Kaimiņvalstu pieredze parāda, ka, aizliedzot e-cigarešu garšas un būtiski ierobežojot beztabakas nikotīna spilventiņus, vērojams straujš nelegālā tirgus pieaugums, nodokļu ieņēmumu samazināšanās un nekontrolēta bīstamu produktu nonākšana tirgū. Šādas sekas ir paredzamas arī Latvijā, ja tiks pieņemts Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas virzītais likumprojekts “Grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā”. Likumprojekts cita starpā faktiski paredz aizliegt e-cigarešu garšas, kā arī nosaka beztabakas nikotīna spilventiņiem tik zemu pieļaujamo nikotīna koncentrāciju (4 mg), ka šī produkta aprite pilnībā tiks pārvirzīta uz nelegālo tirgu.
Analizējot kaimiņvalstu pieredzi, varam secināt, ka likumprojektā ierosinātie grozījumi ne vien veicinās nelegālā tirgus dramatisku attīstību, bet arī papildus noslogos valsts tiesībsargājošās iestādes, kuru pienākumos ietilpst cīņa ar nelegālo preču apriti. Ierosinātie likumprojekta grozījumi pēc būtības izslēgs vairākas nikotīnu saturošu produktu grupas no tirdzniecības. Līdz ar to daudzi patērētāji meklēs alternatīvas nelegālajā un pārrobežu tirgū, kas palielinās riskus un sabiedrības veselības apdraudējumu. Tāpat arī Finanšu ministrijas un VID aplēses liecina, ka grozījumu rezultātā valsts budžetā netiks iekasēti nodokļi vairāk kā 10 miljonu eiro apmērā, kas varētu tikt izmantoti cīņai pret nelegālo tirgu.
Jāņem vērā, ka neregulētā tirgū nav vecuma kontroles mehānismu, tādēļ nepilngadīgas personas varēs vieglāk piekļūt nikotīna saturošiem produktiem. Jau tagad pieaug jauniešiem konfiscēto produktu apjomi, kas tiek iegādāti nelegāli no dīleriem vai Telegram kanālos. Savukārt legālie tirgotāji nodrošina vecuma kontroli un nikotīnu saturošos produktus nepilngadīgajiem nepārdod.
Liedzot daudzu produktu pieejamību legālajā tirgū, patērētāji meklē alternatīvas iespējas nelegālajā tirgū, tādējādi “pierodot” iegādāties un pārdot nelegālās preces. Tas veicina arī citu preču un vielu nelegālu tirdzniecību, finansiāli stiprinot organizēto noziedzību un veicinot nelegālo atkarību izraisošo vielu plašāku izplatību.
Būtiski ņemt vērā, ka nelegālā tirgū nav kvalitātes kontroles mehānismu. Legālā tirgū strādājošiem uzņēmumiem ir nepieciešamība reģistrēt produktus tirdzniecībai Latvijā un pierādīt to kvalitāti un sastāvu, kas neregulētā tirgū nav nepieciešams. Lietuvā, aizliedzot aromatizētas e-cigaretes, kontroles iestādes atklāja vietas, kur dīleri uzpilda e-cigaretes ar nezināmas izcelsmes šķidrumiem, tostarp atsevišķos gadījumos sastāvā konstatēta pat žurku inde. Tas ir viens no piemēriem, kuru Latvijā nedrīkst pieļaut.
Pieņemot ierosinātos grozījumus, palielināsies cenu starpība starp produktiem legālā un nelegālā tirgū – nelegālā tirgū nopērkamās preces būs ievērojami lētākas un potenciāli bīstamākas, jo īpaši ietekmējot sabiedrības finansiāli mazāk aizsargātās grupas.
Ņemot vērā iepriekš minētos riskus un kaimiņvalstu pieredzi, BNA pauž nopietnas bažas par ierosinātajiem grozījumiem un Latvijas tiesībsargājošo iestāžu spējām nodrošināt efektīvu cīņu ar nelegālā tirgus pieaugumu. Nozares uzņēmumi aicina VID un Valsts policiju izvērtēt iestāžu gatavību cīnīties ar sagaidāmo nelegālā tirgus paplašināšanos pēc šo likuma grozījumu stāšanās spēkā, kā arī apzināt nepieciešamos cilvēku un finanšu resursus, kas varētu būt nepieciešami, lai īstenotu efektīvu cīņu pret nelikumīgu produktu apriti, samazinātu jau esošo nelegālo tirgu un īstenotu ēnu ekonomikas apkarošanas plānā nospraustos mērķus.
Bezdūmu nozares asociācija (BNA) ir nevalstiska organizācija ar mērķi veicināt konstruktīvu diskusiju par samazināta riska alternatīvām pieaugušajiem smēķētājiem, cigarešu kaitīguma mazināšanu un bezdūmu sabiedrības veidošanu. BNA vēršas pret kontrabandu, viltojumiem, izvairīšanos no nodokļu nomaksas un aktīvi sadarbojas ar patērētāju tiesību uzraudzības organizācijām. Organizācija veic regulārus pētījumus par nozares aktualitātēm sabiedrības veselības aspektā un pārstāv savu biedru intereses diskusijās ar valsts institūcijām.