Tā būs briesmīga cīņa, tāpēc bailīgie labāk lai neskatās! - Latvijas Leļļu teātra izrādes Pēdu dzinējs Caps reklāmas rullītī saka tās galvenais varonis. Tas ir tiešs citāts no latviešu prozaiķa Andreja Skaiļa un režisoru Arvīda Noriņa un Aloiza Brenča veidotās daudzsēriju animācijas filmas (1976-1981) par leģendārā detektīva piedzīvojumiem. «Mani aizrāva viņu radītā pasaule,» atceras jaunā iestudējuma režisors Ģirts Šolis un piesauc pēdu dzinēja dzelteno helikopteru ar melnajām rūtiņām. Gluži kā Capa naģene.
«Es gribēju iestudēt detektīvu,» sarunā ar Dienu atzīst režisors, kurš ne pirmo reizi ar pīpi uz jumta šajā mīklu pilnajā žanrā. Pirms pusotra gada pirmizrādi piedzīvoja Ģ. Šoļa izrāde Emīls un Berlīnes zēni pēc Ēriha Kestnera darba motīviem, kas pērn ieguva Spēlmaņu nakts Bērnu žūrijas simpātiju balvu. «Man patika viņu reakcija - kā bērni ar prieku sekoja līdzi šim salīdzinoši sarežģītajam sižetam,» stāsta Ģ. Šolis, kura jaunākais darbs paredzēts bērniem ar vismaz nelielu teātra apmeklētāja pieredzi.
«Mēs esam radījuši pēdu dzinēja Capa XXI gadsimta versiju,» atklāj režisors. Viņa iestudējumā, kura pirmizrāde gaidāma svētdien, 15. maijā, plkst. 15.00, slavenais detektīvs ir kļuvis par dobermani, kura izteiksmīgās acis iemirdzas skatuves rampu uguņos. Sadarbībā ar mākslinieci Veltu Emīliju Platupi ir izveidotas hibrīdlelles. «Paņem kaut ko no viena, paņem kaut ko no otra un samiksē visu kopā - eklektika ienāk arī leļļu teātrī,» smejoties piebilst Ģ. Šolis. Iestudējuma radīšanā piedalījies scenogrāfs Reinis Pētersons, komponists Edgars Mākens un Leļļu teātra latviešu trupas aktieri.
Sākotnēji izrādes radošajai grupai bijusi iecere «strikti turēties pie oriģināla», tomēr viņi izvēlējušies iet paši savu ceļu. Režisors sola mūsdienīgu un komisku stāstu. Cik daudz tajā ir vecā labā Capa? «Vai Šerloka Holmsa n-tajām interpretācijām, kuras tagad spridzina un piesaista miljoniem skatītāju, ir kāds sakars ar Artura Konana Doila varoni?» atjautā Ģ. Šolis, kura darbu ietekmējuši mūsdienu detektīvseriālos izmantotie izteiksmes līdzekļi. Par vienu no saviem favorītiem viņš nosauc TV krimināldrāmas Patiesais detektīvs/True Detective pirmo sezonu.
No ārvalstu seriāliem patapināta arī teksta radīšana komandā, kad «kopā sanāk trīs četras gaišas galvas, kuras savā starpā kasās un strīdas», līdz nonāk pie vēlamā scenārija varianta. Režisora izdomātās vadlīnijas iziešana cauri aktieru kritikas ugunssienai ir devusi viņam lielāku pārliecību par rezultātu un stāsta papildinājumu ar dažādām detaļām, kas to padarījušas reālāku un dzīvāku. Iedvesma šim stāstam smelta apkārtējos notikumos un procesos, kurus neviens ar bērniem nepārrunā. «Ar humoru caur pasakas plīvuru mēs palūkojamies uz šīm pieaugušo pasaules štellēm,» rezumē Ģ. Šolis.