Pēc sūdzību skaita tieši aviopakalpojumi ieņem pirmo vietu. Kā norāda PTAC pārstāve Sanita Gertmane, salīdzinot ar pirmajiem trim mēnešiem, aprīlī pasažieri sūdzējušies krietni vairāk. Šogad saņemtas 35 sūdzības, dati par aprīli gan vēl nav apkopoti.
«Patlaban ļoti daudzi sūdzas par to, ka Air Baltic maina reisus. Ieviešot vasaras lidojumu sarakstu, grafiki mainās, vairāki labu laiku iepriekš plānoti lidojumi tiek atcelti,» skaidro S. Gertmane. Viņa atklāj, ka apmēram 60% sūdzību ir tieši par Air Baltic, bet, iespējams, tas ir tāpēc, ka lidostā nav daudz citu aviokompāniju.
Strīdi visbiežāk ir saistīti ar normatīvo aktu interpretāciju. Aviokompānija atsakās izmaksāt kompensācijas, bet patērētājus neapmierina tās sniegtais pamatojums. Kā norāda PTAC pārstāve, procedūra, lai atgūtu kompensāciju, ir visai ilga. «Bieži kompensācijas ar pirmo aicinājumu nemaz netiek izmaksātas. Ļoti daudzām aviokompānijām, arī tādām, kuru lidojumu biļetes ir krietni dārgākas, tikai patērētāju neatlaidība var garantēt pozitīvu rezultātu,» atklāj S. Gertmane.
Avionozares speciālists Tālis Linkaits Dienai teic, ka reisu kavēšanās un to atcelšana visā pasaulē esot normāla prakse. Cits jautājums gan esot par to, ko šādās situācijās aviokompānijas dara. «Air Baltic, kas sevi pozicionē kā zemo cenu aviokompāniju, īpaši ar piedāvājumiem neaizraujas,» viņš saka un norāda, ka cilvēkiem par savām tiesībām ir jācīnās. «Lielajām aviokompānijām ir izstrādātas procedūras, kā ātrāk kompensēt lidotgribētājiem zaudējumus. Tajā pašā laikā Air Baltic saviem pasažieriem, piemēram, izsniedz ēdināšanas kuponus divu eiro vērtībā. Tā ir mana personīgā pieredze, kad Helsinku lidostā reiss tika pārcelts par četrām stundām. Aizgājām uz kafejnīcu un uzjautrinājāmies par to, ko tad par šiem diviem eiro mēs varētu dabūt, piemēram, pustasīti kafijas,» smej T. Linkaits.
Air Baltic pārstāvis Jānis Vanags Dienai uzsver, ka kompānijai joprojām ir labākais punktualitātes rādītājs pasaulē, proti, 93,5%. Viņš saka, ka iepriekš pieminētās nedienas avioindustrijā ir ikdiena. «Mēs esam punktuālākā aviokompānija pasaulē, un cilvēkiem pie tā jau izveidojies pieradums. Tāpēc katru gadījumu, kad reiss nav punktuāls, cilvēki izjūt daudz asāk,» skaidro J. Vanags.
To, cik lielu summu Air Baltic izmaksājis kompensācijās pasažieriem, kompānijas pārstāvis neatklāj, arī citas aviokompānijas ar šādu informāciju publiski nedaloties. Reisi kavējas dažādu iemeslu dēļ. Galvenokārt tas notiek laikapstākļu, kā arī sastrēgumu dēļ gaisa maršrutā. Tāpat reisu punktualitāte ir atkarīga no sauszemes apkalpošanas, piemēram, laikā nav iekrauta bagāža. Reizēm nākas gaidīt tranzītpasažierus.
«Par nevienu no šiem iemesliem nevarētu teikt, ka tas ir izšķirošs. Galvenais, ka kompānija šos iespējamos traucēkļus notur zemā līmenī. Ja lidojums notiek laikā, tas nozīmē, ka ir bijis jāveic ļoti liels mazu lietu komplekss,» stāsta J. Vanags.
Viņš cenšas atspēkot arī citas sūdzības. Piemēram, to, ka Air Baltic mēdz pārdot vairāk biļešu, nekā lidmašīnā ir sēdvietu. Tas notiekot tāpēc, ka apmēram 5-7% no pasažieriem vispār uz reisu neierodas. Daļa cilvēku krietni iepriekš nopērk vairākas biļetes par zemām cenām un mēdz tās neizmantot. Uz jautājumu, cik biļešu vienā reisā tiek pārdots vairāk, nekā ir vietu, viņš izvairās atbildēt, sakot, ka «jāskatās individuāli». Kompensācijas sākas no 250 eiro. Kompānijai tā esot jāizmaksā arī gadījumos, kad pasažieris biļeti nopircis, piemēram, par 22 eiro. Lai neciestu zaudējumus, kompānija ir ieinteresēta rast risinājumu, kā nogādāt klientu galamērķī.
Sarūgtinājumu bieži piedzīvo arī tie, kas iegādājušies lidojumu abos virzienus, bet kaut kādu iemeslu dēļ viņiem nākas lidot tikai atpakaļvirzienā. Izrādās, aviokompānija automātiski atceļ atpakaļlidojumu, ja pasažieris nav lidojis virzienā uz galamērķi. Noteikumi paredz, ka savienotajā biļetē ir jāizlido visi iegādātie virzieni.