Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka mazumtirdzniecībā noturīga izaugsme ir tieši interneta veikaliem, un Latvijas interneta veikalos aizvadītajos desmit gados apgrozījums trīskāršojies. Turklāt vairākus gadus mazumtirdzniecībai internetā ir tendence pieaugt vidēji 2-3 reizes straujāk nekā kopējam Latvijas mazumtirdzniecības apgrozījumam. Šā gada pirmajā pusgadā, izslēdzot preču cenu pārmaiņas, mazumtirdzniecības apgrozījums pa pastu un interneta veikalos audzis par vairāk nekā 10% gada griezumā, bet kopējais mazumtirdzniecības apjoms - par nepilniem 4%. Mūsu uzņēmēji, līdzīgi kā citur pasaulē, piedāvā iespēju veikt pirkumus internetā, maksājot ar karti. Arī interneta lietošana Latvijā kļuvusi ērtāka un ātrāka - likumsakarīgi, ka šāda veida tirdzniecība strauji attīstās.
Bankas Citadele e-komercijas darījumu statistikā redzams, ka pēdējā gada laikā par 40% pieaudzis internetā ar maksājumu karti veikto pirkumu apjoms. Tas ir ievērojams rādītājs, kas skaidri norāda - Latvijas iedzīvotāji aizvien vairāk iepērkas internetā gan Latvijā, gan ārzemēs. E-komercijas attīstība ir viena no iespējām Latvijas uzņēmējiem attīstīties un audzēt pārdošanas apjomus pasaulē. Pagaidām Latvijas iedzīvotāji ārzemju internetveikalos iepērkas biežāk un tērē vairāk nekā mūsu valsts internetveikalos. Darījumu skaita pieaugums pirkumiem ārzemju interneta veikalos gada laikā bijis 50%, Latvijas - tikai 4%. Mūsu valsts iedzīvotāju vidējā pirkuma summa ārzemju interneta veikalos bija vidēji 47 eiro, Latvijas - 36 eiro. Šī gada pirmajā pusgadā iedzīvotāju vidējā pirkuma summa Latvijas interneta veikalos bijusi par 30% lielāka nekā pērn, kamēr ārzemju interneta veikalos par 5% mazāka.
Attīstot pārdošanu internetā, arī Latvijā iztērētā vidējā pirkuma summa noteikti palielināsies, jo cilvēki aizvien vairāk novērtē, ka iepirkšanās internetā ar maksājuma karti ir ērta, taupa laiku, neejot, piemēram, uz veikalu. Aizvien vairāk uzņēmumu ne tikai izveido savu mājaslapu internetā, kur komunicē par savu produkciju, bet arī veido attiecības ar klientiem sociālajos tīklos. Mazo uzņēmumu vidū redzami pozitīvi piemēri, ka atsevišķa mājaslapa uzreiz netiek veidota, bet galvenais akcents likts tieši uz klientu sasniedzamību sociālajos tīklos. Pārdošanas veidi var būt ļoti dažādi, un katram uzņēmējam atliek izvērtēt sev piemērotākos pārdošanas kanālus internetā - vai tas būtu savs interneta veikals vai brīvi visiem pieejama starptautiska pārdošanas platforma. Pat ja pārdošanas apjomi uzreiz nebūs lieli, ar interneta palīdzību attīstot produkcijas pieejamību klientiem visā pasaulē, var iegūt trumpi veiksmīgai attīstībai un tādu jaunu klientu piesaistei, kuriem būs nepieciešamas apjomīgas un regulāras piegādes.
Pēc Interneta asociācijas paustā, 32% Latvijas iedzīvotāju iepērkas internetā un visbiežāk internetā ar maksājumu vai kredītkarti izvēlas iegādāties transporta, īpaši lidojumu, prāmju, autobusu, kā arī dažādu pasākumu biļetes.
*bankas Citadele valdes loceklis