Jāatgādina, ka Saeima 23. novembrī, skatot nākamā gada budžetu un to pavadošos likumprojektus, galīgajā lasījumā atbalstīja ieceri, kas paredz automašīnu un motociklu nodokļa atcelšanu, vienlaikus palielinot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes, bet par 2009.gadu jaunākiem spēkratiem likmes diferencējot pēc izmešu apjoma.
Satiksmes ministrija skaidroja, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiek pārskatītas, tās palielinot par 7,4%, ņemot vērā patēriņa cenu indeksa izmaiņas, kā arī nepieciešamību kompensēt vieglo automobiļu un motociklu nodokļa atcelšanu.
Atbalstīts arī priekšlikums, ka papildus transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmei noteikta 300 eiro likme tiem vieglajiem automobiļiem, kuriem motora tilpums ir lielāks par 3500 kubikcentimetriem.
Vienlaikus no 2017.gada paredzēts automašīnām, kas ražotas pēc 2009.gada, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes diferencēt pēc oglekļa dioksīda (CO2) izmešu apjoma. Automašīnām ar CO2 izmešiem līdz 50 gramiem uz kilometru nodoklis nebūs jāmaksā, auto ar izmešiem no 51 līdz 95 gramiem uz kilometru nodokļa likme būs 12 eiro, ar izmešiem no 96 līdz 115 gramiem uz kilometru - 48 eiro, ar izmešiem no 116 līdz 130 gramiem uz kilometru - 84 eiro, ar izmešiem no 131 līdz 155 gramiem uz kilometru - 120 eiro, ar izmešiem no 156 līdz 175 gramiem uz kilometru - 144 eiro, bet ar izmešiem no 176 līdz 200 gramiem uz kilometru - 168 eiro.
Automašīnām ar CO2 izmešiem no 201 līdz 250 gramiem uz kilometru nodeva būs 264 eiro, ar izmešiem no 251 līdz 300 gramiem uz kilometru - 408 eiro, ar izmešiem no 301 līdz 350 gramiem uz kilometru - 552 eiro, bet ar izmešiem virs 350 gramiem uz kilometru - 756 eiro.
Kā šie aprēķini izskatīsies dzīvē? Portāls Diena.lv ielūkojās Ceļu satiksmes drošības direkcijas publiskajā elektroniskajā datu bāzē (eCSDD), lai noskaidrotu, kā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme nākamgad atšķirsies konkrētiem spēkratiem.
Redzams, ka ievērojamākais ekspluatācijas nodokļa kāpums skars apjomīgākas kubatūras un attiecīgi lielākus izmešus radoši auto, savukārt nodeva krietni saruks, piemēram, dažus gadus veciem hibrīdauto (benzīna motors + elektromotors) un dīzeļauto.
Daži piemēri:
Nodevas samazināšanās:
Toyota Prius (2012. gads) 1,8 litru benzīna motors + elektromotors
Nodeva šogad: 93,90 eiro
Nodeva 2017. gadā: 12 eiro
Audi A3 (2015. gads) 1,6 litru dīzeļa motors 81 kW
Nodeva šogad: 93,90 eiro
Nodeva 2017. gadā: 48 eiro
Hyundai i20 (2014. gads) 1,2 litru benzīna motors 62,5 kW
Nodeva šogad: 59,76 eiro
Nodeva 2017. gadā: 48 eiro
Nodevas kāpums:
BMW X6 (2011. gads) 4,4 litru benzīna motors 408 kW
Nodeva šogad: 569,15 eiro
Nodeva 2017. gadā: 852 eiro
Porsche Cayenne (2008. gads) 4,5 litru benzīna motors 250 kW
Nodeva šogad: 517,92 eiro
Nodeva 2017. gadā: 553 eiro
Nissan Qashqai (2016. gads) 1,2 litru benzīna motors 85 kW
Nodeva šogad: 81,10 eiro
Nodeva 2017. gadā: 120 eiro
Škoda Octavia (2006. gads) 1,9 litru dīzeļa motors 77 kW
Nodeva šogad: 93,90 eiro
Nodeva 2017. gadā: 101 eiro
Volvo S60 (2001. gads) 2,4 litru benzīna motors 103 kW
Nodeva šogad: 128,06 eiro
Nodeva 2017. gadā: 137 eiro
Toyota IQ (2013. gads) 1,3 litru benzīna motors 72 kW
Nodeva šogad: 44,11 eiro
Nodeva nākamgad: 84 eiro
VAZ-2106 (1983. gads) 1,5 litru benzīna motors
Nodeva šogad: 35,58 eiro
Nodeva 2017. gadā: 38 eiro