Kas pamudināja pievērsties iepakojuma un tā samazināšanas tēmai?
Atveriet savu ledusskapi. Ko jūs tur ieraudzīsiet? Es tajā ieraudzīju tomātus maisiņā, papriku maisiņā, krējumu plastmasas trauciņā un desu, kas, sagriezta šķēlēs, atradās uz putuplasta paliktņa, aptīta ar plēvi un papildus ielikta maisiņā. Sanāk, ka plastmasas ledusskapī ir teju tikpat cik pašu pārtikas produktu.
Nav šaubu, iepakojums pilda daudzas ļoti svarīgas funkcijas, tajā skaitā pasargā no apkārtējās vides ietekmes, gan mikrobioloģiskiem, gan fiziskiem kaitējumiem, grupē un transportē produktu no ražotnes līdz mūsu mājām, informē par tā sastāvu, ražotāju, derīguma termiņu un citiem svarīgiem faktiem, kā arī veicina produkta pārdošanu. Taču tik un tā es uzdevu sev jautājumu - vai nevar citādi? Vai nav absurdi pirkt to, ko tūdaļ izmetīsi?
Vai ledusskapja izrevidēšana pamudināja arī radīt sociālā dizaina projektu Savējais?
Meklējot iespēju iepirkties citādi, veicu eksperimentu - desmit dienas iepirkos, izvairoties no plastmasas iepakojuma. Pamēģiniet atrast sieru, kas nav ietīts plēvē! Nebiju ievērojusi, cik ļoti lielveikals ir pilns ar iepakojumu. Man patīk salīdzinājums, ka lielveikals ir kā iepakojumu muzejs.Tiesa, iedziļinoties šajā tēmā, sapratu, ka problēma nav plastmasā, bet gan lielajā daudzumā lieka iepakojuma. Svarīga nav tikai atkritumu šķirošana, bet izvēle, kuru izdari veikalā, lai būtu pēc iespējas mazāk materiāla, ko šķirot, un lai materiāls vispār būtu šķirojams.
Lielveikalā, uz kuru produkcija tiek transportēta tālu ceļu, cauri noliktavām vai bāzēm, ap vienu kruasānu apkārt ir bijis daudz dažāda veida iepakojuma. Savukārt, ja maizīte tiek turpat izcepta un ielikta vitrīnā, tad vienīgais posms, kur nepieciešams iepakojums, ir ceļš no veikala līdz mājām. Tas nozīmē, ka ir iespēja izvairīties no iepakojuma pilnībā.
Eksperimenta laikā novēroju, ka Latvijas mazie un vidējie ražotāji ir daudz atsaucīgāki šādam alternatīvam iepirkšanās veidam. Varu palūgt krējumu burciņā un maizīti savā maisiņā. Savējais vērš uzmanību uz iepakojumu ikdienā ar nelieliem praktiskiem padomiem, kā varētu savādāk. Tāpat aktivitāte mudina uzņēmējus un pircējus domāt par savām darbībām. Vēlos pievērst uzmanību izvēlēm, kuras ikdienā veicam, un, sadarbojoties ar ražotājiem, rast jaunus praktiskus risinājumus alternatīvam iepirkšanās veidam, kas domā par zaļāku nākotni. Atjaunot labi aizmirstu veco - iet uz veikalu ar savu burciņu un maisiņu. Jau iegādājoties produktu domāt par tā iespēju pārstrādāt. Plānot savu ēdienkarti, pirkumus un ledusskapja saturu.
Kāda ir ražotāju un sabiedrības reakcija uz šo projektu?
Ražotāji, ar kuriem esmu tikusies, idejā saskata iespēju izcelties un paaugstināt konkurētspēju ar lielākām tirdzniecības vietām. Uzrunātie labprāt iesaistās rīkotajās akcijās un popularizē ideju par iepirkšanos bez lieka iepakojuma. Ir interese paskatīties, kā pircēji uz to reaģēs.
Savukārt sabiedrība dalās divās frontēs. Vieni atzīst, veicina un piedalās aktivitātēs. Citi šo uzskata par utopisku ideju un pilienu jūrā. Man gan šķiet, ka tas nemaz nav tik neiespējami. Pasaulē ir vairāki iepakojuma brīvie jeb package free veikalu piemēri. Es gribētu, lai arī Latvijā tāds būtu un varētu pastāvēt.
Pati noteikti daudz vairāk pievēršu uzmanību vietējo ražotāju produkcijai - šie ir produkti ar visīsāko transportēšanas ķēdi. Esmu ļoti priecīga, ja izdodas atklāt kādu jaunu mazo ražotāju, un regulāri apmeklēju jau pazīstamos, mājām vai darbam tuvākos mazo ražotāju veikaliņus.
Kā dizains var palīdzēt risināt iepakojuma atkritumu samazināšanas problēmas?
Dizains jau sen vairs nav tikai glīta forma un saskaņoti toņi. Labam dizainam pamatā ir jautājums vai izaicinājums, kas jāatrisina, un ideja, kā to izdarīt. Tiek meklēti ceļi, kā precīzāk uzrunāt mērķauditoriju, lai veiksmīgāk sētu ideju pasaulē. Informācijas dizains veicina sekmīgu dialogu starp idejas nesējiem un tiem, kas par to uzzina pirmo reizi.
Radot iepakojuma dizainu, jāatrod balanss starp savu personīgo nostāju un uzņēmēja nepieciešamībām. Iepakojuma dizaineri var veicināt videi draudzīgu ideju, bet nepieciešams uzņēmēju un sabiedrības atbalsts.
Ko varat ieteikt ikvienam kā pirmo praktisko soli uz iepakojuma samazināšanu savā ikdienā?
Noteikti uz veikalu jādodas ar savu maisiņu. Atklājums un liels palīgs manā ikdienā ir kafijas krūze, kas paredzēta līdzņemšanai. Izskatās līdzīga papīra glāzēm, kuras tik bieži iegādājamies un izmetam, tikai šī ir no porcelāna un ar silikona vāciņu. To var izmantot gan dzērieniem, gan svaigu ogu iegādei, tirdziņam garām skrienot.