Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Mans cirvja un gaiļa dialogs* ir pārlaicīgs

Sekundi sekundē norunātajā laikā Juris Dimiters ver galerijas Daugava durvis. Apsēdies pie galda, izvelk kaudzīti ar cītīgi sastrādātām A-4 lapām. Sniegt interviju mākslinieks kategoriski piekritis tikai rakstiski.

«Tikko pabeidzu rakstīt Mājas Viesim,» saka mākslinieks, kurš necieš «domu skrandas». Šķiet, Juris Dimiters grib piešķirt perfekciju jebkam, kas nāk no viņa pasaules. Kādam plakātam fonu esot pārgleznojis 14 reizes, līdz atradis īsto toni. Tāpat Dimiters attiecas pret vārdu pasauli. Rakstīt vēlreiz Dienai…? Juris Dimiters bez prieka tomēr piekrīt satikties. Pārāk darbietilpīga tā rakstīšana. Mākslinieks ierodas jau ar faktiski uzrakstītām atbildēm, kuras tomēr vairākas stundas vēl komentē un papildina.

Daudz ērtāk Juris Dimiters jūtas klubkrēslā ar reprodukciju albumu vai pie datora, lieliskā HD kvalitātē pietuvinājumā pētot, piemēram, Vermēra triepienu. Viņš labprāt būtu viduslaiku mākslinieks un «mierīgi peldētu savā domu pasaulē».

Turpat galerijā nopērkama arī Jura Dimitera un mākslas zinātnieka Jāņa Borga kopīgi veidotā grāmata [email protected]. Plakāti. «Apmēram 10-15 gadu laikā izveidojās tas, ko beigu beigās nodēvēja par Rīgas plakāta skolu. Un jau 70. gados tikai retais Latvijas plakāts līdzinājās vispārīgā vissavienības meinstrīma paraugiem,» par ironijas lielmeistaru raksta Jānis Borgs. Pats mākslinieks gan savā sabiedrības piestiprinātajā plakātista identitātē saredz problēmu. «Visi mani uzskata par plakātistu, es pats gan sevi uzskatu par gleznotāju. Plakāts ir tikai mans hobijs. Būtībā plakātā esmu tikai veltīgi iztērējis laiku, lai gan šodienas PR izpratnē man tas ir atnesis lielākos laurus un lielāko slavu. Glezniecība man ir kaut kas tuvāks. Gleznas ir kaut kas intīmāks, dziļāks. Plakāts ir tuvs politikai, un viss, kas saistīts ar varas politiku, man izraisa garīgu alerģiju.» Bet to, ka plakāts ir kaut kas sabiedriski nozīmīgs, to mākslinieks apzinās: «Es it kā mēģinu ar plakātiem kaut ko atsegt un mainīt.»

Uz izdevuma [email protected]. Plakāti vāka likts laikam jau pats slavenākais Dimitera plakāts. Gulbja kakls jautājuma zīmes formā, kurš pārvēršas par desas luņķi, no kura nekurienē krīt doktora desas ar taukumiņiem ripiņas. Kā zīmi arī pats Juris Dimiters šo plakātu uzskata par savu plakātista augstāko virsotni. «Toreiz tas gāja kā dabas aizsardzības plakāts. Vadoņi tajā sāka saredzēt desu problēmu - mums nav desu, vai tad sāksim gulbjus pārstrādāt desās?! Nolika kaut kādā arhīvā Pārdaugavā. Izstādīt gan varēja,» Juris Dimiters atceras, ka «par blatu» pie Laimas meitenēm dabūjis konfektes un ar tām savukārt devies pie arhīva meitenēm, kuras Pārdaugavā sargājušas viņa gulbja plakātu. Visa tirāža bija izņemta no apgrozības. 1983. gadā Juris Dimiters nosūtīja uz ASV, Kolorādo Fortkolinzas plakātu izstādi, kur saņēma zelta medaļu. «Šis plakāts tagad izsaka to, ko esam izdarījuši. Gulbi pārvērtuši desās. Skaistu ideju par atmodu, ideālu dzīvi, esam pārvērtuši patēriņa priekšmetos un desās, kas mums ir pilni ledusskapji un veikalu plaukti,» uzskata Juris Dimiters.

