Šajā tirgū valda stingrāki licencēšanas noteikumi, līdz ar to ir arī lielāka kārtība nekā sauszemes pārvadājumos. Gaisa kravu pārvadājumos arī nav tik izplatīta dempingošana un firmas viendienītes, jo atšķirībā no sauszemes pārvadājumiem iesaistīts vēl viens pakalpojumu sniedzējs - aviolīnijas -, stāsta aptaujāto uzņēmumu pārstāvji. Faktiski ar gaisa kravu pārvadājumiem var nodarboties vai nu multinacionālas kompānijas, vai uzņēmumi, kuri izveidojuši plašu starptautisku sadarbības partneru tīklu. Šādi spēles noteikumi izslēdz dažādu mazu uzņēmumu, kas cer uz vieglu un ātru peļņu, noturēšanos tirgū. Galvenās tendences nozarē ir kombinētie pakalpojumi, kuros gaisa kravu pārvadājumi tiek apvienoti ar sauszemes vai jūras transportu. Līdz ar interneta tirdzniecības attīstību strauji pieaug arī kurjerpasta pakalpojumi. Jāpiebilst, ka ekspeditoru kompānijām pašām savu lidmašīnu nav, bet tās sadarbojas gan ar airBaltic, gan citām Eiropas lidsabiedrībām.
Mazāk NATO kravu
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par lidostas Rīga darbību 2015. gadā salīdzinājumā ar 2014. un 2013. gadu vērojams straujš pārvadāto kravu kritums. 2013. gadā no lidostas Rīga pārvadāto kravu skaits bija vairāk nekā 53 miljoni tonnu, turpretim 2015. gadā - 18 miljoni tonnu. Lidostas Rīga pārstāve Sarmīte Rinmane kritumu skaidro ar sarūkošo NATO nemilitāro kravu tranzītu caur Latviju uz Afganistānu. Savukārt Aizsardzības ministrijā norāda, ka kopš 2014. gada, kad samazinājās NATO dalībvalstu pārstāvju skaits Afganistānā, ļoti ievērojami saruka uz Afganistānu nogādājamo nemilitāro kravu apmērs, tostarp NATO kravu tranzīts caur lidostu Rīga. Vēl viens iemesls kravu tranzīta samazinājumam uz Afganistānu ir NATO un Krievijas sadarbības atlikšana pēc Krievijas īstenotās Krimas aneksijas. 2014. gada decembrī beidzās NATO un Krievijas noslēgtās vienošanās par NATO kravu tranzītu uz Afganistānu caur Krievijas teritoriju termiņš, un tas netika pagarināts. NATO kravu tranzīts pa gaisu bija daļa no noslēgtās vienošanās un neizbēgami ietekmēja to tranzītu caur lidostu Rīga.
Priekšrocība - kvalitāte
Atšķirībā no sauszemes kravu pārvadājumiem aviopārvadājumu jomas kompāniju galvenie klienti ir Latvijas uzņēmumi, un tranzīta kravu īpatsvars ir mazāks nekā sauszemes pārvadājumos. Aviopārvadātāji arī atšķirībā no sauszemes kravu pārvadātājiem tikpat kā nestrādā eksporta tirgos.
Tiesa, ir viens būtisks izņēmums - ekspeditoru uzņēmums Sonora. Tā valdes loceklis Jurijs Konovalovs stāsta, ka 90% klientu, kas izmanto gaisa kravu pārvadājumu pakalpojumus, ir ārvalstnieki no Krievijas, Ķīnas, ASV, Turkmenistānas, Tadžikistānas, Azerbaidžānas, Kanādas un Francijas. «Mūsu uzņēmumam 90% aviokravu pārvadājumu ir tranzīts, kur puse nemaz neiet caur Latviju. Piemēram, ja mēs pārvadājam kravu no Maskavas uz Ķīnu, tā vispār cauri Latvijai nemaz neiziet. Līdz ar to mēs konkurējam globālā mērogā - ar citu valstu loģistikas kompānijām. Mūsu konkurences galvenā priekšrocība ir augsta kvalitāte, kas ietver gan kravas piegādes ātrumu, gan drošību. Mēs katram sūtījumam nodrošinām personalizētu pieeju - 24 stundas diennaktī. Augstā kvalitāte ir arī galvenais iemesls, kāpēc mums priekšroku dod Krievijas un citu NVS valstu klienti. Jāuzsver, ka Sonora piedāvā multimodālus pakalpojumus, tas nozīmē, ka kravu pārvadājumos kombinējam avio ar sauszemes transportu vai jūras transportu,» uzņēmuma darbību raksturo J. Konovalovs.
