Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Cer drīzumā atsākt lidojumus uz Eiropu

Ieraugot necilo Liepājas lidostas ēku, kas atgādina nelielu noliktavu, grūti iztēloties, ka no šīs lidostas drīzumā tās attīstītāji iecerējuši veikt lidojumus uz Kopenhāgenu, Hamburgu, Berlīni un citām Eiropas pilsētām. Uz lidlauka nelīdzenās virsmas vietām sakrājies lietusūdens. Savukārt skrejceļa malā novietotie padomju laika iznīcinātāji, kurus iekārojis kāds Rīgas muzejs, ir vienīgie redzamie lidaparāti.

No Liepājas uz Oslo

Lai gan patlaban nekas neliecina, ka te varētu attīstīties intensīva aviosatiksme, lidlauka attīstītāji iecerējuši Liepājas lidostu padarīt par nozīmīgu mezglu Baltijas reģiona gaisa satiksmē. Liepājas lidostas valdes priekšsēdētājs Agris Sprūde cer, ka pēc lidostas rekonstrukcijas darbu pabeigšanas un sertificēšanas komerciāliem pārvadājumiem, ko nepieciešams veikt līdz 2015. gada 31. augustam, izdosies sākt lidojumus uz Kopenhāgenu, Hamburgu, Berlīni, Oslo, Stokholmu, Sanktpēterburgu, Maskavu, iespējams, arī Londonu. Neatbildēts palicis jautājums par lidojumiem uz Rīgu. Tā saucamajos treknajos gados lidojumus Rīga-Liepāja veica nacionālā lidsabiedrība airBaltic. Tiesa gan, šādi iekšzemes lidojumi bija iespējami ar valsts dotācijām.

Šobrīd lidostā notiek galvenokārt privāto lidmašīnu lidojumi, kā arī jauno pilotu mācības. Lidosta izmantojama arī militāriem lidojumiem un mediķu glābšanas operācijām. Tomēr pēc lidlauka rekonstrukcijas būs iespējams veikt arī komerciālus pasažieru pārvadājumus. Liepājas Starptautiskās lidostas attīstības projekta īstenošanas kopējās izmaksas ir 4 007 808 eiro - Kohēzijas fonda finansējums ir 3 406 636 eiro, savukārt Liepājas pašvaldība piešķīrusi finansējumu 601 171 eiro apmērā.

Līdzīgs projekts tiek īstenots arī Ventspils lidostā, tā kopējās izmaksas ir vairāk nekā trīs miljoni eiro. Patlaban abās lidostās izstrādāti un saskaņoti tehniskie projekti un izsludinātas iepirkuma procedūras - atklāti konkursi par būvdarbu un būvuzraudzības veikšanu, norāda Satiksmes ministrijā (SM). Abu projektu īstenošana gan ieilgusi saistībā ar Eiropas Komisijas šogad pieņemtu regulu, kas ievērojami maina lidlauku sertificēšanas nosacījumus, tāpēc pieaugušas izmaksas projektu mērķu sasniegšanai. Šobrīd tiek meklēts papildu finansējums.

Ventspils pašvaldība vērsusies Eiropas Aviācijas drošības aģentūrā (EADA), lai saņemtu skaidrojumu, cik saistošas Ventspils lidostai ir jaunajā regulā noteiktās prasības. Kad pašvaldība būs saņēmusi atbildi no EADA, kā arī būs zināmas faktiskās Ventspils lidostas attīstības projekta izmaksas, pašvaldība pieņems galīgo lēmumu par turpmāko rīcību. Ja lidostas attīstīšanai nepieciešamie izdevumi būs nesamērīgi augsti, iespējams, projekta īstenošana tiks pārtraukta, skaidro domes priekšsēdētāja pirmais vietnieks infrastruktūras jautājumos Jānis Vītoliņš.