Izstādē Dimitera kunga izstāde pārsvarā skatāmi Jura Dimitera paši jaunākie, 2015. gadā tapušie darbi - ar datorprogrammām veidotas kolāžas, kurās pārsvarā vecmeistara Kloda Lorēna izdomātajās ainavās reliģisko sižetu vietā viņš iezīmē sava dzīves teātra personāžus. «Esmu aizrāvies. Dators būtībā ir tā pati pindzele.» Interneta pasaule Jurim Dimiteram ir jau sena kaislība, «man bija kāds 365. interneta pieslēguma numurs Latvijā,» palepojas mākslinieks. Izstādē skatāmas arī Dimitera fotogrāfijas.

«Intervijas man prasa daudz lielāku garīgo piepūli nekā mana pamatnodarbošanās. Bez tam - ikdienā mana domāšana vairāk strādā ar abstraktiem simboliem un jēdzieniem. Es nemāku uzreiz formulēt. Izvilkt no apziņas haosa gatavu domu jau pareizā saliktā pakārtotā teikumā prot tikai nedaudzi, par ko vienmēr esmu viņus apskaudis. Bet vai šiem vārdiem ir kāda jēga, tas jau ir cits jautājums. Zīmējot es daudz dzēšu un laboju, bet sarunājoties neko nevaru dzēst. Tāpēc vienmēr nožēloju, kad esmu piekritis intervijai dzīvajā,» iemeslu, kāpēc izvēlas interviju rakstiskā veidā, atklāj Dimiters.

Izstādes nosaukums ir Dimitera kunga izstāde. Kādā virzienā lido pašironijas bultas?

Šis nav jautājums man - tas jājautā galeristei Andai Treijai. Tā nav pašironija, bet ironija par mani, kurš varbūt labāk gribētu būt biedrs Dimiters. Ja nu kas man nav tuvs, tad viss, kas saistās ar jēdzienu «buržuāzisks». T. s. morāle, dzīvesveids. Markss brīnišķīgi apraksta, ko buržuāzija savā uzvaras gājienā izdara ar patriarhālām un tradicionālām vērtībām, tai skaitā - arī ar mākslinieka statusu sabiedrībā. Pieņemu, ka arī Rainim, kas daudz smēlās no folkloras, varbūt bija problēmas ar vārdu «kungs». Man ir plakāts ar mūsu dzejnieku, kur viņš saka: «Mani uzmeta!» Bet, tā kā mūsdienās daudz kas ir jāsaprot otrādi - piemēram, neatkarība ir atkarība, brīvība ir nebrīvība, karš ir miers, iespējama pat humanitāra bombardēšana utt., - tad var būt arī Dimitera kungs.

Vai izstāde jūsu dzīvē ir notikums vai vienkārši profesionālās dzīves rutīna?

Izstāde ir mana darba sastāvdaļa. Mākslā mani visvairāk saista šis darba elements. Darba process - tā instrumenti, lai vienmēr būtu kārtībā otas, visa tā krāsu un laku smarža, dažādi profesionālie triki. Esmu mākslas strādnieks. Uzskatu, ka Edvarta Virzas Straumēnos ir aprakstīts tieši tāds pats sociuma modelis, kādu vēlāk mūsdienu variantā un jau varenākā mērogā realizēja Kauliņš (Edgars - red.) Lāčplēsī, Beļavnieks (Jūlijs - red.) Madlienā, Kauls (Alberts, atsaucas uz padomju laika paraugkolhoziem) Ādažos un vēl daudzi īsti savas zemes saimnieki. Ernsta Jungera Strādnieks ir viena no manām mīļākajām grāmatām. Īsts Jungera varonis bija mans vecaistēvs Otto Skulme, tāpat es mammu (Džemmu Skulmi - red.) atceros vienmēr ar krāsu nosmērētām rokām. Viņa ir strādājusi tā kā fabrikas strādniece un pelnījusi maizīti, lai arī es varētu tā bezbēdīgi dzīvot. Šodien modē ir muldēšana un rakstīšana par mākslu. Pieņemu, ka man tā nav sirdslieta, bet dienišķās maizes pelnīšana. Jums taču arī jālaiž pasaulē katru nedēļu vismaz 20 000 rakstu zīmju, lai izdzīvotu.

