Līdzīgi kā daudzās citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, Latvijā ieviests tiesas ieteiktais mediācijas regulējums - uzņēmējiem, kuri iesaistīti civillietās tiesās, tiesnesis tiesas procesā obligāti ieteiks izmantot mediāciju. Pēc savas izvēles mediāciju uzņēmumiem var ieteikt arī zvērināti notāri un tiesu izpildītāji. Turklāt tie zvērināti notāri un tiesu izpildītāji, kuri nokārtojuši mediatoru sertifikācijas pārbaudījumu, no pērnā gada nogales tiesīgi arī paši vadīt mediācijas procesus. Līdz ar to uzņēmumiem ar terminu «mediācija» nākas sastapties arvien biežāk.
Mediācijas elementi tiek pielietoti konkurences strīdu lietās. Konkurences padome (KP) darbojas kā mediators jau no 2013. gada. Mediāciju izmanto neliela apjoma un vieglu konkurences strīdu risināšanā. Šādos gadījumos netiek ierosināta oficiāla pārkāpuma lieta, bet KP uzņēmumam izsaka brīdinājumu un aicina to uz mediācijas procesu.
Šāda KP iniciatīva vērtējama pozitīvi, jo palīdz ierobežojumus tirgum un patērētājam novērst maksimāli ātri, turklāt taupot visu iesaistīto resursus. Tādējādi mediācijas izmantošana ir ieguvums gan uzņēmumiem un KP, gan tirgum un patērētājam. Mediācija konkurences lietās palīdz ne tikai taupīt laiku un resursus, bet arī dod iespēju uzņēmējiem izskaidrot KP situācijas faktiskos apstākļus un vienoties par maksimāli izdevīgu risinājumu uzņēmumam. Domājams, ka, pieaugot uzņēmumu informētībai par iespēju izmantot mediāciju un tās sniegtajām priekšrocībām, arī paši uzņēmumi varētu piedāvāt KP dažādus jautājumus mēģināt risināt, izmantojot mediāciju. Līdz ar to konkurences lietās varētu būt gaidāms mediācijas izmantošanas pieaugums.
Arī banku nozare novērtē mediācijas sniegtās priekšrocības konfliktsituāciju risināšanā ar klientiem, jo mediācija vērsta uz sadarbību, mēģinot uz katru situāciju skatīties individuāli. No 2015. gada 9. novembra darbojas Latvijas Komercbanku asociācijas un Latvijas Komercbanku asociācijas šķīrējtiesas un ombuda attīstības biedrības izveidotais Konsultāciju un mediācijas centrs (KMC). Atkarībā no strīda veida KMC piedāvā to risināt konsultāciju vai mediācijas ceļā. Pēc publiski pieejamās informācijas pie KMC griezušies jau 237 klienti, un notikuši divi mediācijas procesi.
Ātrums, izmaksu ietaupījums, konfidencialitāte, kontrole pār strīda risinājumu un iespēja saglabāt attiecības ar darījuma partneriem ir mediācijas izmantošanas priekšrocības, ko novērtē katrs uzņēmums, kas vēlas palielināt savu konkurētspēju tirgū. Šai apziņai attīstoties uzņēmumu vidū, manuprāt, mediācija Latvijā turpinās nostiprināt savas pozīcijas un drīzumā redzēsim jaunas sfēras, kurās strīdu risināšanā arvien vairāk tiks izmantota mediācija vai tās elementi.
*Juriste, sertificēta mediatore