Vajadzīga investoriem

Par reģionālo lidostu iespējām konkurēt ar citām lidostām, kas jau nostiprinājušas savas pozīcijas, pastāv atšķirīgi viedokļi. Aviācijas eksperts Tālis Linkaits norāda, ka gan Liepājas, gan Ventspils lidosta var pretendēt uz noteiktu sektoru aviācijas biznesā, tomēr viņš skeptiski raugās uz abu lidostu ietekmes areālu, jo «iedzīvotāju skaits ir pārāk niecīgs», lai tajos notiktu nopietna, regulāra aviosatiksme. Tomēr Liepājas lidostas vadītājs A. Sprūde atsaucas uz pozitīviem ārvalstu piemēriem, kur pilsētās ar samērā niecīgu iedzīvotāju skaitu tiek uzņemts vērā ņemams aviopasažieru skaits. Tā, piemēram, pilsētā līdzās Ivalo lidostai Somijā dzīvo aptuveni četri tūkstoši iedzīvotāju, taču populārā Santa Klausa dēļ ik gadu lidostas pakalpojumus izmanto aptuveni 130 tūkstoši pasažieru.

Liepājai, kā norāda T. Linkaits, nopietna konkurente ir Palangas lidosta, kurai izdevies attīstīt vairākus veiksmīgus aviomaršrutus. Par spīti tam, A. Sprūde ir pārliecināts, ka Liepāja ar Palangu spēj konkurēt, piedāvājot atšķirīgus lidojumu maršrutus, kā arī veicot mārketinga aktivitātes Liepājas tūrisma iespēju popularizēšanai.

Arī lidostas kapitāldaļu turētājas Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks uzsver - lidosta ir rūpīgi izvērtēts un ekonomiski pamatots projekts. To pierādījusi nesenā pieredze, kad Liepājas lidostai bijuši regulārie pasažieru reisi ar Maskavu, Hamburgu, Kopenhāgenu un Rīgu. Turklāt regulārie reisi uz Kopenhāgenu un Hamburgu, pēc U. Seska teiktā, bija rentabli un pieprasīti. Iestājoties krīzei, airBaltic šos lidojumus pārtrauca, taču tagad līdzīgus reisus veiksmīgi veic aviosabiedrība SAS no Palangas lidostas.

Liepājas un Ventspils pašvaldība, kā arī SM uzsver nelielo lidostu svarīgo nozīmi reģionu attīstībā un investīciju piesaistīšanā. Daudzi uzņēmēji, kuri izvēlējušies investēt Liepājā, U. Seskam norādījuši, ka lidosta ir viens no būtiskajiem priekšnosacījumiem, ko investori gaida no pašvaldības, un kalpo kā reāls atspēriena punkts biznesam.

Rezerves variants

Ar starptautisko lidostu Rīga neviena no reģionālajām lidostām gan neplāno konkurēt. Ņemot vērā samērā nelielo Latvijas teritorijas platību, kā arī uzlabojumus, kas tiek veikti lidostas Rīga infrastruktūrā, nebūtu mērķtiecīgi veidot alternatīvu un konkurējošu lidostu Latvijas teritorijā, uzsver SM. Tomēr Liepājas lidostai ir potenciāls kļūt par rezerves lidostu Rīgai gadījumos, kad miglas vai kādu citu apstākļu dēļ lidmašīnām galvaspilsētā nav iespējams nosēsties, ja vien Liepājas lidostā pietiekoši augstā līmenī tiktu nodrošināta infrastruktūra, norāda T. Linkaits.

Laiku pa laikam izskanējis arī viedoklis, ka uz kādu no reģionālajām lidostām lidojumus varētu veikt zemo cenu aviokompānijas. Visbiežāk šajā aspektā minēta Rīgai tuvā Tukuma lidosta, tomēr vietējo iedzīvotāju iebildumi un mērķtiecīgu ambīciju trūkums kļuvuši par šķērsli šādu lidojumu uzsākšanai. Tomēr, kā uzskata T. Linkaits, Tukuma lidostai potenciāls ir veikt ne tikai privātus čarterlidojumus, bet arī zemo cenu aviokompāniju lidojumus. «Vajadzīga tikai daudz aktīvāka privātā investora darbība,» uzsver eksperts. Viņa ieskatā, iespējas uzsākt sadarbību ar zemo cenu aviokompānijām ir arī Liepājas lidostai, taču tādā gadījumā nepieciešams nopietns pašvaldības darbs lidostas mārketinga aktivitāšu veidošanā, kā arī gatavība segt daļu no aviokompāniju izmaksām.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?