RP kopumā aktīvi darbojoties, lai "noreformētu" ostu struktūru, bet to vēl varot uzskatīt par vēlmi kaut ko uzlabot, taču piedāvājums aplikt ostas ar nodokli esot ļoti muļķīgs, jo osta pēc definīcijas ir iestāde. "Tad ar nodokli arī varētu aplikt Ekonomikas ministriju vai Valsts policiju, vai Rīgas domi," ironizē Ameriks.
Viņš norāda, ka par katru pārkrauto tonnu ostas maksa ir apmēram ir viens eiro. Pērn tika pārkrauti 34 miljoni tonnu , tātad ieguvums esot bijis 34 miljoni eiro (24 miljoni latu), no kuriem aptuveni puse aizejot valsts funkciju veikšanai. Pirms apmēram desmit gadiem ostām uzlikts par pienākumu uzturēt visu drošības infrastruktūru ostā. Tāpat Rīgas osta, piemēram, maksājot par bāku uzturēšanu, arī Kolkas bāku uzturēšanu, tāpat tā uzturot kapteiņdienestu un loču dienestu. Arī ledlauzis Varma darbojoties visā Rīgas jūras līcī. Ieviešot ostas nodevu, tikšot pazaudēti līdzekļi ostas infrastruktūras sakārtošanā, ūdens ceļu padziļināšanā, vides jautājumu risināšanā un policijas uzturēšanā.
"Ja vispār varētu būt ieguvums no šādas ieceres, tad šos līdzekļus no ostām vajadzētu novirzīt Rīgas, Ventspils un Liepājas autoceļu sakārtošanā," atzīst Ameriks.
Politiķis secina, ka šis esot bērnišķīgs piedāvājums no RP puses, kurai nav izdevies iegūt lielo saldējumu un tā tagad grib pierādīt, ka kaut ko tomēr var izdarīt. Taču Latvijā esot tā, "ja vairākums nolems un pieņems šādu likumu, tad būs jāpilda, taču uzskatu, ka tas ir kļūdains".
Arī Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks (Liepājas partija) uzskata, ka šāds nodoklis situāciju tikai pasliktinātu.
"Parasti Reformu partija runā par to, kā mazināt nodokļu slogu, lai veicinātu uzņēmējdarbību, taču šobrīd notiek pilnīgi pretējais. Tātad vārdi nesaskan ar darbiem," sacīja Liepājas mērs.
Viņš informēja, ka jautājumu par ostu nodevām viņš šodien rosinās iekļaut Ostu padomes sēdē, kas notiks rīt. Kā atzina Sesks, viņam ir daudz jautājumu par to, kā ostas nodokļa ieviešana veicinātu ekonomiku, kāds ir Ekonomikas ministrijas pamatojums šādam solim. "Daudzām nozarēm Latvijā ir nodarīts pāri, tagad vēl ķeras ostām klāt, lai tās gremdētu, - tā ir absolūti nepareiza rīcība," kritisks ir Liepājas domes priekšsēdētājs.
Šāda nodokļa ieviešana, kā uzskata Sesks, neapšaubāmi mazinātu Liepājas ostas konkurētspēju. "Nupat Liepājas ostas infrastruktūra daudzmaz sakārtota, lai tā varētu sākt konkurēt Klaipēdas ostu," sacīja Sesks, norādot, ka, ieviešot nodokli, konkurences iespējas būtiski mazināsies.
Kā ziņots, valdības koalīcijas partneri nav konceptuāli iebilduši pret Reformu partijas ierosinājumu par ostas nodevu. Reformu partija rosina šos budžeta ienākumus no ostu nodevas novirzīt autoceļu uzturēšanai, "tādējādi atbrīvot budžeta naudu sociālajām vajadzībām - pedagogu, mediķu un iekšlietu sistēmas darbinieku algām un sociālajām garantijām", teikts partijas paziņojumā plašsaziņas līdzekļiem.
Reformu partijas pārstāvji norāda, ka koalīcijas partneri konceptuāli atbalstīja šo priekšlikumu un tas tiks iestrādāts valsts budžeta plānošanā. Uz nākamo koalīcijas sadarbības padomes sēdi Reformu partija arī iesniegs attiecīgu likumprojektu. Saeimas deputāte Zanda Kalniņa-Lukaševica (RP) norādīja, ka nodeva varētu būt aptuveni 20% no ostu ieņēmumiem, kas ir aptuveni 12 miljoni latu, ko piedāvā novirzīt ceļu infrastruktūrai.