Vai skatītāju reakcija jums ir svarīga?

Jā, tas jau nu ir ļoti svarīgi. Kā sunim. Tevi paglauda, un tu uzreiz luncini asti. Tas jau viss ir ļoti cilvēcīgi. Jaunībā izstādes bija vienkārši rutīna. Gada sākumā jau bija zināms izstāžu saraksts. Tagad arī ir ļoti daudz izstāžu, bet manā izpratnē tas notiek haotiski. Toreiz tas notika plānveidīgi. Zināju - aprīlī būs jauno mākslinieku izstāde, tad nāks Mākslas dienu izstāde, tad - Baltijas republikas triennāle plakātiem, tad uzreiz - Baltijas republikas triennāle scenogrāfijai, tad - Vissavienības plakātu izstāde, tad ar plakātiem būs jābrauc uz Gruziju u. tml. Viss kalendārs bija absolūti pilns. Tad vēl Dzintaru jaunrades namā tika organizētas plakātistu un scenogrāfu grupas. Tagad katrs pats meklē un cīnās, kur dabūt kādu projektu. Toreiz tu sēdēji darbnīcā un domāji, ko darīt vai nedarīt. 80. gados arvien vairāk māksliniekiem piešķīra darbnīcas, pie tam par brīvu. Tagad ir daži mecenāti, ir Kultūrkapitāla fonds, bet es vairs neeju un neko nelūdzos. Labāk lai to grantu vai pabalstu dabū kāds jaunais. Māksla ir stihijas rokās. Tagad es uzskatu, ka Latvijas mākslai visvairāk palīdz Teterevu pāris un uzņēmējs un mecenāts Jānis Zuzāns. Priekš manis viņi ir tie kultūras ministri.

Vai atzīstat Renē Magrita sirreālisma ietekmi savā rokrakstā?

Kaut arī esmu ielikts sirreālistu plauktā, tomēr man tas «reālisms» šī termina otrā daļā ir tuvāks. Drīzāk sauktu sevi nevis par pār-reālistu, kāds ir tiešais tulkojums latviešu valodā, bet par fantastisko reālistu, jo nekādus sirreālistu manifestus neesmu parakstījis, un viņi man ir tuvi vairāk formāli. Līdzība varbūt vēl ir tajā, ka es tāpat kā vairums no viņiem kādu laiku biju kompartijas biedrs. Jāpiebilst, ka Magrita biogrāfijā ir minētas pat četras iestāšanās šajā partijā. Man tikai viena. Jā, ietekmes ir daudzas - Magrits galvenokārt plakātā. Viņš ar savu valodu kādu simbolu vai metaforu liek domāt un izsaka realitāti ar absolūti otrādu tēlu. Tas ir gandrīz kā angļi, kas iet vēl tālāk, sakot: «It's raining cats and dogs» (tiešajā tulkojumā - līst kaķi un suņi. Idiomātisks izteiciens briesmīgu laika apstākļu apzīmēšanai - red.). Attīstot šādu domu gaitu, gleznotājs nonāk pie metaforām un dažādiem ļoti neparastiem simboliem.

Izstādē skatāmas pilsētas fotogrāfijas. Kas jūs saista pilsētas vaibstos?

Viss vecais. Rīga pirms Pirmā pasaules kara, jūgendstils, visi tie neostili - tad vēl Staļina ampīrs, ar to arī manā izpratnē lielie stili beidzās. Vēl var minēt padomju konstruktīvismu - Dailes teātris, mūsu Mežaparka māja, Mālpils Kultūras nama komplekss, Televīzijas ēka, Vanšu tilts. Tālāk mani maz kas interesē. Nožēloju, ka neesmu fotografējis vairāk Rīgu visā tās mainībā. Piemēram, esmu fotografējis kādas durvis 30 gadus, kamēr beigās māja tika pārdota un nojaukta.

