Ja pamanāt, ka pa Rīgas ielām moderno, rietumvalstīs ražoto, labi pazīstamo automašīnu vidū pārvietojas balts zaporožecs ar valsts numuru AL-21, tad ziniet - pie tā stūres atrodas nevis Rīgā mazbērnus apciemot iebraucis laucinieks, bet Ceļu satiksmes drošības direkcijas direktors Andris Lukstiņš. «Šo automašīnu pirms dažiem gadiem man uzdāvināja draugi, un gada siltajā laikā es ar to reizēm izbraucu. Tehniskā apskate mašīnai nokārtota, varu braukt droši,» skaidro A. Lukstiņš. Viņa vadītās Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) darbinieki ar aizrautību stāsta to, ka direktors ar balto zaporožecu brauc uz apspriedēm Satiksmes ministrijā un novieto senatnīgo jeb, tā sakot, vintage automašīnu līdzās citu ministrijas pārziņā esošo iestāžu vadītāju mūsdienīgajām automašīnām, tā izpelnoties nedalītu uzmanību.
Braucot pa Rīgas ielām, citu autovadītāju attieksme pret zaporožecu esot ļoti labvēlīga. «Cilvēki parasti laipni pasmaida, it īpaši manas paaudzes autovadītāji, kuri atceras laikus, kad ar šādu automašīnu ne tikai uz laukiem, bet pat ar ģimeni uz Karpatiem brauca,» novērojis zaporožeca īpašnieks. Arī viņam, piecdesmitgadnieku paaudzes vīrietim, šī automašīnas marka saistās ar nostalģiskām atmiņām par jaunības gadiem. «Zapiņš bija mana pirmā automašīna, ar ko es izbraukāju visu Baltiju, pats savām rokām to daudzkārt remontēju,» atceras CSDD direktors un turpina, raksturojot savu ekstravaganto spēkratu, «maksimālais ātrums, ko var sasniegt, braucot ar šo automašīnu, ir 120 km stundā. Mašīnas svars ir apmēram 800 kg, bet tā patērē 10 litru benzīna uz 100 km un jauda sasniedz 40 zirgspēku.» CSDD direktora zaporožecs ir viens no 328 šādas markas automašīnām, kam patlaban nokārtota tehniskā apskate un tādējādi ir pilnīgas tiesības braukāt pa pilsētu ielām un lauku ceļiem.
Ripo raiti
Mums ar fotogrāfu arī rodas iespēja izbaudīt nostalģisko atmosfēru, jo A. Lukstiņš savā zaporožecā izvizina pa Biķernieku trasi.
Automašīnas iedarbināšana uzreiz neizdodas, tomēr, kad tehnika nolemj, ka laiks sākt strādāt, tad vairākus apļus pa trasi 1990. gadā ražotā automašīna noripo apbrīnojami raiti. Galvenais, kas vizinoties pārsteidz, ir skaļā motora rūkoņa, kuras dēļ automašīnā var sarunāties tikai ļoti skaļi.
Ikdienā A. Lukstiņš visbiežāk brauc ar septiņus gadus vecu Audi A6, ko atzīt par Latvijas apstākļiem ļoti piemērotu automašīnu. «Braucot ar tādu, jāsaka, vēsturisku automašīnu kā zaporožecs, vairāk jūt bedres, nekā braucot ar rietumvalstīs ražotajām automašīnām, norāda A. Lukstiņš un piebilst, «uzskatu, ka bedru problēma Latvijā tiek stipri pārspīlēta. Patiesībai atbilst tas, ka mazo lauku ceļu kvalitāte vērtējama kā slikta, bet lielās autostrādes un pilsētu ielas ir normālā stāvoklī.»
Dāmas brauc prātīgāk
A. Lukstiņš ir viens no tiem cilvēkiem, kas vislabāk Latvijā pazīst autovadītāju ieradumus, pozitīvās īpašības un trūkumus, jo CSDD apkopo informāciju par satiksmes negadījumiem, kā arī organizē eksāmenus braukšanas tiesību saņemšanai. Direktors uzskata - nav pamata apgalvojumam, ka sievietes būtu sliktākas autovadītājas nekā vīrieši.
«Ir jau tā, vīrieši var vadīt automašīnu labāk nekā dāmas. Tā sauktajā Pirmajā formulā sievietes tomēr nestartē. Bet diemžēl avārijas biežāk izraisa vīrieši, nevis sievietes. Iemesls tam ir vīriešu neadekvātā pārgalvība un pašpārliecinātība. Riskantākā autovadītāju grupa ir jauni puiši, kam izglītība pieticīga, parunāt par mākslu un kultūru viņi neprot, un vienīgā iespēja sevi apliecināt un izrādīties meitenēm ir demonstrēt bravūru, vadot automašīnu. Dāmas parasti brauc daudz apdomīgāk un prātīgāk,» saka autovadītāju paradumu pazinējs un turpina, «savukārt autovadītājiem vecumā pēc 70 ļoti būtiski ir spēt pareizi novērtēt savu fizisko un psiholoģisko stāvokli. Ja cilvēks visu mūžu bijis labs autovadītājs, tad, visticamāk, gudri vadīs automašīnu arī vecumdienās, bet reakcijas ātrums palēninās visiem.»
Labāk autovadīšanas tiesību nokārtošanu neatlikt uz mūža otro pusi, bet paveikt jau vecumā ap 20, iesaka ilggadējais autovadītājs un piebilst, ka, lai būtu labs autovadītājs, jābrauc regulāri, plauktā ieliktas un gadiem aizmirstas autovadītāja tiesības par virtuozu autovadītāju nepadara.