Pērn Rīgā bijušas 52 starptautiskās konferences, Viļņā - 31, Tallinā - 47, liecina Starptautiskās Konferenču un pasākumu asociācijas apkopotie dati. Lai arī šie statistikas dati par to neliecina, tūrisma industrijas pārstāvji vērtē, ka Baltijas kaimiņvalstis un to galvaspilsētas varētu būt par Latviju veiksmīgākas konferenču biznesa attīstīšanā. «Igaunija un Lietuva, neskatoties uz vājāk attīstītu infrastruktūru, ļoti sekmīgi darbojas kongresu pasākumu galamērķu pārdošanas ziņā. Savukārt starptautiski darījumu pasākumi un labvēlīga valsts nodokļu politika stimulē ārzemju investīciju piesaisti attiecīgajām valstīm. Spilgts piemērs tam ir Lietuva,» uzskata Estravel Latvia vadītāja Anta Jokste. It īpaši labi klājas Tallinai, un to Latvia Tours direktore Ieva Keiša skaidro ar Igaunijas Kongresu biroja profesionālu, mērķtiecīgu un ilglaicīgu darbu.
Jāuzsver, ka šā gada maijā tūrisma industrijas pārstāvji nodibinājuši Latvijas Kongresu biroju, kas apvieno tūrisma asociācijas un pašvaldību spēkus, lai palielinātu Latvijas un Rīgas atpazīstamību un piesaistītu vairāk tūristu.
Neapšaubāmi konferenču bizness Latvijai ir vajadzīgs, un nozares pārstāvji ir vienisprātis, ka Rīgai un Latvijai starptautisku pasākumu organizēšanas jomā jābūt ambiciozākai, jo plaša mēroga pasākumu varētu būt krietni vairāk. Kaut, salīdzinot ar situāciju pirms pieciem gadiem, tā jau ir kardināli uzlabojusies. «Tas ir labs un vērtīgs eksporta produkts, kas vienlaikus piesaista daudz cilvēku, un tiek iesaistīti ne tikai pašas tūrisma nozares pārstāvji, īpaši viesnīcas, bet arī citi pakalpojumu sniedzēji - transporta kompānijas, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi un vēl citi pakalpojumu sniedzēji,» norāda Vanilla Travel vadītāja Inga Kavaca un piebilst, ka īpaši svarīgi ekonomikai un tūrismam tas ir ne tik aktīvos mēnešos jeb laikā no oktobra līdz aprīlim.
«Rīgas ambīcijas ir pamatotas - Rīgai ir optimāla ģeogrāfiskā lokācijas vieta, kā arī vislielākais konferenču centrs Baltijā - viesnīca Radisson Blu Latvija Hotel. Pilsētai ir liels potenciāls, kuru attīstīt. Rīga aug - palielinās jaunu viesnīcu skaits, kas ir gatavas uzņemt tūristus, tāpat arī lidosta ir atbilstošā līmenī, lai apkalpotu lielu daudzumu tūristu. Iespēju ir tik tiešām daudz,» secina Baltic Travel Group valdes priekšsēdētājs Vladislavs Korjagins. Turklāt pērn Rīga sevi parādīja kā augstas klases pilsētu, nodrošinot šeit servisu Latvijas prezidentūras ES Padomē laikā.
Vienlaikus, runājot par vietēja mēroga konferencēm un pasākumiem, Latvia Tours direktore vērtē, ka ļoti labi tiek aizpildīti nesezonas mēneši. Piemēram, nesen bija pat problemātiski atrast vietu konferencei novembrī. «Konferenču rīkotāji sapratuši, ka pasākumu rīkošana sezonā kļuvusi pārāk riskanta, jo grūtības sagādā pakalpojumu pieejamība visās sfērās, ne tikai telpu un naktsmītņu jomā. Līdz ar to pamazām aktīvākais konferenču un pasākumu rīkošanas laiks tiek pārcelts uz nesezonu, kas dod papildu pienesumu nozarei,» skaidro I. Keiša.
Tiek lēsts, ka vidēja lieluma kongress valsts ekonomikā var ienest apmēram vienu miljonu eiro, un Latvijā pastāv visi priekšnoteikumi starptautisku kongresu rīkošanai. «Valsts un pašvaldību atbildīgās institūcijas veic mārketinga darbu savu iespēju robežās, taču konferenču tūrismam ir sava specifika, un pagaidām tikai Rīgai izdevies veltīt šai nozarei nepieciešamo uzmanību, apvienojot privātos uzņēmējus un ieguldot ļoti daudz darba un finanšu līdzekļu,» teic Via Hansa DMC vadītāja Jevgēnija Puļķe.