Latvijas prezidentūras ietvaros Rīgā notikušajā konferencē e-Skills for Jobs 2015 72 starptautiska, reģionāla un nacionāla līmeņa organizācijas un uzņēmumi parakstīja Rīgas e-prasmju deklarāciju, kas ietver desmit nozīmīgu e-prasmju attīstības principu, tostarp e-prasmju nozīmi ekonomiskās izaugsmes sekmēšanā un jaunu darbvietu izveidē. Arī Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) kā vienu no turpmākā darba prioritātēm noteikusi IKT izglītības un e-prasmju attīstības apguves veicināšanu.
Pēdējos gados IKT aizvien vairāk integrējas visdažādākajās nozarēs, no atsevišķas biznesa nozares kļūstot par dzinējspēku visai ekonomikai, jo tieši darbinieku zināšanas IKT jomā lielā mērā nosaka uzņēmumu konkurētspēju. Te nav runa tikai par programmētāju darbu, kā tas nereti pirmajā brīdī varētu šķist. Jaunās industriālās jeb digitālās revolūcijas ietekmē jau tuvākajā laikā gaidāms pieprasījums pēc dažādām jaunām profesijām, piemēram, mobilo lietojumprogrammu attīstītājiem, digitālā mārketinga arhitektiem, uzņēmumu datu arhitektiem mākoņdatošanas pakalpojumu kontekstā, industriālo (biznesa) tīklu inženieriem, medicīnas jomā izmantoto ierīču un iekārtu speciālistiem, datu analītiķiem, kiberdrošības analītiķiem, patērētāju apmierinātības analītiķiem. Šajās profesijās būs nepieciešamas gan IKT zināšanas, gan konkrēto biznesa jomu pārzināšana, lai IKT iespējas varētu integrēt dažādos biznesa procesos, attīstot uzņēmumu konkurētspēju un ekonomikas izaugsmi kopumā. Tāpēc būtiski, lai uzņēmumos arī augsta līmeņa līderiem būtu zināšanas, kā izmantot IKT risinājumus, lai radītu jaunus pakalpojumus, tā paaugstinot gan patērētāju apmierinātību, gan uzņēmuma konkurētspēju un eksportspēju vienotajā digitālajā tirgū.
LIKTA jau vairākus gadus uzmanību pievērš jauniešu e-prasmju veicināšanai, kā arī IKT prasmju attīstībai ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vidū. Tādējādi sabiedrība iegūst IKT zināšanas un prasmes, kuras visdažādāko nozaru pārstāvji pēc tam var izmantot konkurētspējas uzlabošanā.
Pērn LIKTA jau panākusi būtisku progresu izglītības jomā - piloteksāmens fizikā un ķīmijā vidusskolēniem būs 2016. gadā, ar 2015. gada 1. septembri tiks sākta datorikas apguves pilotprojekta programma, kas paredz, ka jau no sākumskolas lielāka uzmanība mācībās tiks pievērsta datorlietošanas pamatiem, loģiskajām spēlēm un zināšanām par kiberdrošību.
Aicinu ikvienu uzņēmēju pārdomāt sava biznesa specifiku un IKT pievienoto vērtību, iesaistīties digitālo prasmju apgūšanā un rūpēties par darbinieku IKT kvalifikāciju, jo tā ir atslēga uz veiksmīgu iekļaušanos jaunajā, digitālajā ekonomikā.
*LIKTA prezidente, LU profesore