Nav retums, ka lielveikalā reizēm izskatās kā «lasītāju klubiņā», kur pircēji iedziļinājušies produktu sastāvdaļu izpētē. Piemēram, Rimi veikalos pieprasījums pēc eko un biopārtikas pieaug - šīgada pirmā ceturkšņa pārdošanas dati liecina, ka bioloģiskās pārtikas pieprasījums salīdzinājumā ar pērno gadu audzis par 18% un dažās no pārtikas grupām tas ir pat divkāršojies, piemēram, pieprasījums pēc dabai draudzīgi audzētiem augļiem un dārzeņiem kāpis par 55%. Straujš pieprasījuma kāpums novērojams biopārtikas segmentā zīdaiņiem - tas ir audzis par 163%, kas, visticamāk, skaidrojams ar to, ka, pieaugot kopējam labklājības līmenim valstī, iedzīvotāji primāri no kopējā uztura groza pievērš uzmanību savu bērnu pārtikas kvalitātei.
Maza loma
Pamatā patērētāji vērtē pašu produktu, un tikai tad lomu sāk spēlēt tas, vai iepakojums ir no zaļiem vai pārstrādājamiem materiāliem. Līdzīgi kā Igaunijā un Lietuvā, Latvijas iedzīvotāji uz iepakojuma galvenokārt pievērš uzmanību trim lietām - derīguma termiņam, produkta nosaukumam un tā sastāvdaļām, liecina iepakojuma ražotāja Tetra Pak veiktais pētījums. Mazāk nekā puse jeb 40% aptaujāto respondentu Latvijā norādījuši, ka iepakojums nav noteicošais faktors pārtikas produktu izvēlē, savukārt trešdaļai iepakojums ir nozīmīgs faktors. Baltijas iedzīvotājiem ir svarīgi, lai pārtikas iepakojums būtu funkcionāls un ērts lietošanai, kā arī veselībai draudzīgs. Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju tieši kartonu uzskata par videi draudzīgāko iepakojumu dzērieniem un vērtē, ka videi draudzīga iepakojuma loma nākotnē pieaugs. Turklāt gandrīz puse jeb 43% iedzīvotāju būtu gatavi piemaksāt līdz astoņiem centiem par videi draudzīgu produktu iepakojumu.
Nav cimds ar roku
Interesanti, ka ražotāji, kas ir izveidojuši bioloģisku pārtikas produktu līnijas saviem ražojumiem, ne vienmēr šiem produktiem nodrošina arī bioloģisku iepakojumu vai tādu, kas tiek atbildīgi pārstrādāts. Latvijas Iepakojuma asociācijas valdes priekšsēdētāja Iveta Krauja norāda, ka ir tikai viena dominējošā tendence: kā pārtika tiks iepakota, to nosaka produktu būtība - vai tie ir šķidri, biezi, birstoši, lielos vai mazos gabalos utt., un katram no šiem produktiem ir savas prasības attiecībā uz iepakojumu. Produktus ir jāvar iepildīt vai iefasēt attiecīgajā iepakojumā, iepakojumam ir jāpalīdz saglabāt produktus līdz noteiktajam termiņam gan ceļā no ražotājiem līdz tirgotājiem, gan no tirdzniecības vietām līdz mājsaimniecībām. Pārtikas produktu iepakojumam ir jābūt funkcionālam. Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka vismaz atsevišķās produktu grupās pastāv izvēle, piemēram, olas var iepakot gan papīra masas kastītēs, gan plastmasas iepakojumā, līdzīgi ir arī ar dažādu graudaugu, šķidrumu iepakojumiem u. tml.
Piemēram, graudu pārstrādes uzņēmums Rīgas dzirnavnieks, kam ir arī bioloģiskā produktu līnija, miltu un pārslu produktiem izvēlas papīra un kartona iepakojumu, kas tiek ražots no dabīgiem resursiem, vidē ātri sadalās. «Videi draudzīgu papīra iepakojumu izmantojam arī miltu produkcijai industriālajiem iepakojumiem, kā arī ne tikai bioloģiskajiem produktiem, bet gan vairumam produkcijas,» atklāj a/s Rīgas dzirnavnieks valdes loceklis Žilvins Pakeltis. Uz uzņēmuma iepakojumiem ir Latvijas Zaļā punkta zīme, kas apliecina to, ka produkta ražotājs ir atbildīgs pret dabu, jo finansiāli iesaistījies Zaļā punkta organizētajā iepakojuma šķirošanas un pārstrādes sistēmā. Tiesa gan, biedrības Latvijas Zaļā josta valdes priekšsēdētāja Velga Vilciņa vērtē, ka dažādu iepakojumu pārstrādes sistēma mūsu valstī joprojām nav sakārtota.
Zaļie nāk!
Sabiedrībā ir izveidojies priekšstats, kādam ir jābūt bioloģisko produktu iepakojumam, - ražotam no videi draudzīga iepakojuma. Tāpēc atbilstošs iepakojums šiem produktiem ir ļoti svarīgs priekšnosacījums, lai pircēji šos produktus izvēlētos. Uzņēmēji redz šai produktu nišai izaugsmes iespējas. «Katru gadu šī pircēju grupa Latvijā un Eiropā palielinās, līdz ar to esam arī palielinājuši bioloģisko graudu iepirkumu apjomu no zemniekiem miltu un auzu pārslu ražošanai,» teic Ž. Pakeltis. Arī Rimi plauktos arvien vairāk parādās privātās preču zīmes zīmola I love Eco produkti, kas tiek ražoti pēc Rimi māteskompānijas ICA pasūtījuma, un uz produktiem papildus Eiropas Savienības eko logotipam atrodami arī vairāki citi eko sertifikātu logotipi jeb marķējumi. «Izvēloties produktu iepakojumu, pievēršam uzmanību tam, lai tas ir ērts un drošs patērētājiem, kā arī pasargātu un negatīvi neietekmētu pašu produktu. Maksimāli cenšamies samazināt iepakojuma apjomu tur, kur tas ir iespējams. Iespēju robežās izvēlamies FSC Forest Stewardship Council kartona iepakojumu. Tāpat Rimi privātās preču zīmes produktu iepakojumā pakāpeniski atsākamies no PVC izmantošanas,» tā Rimi Latvija pārstāve Inga Bite.
Zaļo bio un eko tendenču popularitāti apstiprina fakts, ka nišā vēlas strādāt arī start-up uzņēmumi. Pirms kāda laika jaunā uzņēmēja Ieva Sulutaura prezentēja dabīgu risinājumu ēdiena uzglabāšanai Bee in, un produkts - bišu vaska un kokvilnas ietinamais materiāls - ātri vien kļuvis pieprasīts. «Pirms produkta palaišanas tirgū, veicām intervijas, kurās atklājās, ka cilvēki vēlētos savu pārtiku uzglabāt ekoloģiskos iepakojumos, bet nezina par tādiem,» atceras I. Sulutaura. Pašlaik par produktu ir interese vairākos sektoros (organiskā kokvilna, Latvijas piens, veikali, kas vēlas redzēt produktu savā sortimentā u. tml.).