Jums pieder rūgts aforisms, ka «pasaule ar patērēšanas kultu pati sevi apēdīs» (Neatkarīgā Rīta Avīze. 2015. 12.-14. jūnijs). Kādā jūsu darbā - banāna un desiņas tango uz Venēcijas fona. Protams, stāsts nav par desiņu un banānu, bet…

Protams, tie nav tīri gastronomiski priekšmeti. Idejas par «banānu republikas» un bagātās, pārticīgo pasaules savienību aizmetnis man radās kaut kad Vācijā 90. gados. Rainis arī neesot uzreiz zinājis, ko viņš ir domājis ar Melno bruņinieku. Tā man vecaistēvs kādreiz stāstīja, kad strādāja pie Uguns un nakts (Otto Skulme bija scenogrāfs Jāņa Mediņa operai - red.). Kapitālisms balstās ekspansijā izdomāt un radīt arvien jaunas vajadzības. Galvenais šīs iekārtas virzītājspēks ir muļķi - patērētāji. Klasisks piemērs ir aptieka ar savu sortimentu. Tāpat veikalu plaukti lūst, bet jādomā, vēl ar ko pārsteigt. Varbūt pagrūžot citu, tu varēsi savu ražot. Nemitīga jaunu nišu izgudrošana ir neracionāla un bezjēdzīga resursu izmantošana. Planēta tiek pārmalta šajā milzu gaļasmašīnā.

Kāpēc vienīgo no saviem neskaitāmajiem plakātiem izstādē esat izvēlējies eksponēt tieši Mūsu darbs mieram (1969)?

Tāpēc, ka vispārējā kara histērijā man tas šķita aktuāli. Un galu galā, kam tad citam viss mans darbs ir veltīts? Esmu audzis tādā miera cīnītāju garā. Pārkalsim šķēpus lemešos ir bībeliska tēma. Viens no maniem pirmajiem zīmējumiem sešu gadu vecumā, varētu pat teikt, plakātiem, ir miera balodis. Droši vien Pikaso ietekmē.

«Māksliniekam vienmēr ir vajadzīgs mūris, pret ko sisties,» esat teicis intervijā žurnālam Liesma 1993. gadā. Jūsu radoši spožākais laiks iekrita laikā, kad māksla runāja t. s. Ēzopa valodā, spilgtos zemtekstos un alegorijās. Vai piedzīvojāt radošo krīzi brīdī, kad pazuda mūris, pret ko sisties? Vai ir izdevies atrast jauno balsi?

Amerikāņi teiktu, ka skaidrā valodā runā tikai kolts («Kolta revolveris» - viens no pazīstamākajiem ieročiem pasaulē. Patentu savam izgudrojumam Semjuels Kolts saņēma 1836. gada 25. februārī - red.). Pārējais ir māksla un teātris. Ēzopa valoda jau ir tikai termins. Jau no pirmssākumiem daudzu mākslu pamatā ir metafora un simbols. Labs plakāts uzrunā tikai šai Ēzopa valodā. Latvju dainas arī.

Tikai pornogrāfija nav Ēzopa valodā un varbūt slikta propaganda. Īstais mūris ir tikai tagad, toreiz tas bija primitīvs - vienkāršs, šķirbains un caurumains. Tagad - nemanāms un netverams. Šodienas pasaule man liekas daudz tuvāka Orvela un Kafkas pasaulei, kaut liktos otrādi. Bet, tikai salīdzinot, tu spēj saprast.

* Atsaucas uz 1985. gadā radīto sociālo plakātu, kurā cieši viens otram «sejā» skatās cirvis un gailis, it kā «sarunātos».

Izstāde

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Kur, kad: Dimitera kunga izstāde. Galerija Daugava, Rīgā, Alksnāja ielā 10/12, līdz 25. jūlijam.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Atā, atā!

Nez, kā gan viņai tagad klājas? Kā jūtas? Vai kā netrūkst? Es spītīgi turpinu interesēties par lietām un cilvēkiem, kas ir pazuduši no mediju dienaskārtības








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?