Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +7 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 2. novembris
Dzīle, Viva, Vivita

Lux Express vadītājs: Vai transporta nozare gatava pozitīvām pārmaiņām?

Satiksmes ministrijas pēdējā laikā izteiktie komentāri par komforta līmeņa paaugstināšanas nepieciešamību pasažieru pārvadājumu jomā ļauj cerēt uz pozitīvām pārmaiņām valsts politikā transporta nozarē kopumā.

Saistībā ar iepriekš minēto, der pievērst uzmanību satiksmes ministra Anrija Matīsa komentāram laikrakstam Diena (17.06):

”Pasažieru autobusos kvalitātes prasības jau pakāpeniski stājas spēkā, arī pasažieru vilcienu komforta līmenim jāatbilst mūsdienās ierastajam.”

Šādi izteikumi no nozares vadības puses ir patiešām apsveicami – šķiet, ka arī izpildvara beidzot atmodusies un publiski atzinusi, ka pasažieru pārvadājumu nozarē ir nozīmīgi apsvērt arī komforta, ne tikai cenas aspektu. Sabiedriskajam transportam ir nepieciešams vairāk pasažieru, kas "izkāpj" no personīgajām automašīnām. Līdz ar dzīves līmeņa paaugstināšanos arvien vairāk būs tādu cilvēku, kuru izvēli iegādāties preces vai pakalpojumus noteiks plašāks faktoru kopums nekā tikai cena.

Tomēr līdz šim, kā ierasts politiķu aprindās, tie ir bijuši tikai tukši vārdi, un par to pārliecinājāmies rakstiski sazinoties ar Satiksmes ministru Anriju Matīsu. Atbildē uz jautājumu, kādus uzlabojumus dažādas plānotās aktivitātes nesīs pasažieru pārvadājumu nozarei esošajā tirgus situācijā, ir noprotams, ka kvalitatīvi un pieejami transporta pakalpojumi ir Satiksmes ministrijas prioritāte. Tiek uzsvērts, ka esošā sistēma tos padara "pievilcīgākus, novatoriskākus un lētākus". Tajā pašā laikā ministrijas nostāja ir skaidra – esošā sistēma, kur pasažieru pārvadātāji tiek subsidēti arī rentablajos maršrutos mainīta netiks. Tā paliks tikpat ačgārna kā līdz šim vismaz līdz 2020.gadam, kā savā atbildē skaidri norāda Satiksmes ministrija, "rentablo maršrutu ieņēmumi tiks virzīti zaudējumu kompensēšanai maršrutos, kas rada zaudējumus".

Par to, ka esošajā sistēmā ir problēmas, liecina arī ilgi gaidītais iepirkuma konkurss par pakalpojumu sniegšanu starppilsētu autobusu pasažieriem lotē Centrs 1. Drīz vien pēc iepirkuma konkursa izsludināšanas gan Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, gan arī Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas pārstāvji uzsvēra – Satiksmes ministrijas pārraudzībā esošā Autotransporta direkcija ir izveidojusi nolikumu, kas ir sastādīts neprofesionāli, kur par uzvarētāju noteiks vislētāko, nevis saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu. Proti, vienā no noslogotākajiem maršrutiem, nodokļu maksātājiem nāksies doties uz savām darba vai mācību iestādēm ar apšaubāmas kvalitātes autobusiem.

Kamēr Satiksmes ministrija stūrgalvīgi turas pie esošās sistēmas slavināšanas, uzsveru, ka viens no efektīvākajiem paņēmieniem kvalitātes paaugstināšanai uzlabošanai un cenu samazināšanai, ir nozares atvēršana. Pamatojoties uz ekonomikas likumiem, zināms, ka atvērts tirgus stimulē konkurenci, kas savukārt ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kas veicina kvalitātes uzlabošanos un cenu samazināšanos. Turpinu aicināt transporta nozares vadību apsvērt tos ieguvumus, ko neizbēgami sniegtu tirgus atvēršana ar vienlaicīgu augstāku, mūsdienu prasībām atbilstošu kvalitātes kritēriju izvirzīšanu. Vai tomēr pārvadātāju lobijs un atsevišķu uzņēmumu īpašnieku intereses ir augstākas nekā pasažieru gaidas pēc komforta?

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē