Pēc valsts programmas ieviešanas Latvijā var sākt veidoties elektromobiļu tirgus. Ļoti būtisks būs kopējais programmas piedāvājums un finansiālais ieguvums, iegādājoties šādu auto, kā arī valsts uzņēmumu iesaiste programmā. (Rīgas satiksme ir pirmais pašvaldības uzņēmums, kas sāka izmantot ar elektromotoru darbināmus auto.)
Pieņemt lēmumu par labu elektromobilim patlaban nozīmē arī lēmumu par paradumu maiņu. Šādi auto pagaidām vēl ir krietni dārgāki, no klasiskajām automašīnām tos atšķir vairākas tehniskas īpašības - paātrinājums, maksimālais ātrums un citas -, kā arī šo auto izskats. Turklāt apziņa, ka auto var izlādēties, ievieš izmaiņas gan braukšanas, gan maršruta paradumos.
Pilnvērtīgai elektroauto tirgus attīstībai ļoti nozīmīgs faktors ir uzlādes tīkla izveidošana. Plaša uzlādes tīkla izveides piemērs ir vērojams Igaunijā. Atbalsta programma Igaunijā tika uzsākta 2011. gada sākumā, tās ieviešana bija sākums plašākai elektroauto lietošanai. Programmas ietvaros ir izveidots ērts uzlādes tīkls, kopā ir 163 ātrās uzlādes iekārtas, attālums starp tām nav lielāks par 60 kilometriem. Viena uzlāde aizņem ne vairāk kā 30 minūšu un izmaksā 2,5 līdz 5 eiro. Pēc šādas uzlādes atkarībā no auto un braukšanas manieres iespējams nobraukt līdz 140 kilometriem. Tātad faktiski ir nodrošināts, ka ar elektroauto iespējams pārvietoties pa valsts teritoriju bez raizēm par iespēju to uzlādēt.
Pašlaik Igaunijā reģistrēti vairāk nekā 600 elektroauto (Latvijā šādu auto skaits ir ap desmit), no tiem lielākā daļa ir valsts struktūru īpašumā. Ar šādu auto un iedzīvotāju skaita attiecību Igaunija ieņem vienu no līderpozīcijām pasaulē. Privātpersonu vidū populārāks auto ir Nissan Leaf, kurš līdzinās standarta automobiļiem. Igaunijā šādu auto iegāde līzingā kļūst aizvien populārāka.
Latvijas izstrādātajā plānā paredzētais maksimāli pieļaujamais atbalsta apjoms atkarībā no projekta iesniedzēja veida - elektromobiļiem no 35% līdz 85%, publiski pieejamām uzlādes stacijām no 50% līdz 85%. Tiesa, tas netiek paredzēts privātpersonām. Papildus iedzīvotājus un komersantus plānots mudināt iegādāties elektroautomobiļus, to iegādei piešķirot nodokļu atlaides (piedāvājums tiek izstrādāts). Tāpat tiek apsvērta iecere videi draudzīgiem transportlīdzekļiem ļaut pārvietoties publiskā transporta joslās, kā arī iespēja bez maksas lietot publiskās stāvvietas. Nākotnē elektroautomobiļiem varētu piešķirt bezmaksas lietošanas tiesības maksas zonās vai «tīrajās zonās».
Programmas ietvaros būs iespējams iegādāties automašīnas, kas darbināmas tikai ar elektromotoru. Daudz lielāka uzņēmumu un privātpersonu interese būtu gaidāma, ja šajā programmā tiktu piedāvāts atbalsts arī hibrīdtehnoloģiju auto (elektromotors apvienojumā ar klasiskajiem dzinējiem), kuriem salīdzinājumā ar klasisko motoru spēkratiem ir zemāks CO2 izmešu daudzums un mazāks degvielas patēriņš.
*Swedbank līzinga eksperts