaikus radot arī nosacījumus caurspīdīgumam ceļu būves iepirkumos, samazinot ceļu būves izmaksas iepirkumos vidēji par 30%. «Pēdējie iepirkumu rezultāti norāda uz pozitīvu tendenci, ka reālā būvdarbu cena ir ievērojami zemāka par prognozēto, konkursos piedalās vidēji septiņi pretendenti, kas nodrošina efektīvu valsts un ES līdzekļu apguvi,» uzsver satiksmes ministrs Aivis Ronis, kurš uzskata, ka būvnieku kritika ir saistīta ar iebildumiem pret ministrijas centieniem veicināt konkurētspēju un caurspīdīgumu nozarē. Pēc tikšanās ar būvniekiem premjers uzdeva SM nodalīt ceļu būves kvalitātes kontroli no citām VAS Latvijas Valsts ceļi funkcijām, izveidojot neatkarīgu uzraudzības institūciju. Tādējādi tiek plānots novērst situāciju, ka saistīti vienas iestādes darbinieki vērtē viens otra darbu. Papildus tiks izstrādāti arī konkrētāki kritēriji materiāliem, kas izmantojami ceļu būvē.

A. Bērziņš norāda, ka nevēloties iegrimt pārmetumos A. Ronim, tomēr uzskata, ka ministram ceļu būves nozares problēmām jau iepriekš būtu vajadzējis pievērsties aktīvāk. «Nav pārsteigums arī tas, ka ceļu būves nozarē ir palielinājusies konkurence un samazinājušās cenas - ir loģiski, ka mazāka finansējuma apstākļos katrs būvnieks cīnās par iespēju saņemt pasūtījumu,» skaidro A. Bērziņš, uzsverot, ka konkurences saasināšanās un cenu krišanās pašas nespēj radikāli uzlabot ceļu stāvokli un remontu efektivitāti, jo ļoti lielai daļai Latvijas autoceļu segums nav atjaunots jau aptuveni 20 gadu. Nozares pārstāvjiem arī nav iebildumu pret stingrāku autoceļu remonta darbu kontroli - kā tiekoties ar premjeru norādījuši ceļu būvnieki, ceļu remontu projekti tiek īstenoti un kontrolēti, vadoties no tehniskajiem projektiem, ko izstrādā VAS Latvijas Valsts ceļi, un nav bijuši gadījumi, ka kāda realizētā projekta izpildījums un kvalitāte nebūtu atbildusi plānam. Būvnieki ir gatavi strādāt atbilstoši darba uzdevumu un projektu prasībām, un cits jautājums ir par to, vai izstrādātais projekts atbilst reālajām vajadzībām konkrētajā situācijā, jo ir bijuši gadījumi, kad, sākot ceļu seguma atjaunošanu, tiek konstēts, ka arī ceļa pamatne ir sabrukusi, un, to neatjaunojot, atjaunotais ceļa klājums spēs kalpot vien dažus gadus, skaidro A. Bērziņš. Kā sasniegumu sarunās ar premjeru ceļu būvnieki min faktu, ka ir izdevies pievērst valdības uzmanību nepieciešamībai indeksēt ceļu būves materiālu izmaksas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?