Attīstītās pasaules valstis virzās uz mācību saturu, kas nav balstīts tikai faktu un zināšanu iegaumēšanā, bet arī prasmju un attieksmes apguvē un attīstībā. Labā ziņa - šo valstu vidū ir arī Latvija, sperot pirmos soļus mācību satura reformā, kas balstīta kompetenču attīstībā. Minēto pārmaiņu pamatcēlonis ir vienkāršs - tehnoloģijas arvien vairāk spēj aizstāt rutinētas darbības, turklāt strādā lētāk un precīzāk. Pārtikas veikalos jau ir elektroniskās kases, speciālie galdniecības darbagaldi spēj izvirpot daudz precīzākas detaļas nekā cilvēki - šādus piemērus var turpināt uzskaitīt vēl un vēl. Tāpēc mūsdienu pasaulē arvien aktuālāka kļūst nepieciešamība cilvēkiem realizēt sevi radoši, nevis rutīnas veidā, un šīs prasmes jāsāk attīstīt jau skolā. Ir muļķīgi izglītību veidot jautājumu - pareizo atbilžu formā, jo Google šobrīd zina daudz vairāk atbilžu.
Tehnoloģijas ievērojami mainījušas cilvēku domāšanu. Īpaši tas attiecas uz gadsimtu mijā dzimušo paaudzi jeb generation z. Viena no iezīmēm, kas jauniešiem raksturīga - nepieciešamība redzēt sava darba jēgu, spēt ikvienā brīdī atbildēt uz vienkāršo jautājumu «Kāpēc vispār kaut ko darīt?». Ja spējam sniegt argumentētu atbildi uz šo jautājumu, tad efekts no paveiktā un arī iesaiste būs daudz lielāka. Lielākā daļa jauniešu šodien ir tehnoloģiju satura radītāji, nevis patērētāji, novērtējot vērtības, kas pašiem svarīgas, un par tām aktīvi iestājoties. Ir aplami pieņemt, ka mūsdienu jaunatne ir tikai truli informācijas patērētāji, kas vienkārši skrullē cauri sociālo tīklu plūsmai. Viņos ir milzīgs tehnoloģiskais un radošais potenciāls, kam piešķirot jēgu var radīt lielu pievienoto vērtību.
Kā palīdzēt skolotājam šajā pārejas posmā efektīvi organizēt mācību darbu? Liela daļa skolotāju ir ķīlnieki starp sabiedrības uzskatiem un izglītības administratīvo aparātu. Kā varam palīdzēt? Nodrošinot nepārtrauktu, kvalitatīvu, mūsdienīgām prasībām atbilstošu profesionālo pilnveidi, kā arī nodrošinot skolotājus ar tehnoloģijām.
Kā motivēt skolēnus mācīties jebkurā laikā un vietā, kā veicināt mērķtiecīgu, patstāvīgu mācīšanos iedziļinoties? Tas iespējams, organizējot mācību aktivitātes, kas pietuvinātas reālās dzīves situācijām, kurās skolēnam ir iespēja izvirzīt uzdevumus no sava skatu punkta, attīstot vajadzīgās zināšanas, prasmes un tik būtiskās rakstura īpašības - neatlaidību, līderību, drosmi, prasmi sadarboties. Mācību saturs vairs nevar būt faktu iekalšana, tam jābūt darbam pie uzdevuma kā projekta - no informācijas saņemšanas, analīzes, interpretācijas līdz gala produkta radīšanai un prezentācijai.
Kā šajā procesā var palīdzēt tehnoloģijas? Tās darbojas kā procesa paātrinātājs - sākot no informācijas meklēšanas līdz jauna, unikāla satura radīšanai.
*Izglītības uzņēmuma Lielvārds dibinātājs un vadītājs