Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Skolotāji vairs negaida, bet iet citu ceļu

Divu gadu laikā Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) netiekot galā ar pedagogu darba samaksas modeli, alternatīvu variantu izstrādājis Ikšķiles vidusskolas direktors Česlavs Batņa. Šī modeļa pamatprincipus atbalsta arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA), iesaistoties arī tā pilnveidē. Neatbildēts gan paliek jautājums, pie kura varianta darbs tiks turpināts.

Patlaban modeļa pamatprincipi ir izstrādāti un tuvākajā laikā plānots to piedāvāt vērtēšanai Izglītības un zinātnes ministrijai, kā arī iepazīstināt ar to plašāk gan sabiedrību, gan citus ieinteresētos, Dienai stāsta priekšlikumu autors Č. Batņa.

Ja iepriekš ministrija sliecās par 36 stundu darba nedēļu, tad alternatīvā modeļa pamatā ir pilnas 40 stundas. Č. Batņa uzskata, ka, mainot sistēmu, tomēr ir jātuvojas darba likumam. Otra būtiskākā atšķirība - atalgojums par likmi visām skolām ir vienāds. Ja pedagogs strādātu pilnas 40 stundas nedēļā, tad saņemtu 1150 eiro pirms nodokļu nomaksas. IZM bija plānojusi skolas sadalīt vairākās kategorijās, novelkot robežu starp lielajām un mazajām skolām.

Tomēr arī alternatīvajā variantā viss nav tik vienkārši. Ne visiem skolotājiem būs iespēja strādāt pilnas slodzes darbu, īpaši mazajās lauku skolās, tāpēc veidosies arī atalgojuma atšķirība. Č. Batņa skaidro, ka par konkrētām stundām, skolotājam klasē strādājot ar bērniem, visiem maksātu vienādi neatkarīgi no skolēnu skaita klasē, bet atlīdzība atšķirtos par papildu pienākumiem - burtnīcu labošanu, klases audzināšanu, gatavošanos stundām. Tas nenozīmē, ka kādam par šo darbu maksātu mazāk, bet, ja klasē ir pieci, nevis 25 skolēni, likumsakarīgi, ka arī darba apjoms, piemēram, labojot burtnīcas, ir mazāks. Atšķirības varētu būt arī starp mācību priekšmetu skolotājiem. Piemēram, ja matemātikas skolotājam, vadot darbu klasē, kur ir 25-30 skolēni, labojot darbus, gatavojoties stundām un veicot citus darba pienākumus, sanāktu pilnas 40 stundas un līdz ar to arī atalgojums 1150 eiro, tad sporta skolotājs, strādājot ar tādu pašu bērnu skaitu, bet mazāku papildu darbu apjomu, savāktu nepilnu slodzi - 36 stundas un proporcionāli arī mazāku atalgojumu.

Pēc līdzīga principa zemāks atalgojums sanāktu tam pašam matemātikas skolotājam, ja klasē būs pieci līdz deviņi bērni. Pēc pašreizējiem aprēķiniem, mazāku laiku veltot darbu labošanai un gatavošanās procesam, kopējā slodze sanāktu 28 stundas, proporcionāli saņemot 805 eiro pirms nodokļu nomaksas. Slodze var būt lielāka, mācot vēl citus priekšmetus vai nodrošinot interešu izglītības pulciņus. Taču, atbildot uz jautājumu, kā mazā skolā pedagogs varēs savākt pilnu slodzi, Č. Batņa atbild, ka, visticamāk, nevarēs.

Alternatīvajā variantā paredzēts arī pirmsskolas pedagogu atalgojumu pielīdzināt pārējiem, bet tas nozīmētu trīs reizes lielāku algu, nekā tas ir tagad. Te arī paši izstrādātāji saprot, ka, visticamāk, tas uzreiz nebūs iespējams, jo atstās pārāk lielu ietekmi uz budžetu. Šī paša iemesla dēļ bijušas arī diskusijas par pedagogu atalgojuma robežu, kas gala variantā samazināta no 1200 uz 1150 eiro. Taču, ko tas precīzi nozīmētu budžeta kontekstā, vēl nav zināms, jo konkrētus aprēķinus var veikt tikai pati IZM. Pēc Č. Batņas aplēsēm, mēnesī tie būtu papildu 1,9 miljoni eiro, bet šajā summā daļēji nav iekļauts atbalsta personāls, kā arī bērnudārzu skolotāji, kuri šobrīd finansējumu saņem no pašvaldībām. Ja ar rezervētajiem deviņiem miljoniem eiro nepietiktu, būtu jāpanāk vienošanās, kad atvēlēto finansējumu būs iespējams palielināt, uzskata Č. Batņa.

Ar izglītības un zinātnes ministru Kārli Šadurski (Vienotība) par izstrādāto alternatīvo variantu LIZDA bija plānojusi runāt jau pagājušajā nedēļā, taču tikšanās ministra slimības dēļ nenotika. LIZDA vadītāja Inga Vanaga Dienai uzsvēra - arodbiedrība neuzstāj, ka šis ir vienīgais un labākais modelis, bet tas iekļauj pamatprincipus, ko tā atbalsta. Par turpmāko darbu vēl būs jāvienojas. Vēlme patlaban ir izstrādāt maksimāli optimālu modeli, saprotot, ka visu vajadzības viena gada budžetā apmierināt nevarēs, bet ir jābūt grafikam, kurā tiek atspoguļots, kā uz to virzīsies. Turklāt tas jādara jebkurā gadījumā, vai izvēlas turpināt darbu pie alternatīvā vai IZM izveidotā modeļa. Komentēt alternatīvo modeli K. Šadurskis Dienai pagaidām nevarēja, taču plāno ar to iepazīties un izvērtēt.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Kā Latvijai vērtēt Trampa atgriešanos

Naktī uz trešdienu, kad TV tiešraidēs ASV karte strauji iekrāsojās sarkanā (republikāņu) krāsā un bija skaidrs, ka tiekam iemesti bīstamā nenoteiktības laika posmā, mikroblogošanas vietnē X ierakst...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?