Ja kādam autoražotājam Šveices pilsētā Ženēvā gribējās paspīdēt ar pragmatiski, akurāti izpildītu mājasdarbu, viņu gaidīja liela vilšanās.
Publika un prese no neitrālā teritorijā rīkotā šova gaida sensācijas un ideju izvirdumus, turklāt tiem ne vienmēr jābūt rotātiem ar divu miljonu eiro cenas birku, kā tas atgadījies ar kārtējo pasakaino Pagani superauto. Tas var būt arī desmitreiz lētāks, taču tehnoloģiski desmitkārt augstvērtīgāks Lamborgini Huracan. Santagatas jaunākais darinājums, tradicionāli kristīts savulaik slavena un neuzveikta cīņas buļļa vārdā, sastāv no sarežģītas kompozītmateriālu un metāla sakausējumu mikstūras.
Tā padara Huracan ļoti vieglu, taču arīdzan dramatiski ātru. Vieglie materiāli, piemēram, alumīnijs, dāsni izmantoti arī jaunā Audi TT konstrukcijā. Kulta automašīnas jaunā paaudze Ženēvā startēja kā pamata (divu litru TFSI motors, 230 ZS), tā jaudīgākā TTS izpildījumā ar 310 ZS, uz brīdi pamielojot sporta automašīnu entuziastus ar speciāli būvētu pussacīkšu prototipu.
Par agresīvo TT dizainu izstādē izskanēja dažādi viedokļi, taču, automašīnai pagaidām rātni stāvot uz podesta, vislielākā dinamika bija vērojama pēc jaunas koncepcijas veidotajā salonā. Savukārt visa informācija tiek atspoguļota pilnībā animētā instrumentu panelī, padarot nevajadzīgus papildu ekrānus kaut kur viduskonsolē. Audi TT nonāks pārdošanā jau šogad, taču, vēl pirms tas notiks, AutoDienas lasītāji varēs tuvāk iepazīties ar tā dēvētajām «kokpita tehnoloģijām». Lai gan pār kādu zemu, platu un draudīgu coupe tipa spēkratu Ženēvā var paklupt ik uz soļa, īpašu uzmanību pelna vēl tikai nedaudzas automašīnas. Gan amerikāniskais Lexus RCF, gan motoršova dīva Maserati Alfieri ir vismaz divi no šādiem automobiļiem.
Motors pagrīdē
Pilnīgi pretējā emociju un cenas skalas galā mitinās «lētas sīkbūtnes», ko Eiropā pazīst kā supermini segmentu un atšķirībā no Latvijas pērk un lieto lielā daudzumā. Saprotamu iemeslu dēļ jaunākie izejmateriāli un Apple CarPlay saskarne tiem nav pieejama. Taču būtu kļūda uzskatīt, ka trīsarpus metrus garš auto mūsdienās darbojas ar vecu divtaktu dzinēju.
Renault Twingo izstādē piesaistīja ne mazāku pūli kā Porsche Macan, un viss tikai tāpēc, ka ierastajā vietā zem priekšējā pārsega nav atrodams motors. Tas paslēpts zem bagāžnieka grīdas un griež pakaļējos riteņus. Par godu klusajai revolūcijai, Renault pat uzbūvējis jaunu trīscilindru benzīna dzinēju ar 70 zirgspēkiem, ļaujot izvēlēties arī spēcīgāku turboversiju.
Galveno Twingo konkurentu spēku samērs gan bija trīs pret vienu, tomēr «trīs sivēntiņu» Toyota Aygo / Peugeot 108 / Citroen C1 jaunizdevums nesasniedza cerēto uzmanību. Salīdzinot ar diezgan nolaidīgi iekārtoto «trīnīšu» pirmo paaudzi, jaunais automašīnu «cepiens» jeb piedāvājums garnēts bagātīgāk, tomēr dzinējs joprojām ir tikai viens, un tas pats diemžēl vērtējams kā diezgan gaudens.
Džips no Itālijas
Ja pasaulē nebūtu krosoveru jeb «parketa džipu», tie būtu steigšus jāizdomā, jo citādi jaunās māmiņas paliktu bez paaugstinātajiem braucamajiem, bet autofirmas paliktu bez ienākumiem. Atbilstoši minimizācijas tendencēm populārākā joma darbības izvēršanai ir mazie krosoveri.
Izvēle jau tagad ir plaša, un tai drīzumā pievienosies arī tas, kas galu galā iznāks no neparasti robustā Volkswagen T-Roc. Savādi, taču visuresošais «tautas auto» mazo krosoveru klasē pagaidām nav pārstāvēts, bet nesen prezentēto Taigun acīmredzot uzskata par piemērotu tikai Indijai.
Ar zināmu novēlošanos Juke teritorijā ielaužas arī hrestomātiskais Jeep. Tik miniatūras automašīnas izstrādāšana neiekļaujas amerikāņu masīvajā domāšanā, tāpēc stūrainais un lētas, toties krāsainas plastmasas pārpilnais Renegade izgatavots no Fiat 500L. Tam ir deviņu (!) ātrumu divsajūgu pārnesumkārba, pilnpiedziņa un pat pazeminātie pārnesumi. Renault Captur no šīm trim pozīcijām piedāvā aptuveni vienu, bet Peugeot 2008 - nevienu. Kaut kur pa vidu starp standarta automašīnām un krosoveriem iestrēdzis Citroen C4 Cactus. Franču uzstājīgā vēlme piedāvāt masu pircējiem nevajadzīgi ekstravagantas automašīnas šķiet riskanta, un pastāv pamatotas aizdomas, ka PSA Peugeot-Citroen jaunajam bosam, ex-Nissan otrajai personai Karlosam Tavaresam būs kas sakāms par šādiem dārgiem eksperimentiem.
Laiks ir nauda
Pa vidu «nemirstīgu buļļu» un «viltus džipu» panoptikumam Ženēvas motoršovā gadījās arī pa kādai normālai automašīnai.
Tā, piemēram, BMW divkāršā debija (priekšpiedziņa plus minivens) 2. sērijas Active Tourer formā izskatās izcili pārdomāta un arī nolemta tūlītējai veiksmei - vismaz Rietumeiropā noteikti.
Škoda uzdrīkstēšanās domāt ārpus rāmjiem - Concept C - pagaidām ir vārda tiešā nozīmē «zaļa», taču, nenoliedzami, seksīga ideja, un jācer, ka to nenoraks VW grupas puritāniskais kalkulators.
Ford Focus pārkārtotais kokpits kaut nedaudz kliedē interjera smagnējumu, tomēr visi gaida un grib jauno Mondeo, kura gan Ženēvā atkal nebija. Durvis netika atvērtas arī jaunajam Honda Civic Type-R.
Jāpiebilst arī, ka tad, ja japāņi savu 300 ZS karsto «heču» marinēs vēl gadu, iekarsušie «precinieki» izklīdīs un dosies pie jaunākām un «gatavākām» līgavām, piemēram, Subaru WRX STI. Automašīnas atšķiras arī tehniski, taču, galvenais, ka Type-R mums sola labi ja pēc gada, turpretim STI AutoDiena testēs jau pēc trim nedēļām. Jāatceras sen zināmā patiesība, ka nokavēta iespēja vairs nav nekāda iespēja.