Viņš arī uzsver: «Tā kā tranzīta biznesu ietekmē ģeopolitiskā situācija pasaulē, arī naftas cenu kritums, ir jūtams kravu apjoma sarukums uz Krieviju un citām NVS valstīm. Sonoru kā lielu starptautisku ekspeditoru, kas orientējas uz ārvalstu klientiem visu veidu pārvadājumos, ietekmē ģeopolitiskā situācija, un mēs izjūtam kravu apjoma kritumu tādos tirgos kā NVS, taču pārvadājuma apjomu kritumu šajā reģionā mēs pilnībā kompensējam, apgūstot citu reģionu plūsmas.»
Izvēlas kombinētos pakalpojumus
Uzņēmuma DB Schenker Latvia Gaisa un jūras pārvadājumu biznesa vienības direktors Aivars Joksts stāsta, ka galvenie klienti ir Latvijas uzņēmumi, tāpēc arī pārvadātājs nav tik ļoti atkarīgs no tranzīta. Lai gan tranzīta kravu sarukums uz Krieviju un citām NVS valstīm zināmu iespaidu atstājis, tomēr tas nav traucējis DB Schenker Latvia gaisa kravu pārvadājumos gan 2014. gadā, gan 2015. gadā kāpināt apgrozījumu un strādāt ar peļņu. «Starp mūsu klientiem ir arī daudz mazu transporta kompāniju, kas no mums pērk tieši gaisa pārvadājumu pakalpojumus. Mēs piedāvājam arī pilnu pakalpojumu spektru, iekļaujot kravas pārvadājumu, nozares terminoloģijā sakot, no durvīm līdz durvīm. Mēs piedāvājam arī kombinētos pakalpojumus - krava no Latvijas līdz kādai lidostai iet ar sauszemes transportu un tālāk ar avio. Tāda pati shēma bieži tiek izmantota arī importa sūtījumos, kur preces, piemēram, no Ķīnas līdz kādai Rietumeiropas lidostai, tiek atgādātas pa gaisu un tālāk uz Latviju jau pa sauszemi. Klienti labprāt izvēlas šādus kombinētos pakalpojumus, jo tiem ir draudzīgāka cena nekā aviopārvadājumos,» norāda A. Joksts. Latvijas uzņēmēji savas eksporta kravas galvenokārt sūta uz NVS valstīm, Āziju un ASV. Savukārt importa kravas Latvijā vairumā gadījumu ienāk no Āzijas. Pārsvarā kravu sūtījumi ir farmācijas preces, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtas, kā arī elektrotehnika.
Klientu uzticēšanās
Latvijas eksportējošie uzņēmumi ir galvenais klientu segments arī uzņēmumam AirKargo, kura pamata bizness jau kopš 1996. gada ir tieši gaisa kravu pārvadājumi. Uzņēmuma valdes loceklis Indulis Blūms stāsta, ka gaisa pā rvadājumu jomā apgrozījums nedaudz audzis katru gadu. «Mēs daudz pārvadājam tā dēvētās gudrās kravas, kuras mums uztic informācijas tehnoloģiju un farmācijas uzņēmumi. Protams, tās nav vienīgās kravas. Pārvadājam arī bīstamās kravas, diplomātiskos sūtījumus, dzīvniekus, personīgās mantas cilvēkiem, pārceļoties no Latvijas uz citu valsti,» uzskaita I. Blūms.
Atzīstot, ka konkurence gaisa kravu pārvadājumos tiešām ir spīva, I. Blūms kā galvenās sava uzņēmuma konkurences priekšrocības min atrašanos lidostas Rīga teritorijā, viegli sasniedzamas noliktavas un muitu. «Pārvadājam kravas uz Londonu, Stambulu, Ņujorku, Maskavu, Šanhaju; ļoti audzis pārvadāto kravu apjoms uz Dubaiju,» stāsta AirKargo pārstāvis. Lūgts salīdzināt gaisa kravu pārvadājumus pirms desmit gadiem un tagad, I. Blūms atzīst, ka pamata lietas ir palikušas nemainīgas. Taču pašlaik vērojama lielāka klientu uzticēšanas.
Kādu negatīvu nozares aspektu atklāj uzņēmuma ACE Logistics izpilddirektore Daina Zvirgzde, kura min, ka sīvā konkurence ne vienmēr ir godīga, jo esot konkurenti, kas nav tie godprātīgākie nodokļu maksātāji un tāpēc var piedāvāt zemākas pakalpojumu cenas. Uzņēmums ACE Logistics orientējas uz Latvijas klientiem un pārsvarā kravas ved uz citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. D. Zvirgzde teic, ka tranzīta kravu īpatsvars uz Krieviju un citām NVS valstīm ir neliels.