Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Pilsētvides filozofija

Kāda ir pilsētas un cilvēka savstarpējā mijiedarbība?

Velosipēds ir viens no cilvēka izpausmēm - neatkarīgi no tā, pie kāda transportlīdzekļa stūres mēs atrodamies, tas ir viens no mūsu komunikācijas veidiem. Pilsēta ir skatuve - tā ir publiskā telpa, kuru lieto ikviens no mums. Tas, kā mēs komunicējam publiskajā telpā, ir filozofisks jautājums. Vide veido cilvēku, un cilvēks veido vidi, bet katram no mums ir vienas un tās pašas vajadzības - vēlme pēc savas vietas, nepieciešamība to kontrolēt un justies kā mājās. Bieži vien mēdzu pārveidot teicienu «parādi man savus draugus, un es pateikšu, kas tu esi», tā vietā sakot «parādi man savu pilsētu, un es pateikšu, kā tu komunicē».

Kāda ir mūsu galvaspilsēta Rīga?

Es Rīgu mēdzu salīdzināt ar maigu, daiļu sievieti. Šis man bija ienācis prātā, klausoties, kā Tallinas mācītājs izsakās par savu pilsētu, - tā, viņaprāt, līdzinās vīrieša tēlam, kurš citus vēro no kalna virsotnes. Rīga, manuprāt, ir skaistule - pietrūkst vien dažu akcentu apģērbā, lai tā kļūtu par apbrīnojamāko sievieti zemes virsū.

Vai šobrīd pilsētas apģērbs ir noskrandis?

Es domāju, ka jā, bet tas nav saistīts ar apbūvi, jo pēdējā laikā šajā ziņā darīts salīdzinoši daudz. Jāpiebilst arī, ka tas prasītu pārāk daudz līdzekļu un laika, - pēc deviņdesmitajiem gadiem daudzas ēkas ir privatizētas. Izmaiņas iespējams veikt publiskajā telpā, kuru pie labas gribas un efektīvas komunikācijas iespējams mainīt uz labo pusi.

Ar ko saistāmas šīs izmaiņas?

Kaut vai ar velotransporta attīstību - tas atdzīvinātu pilsētvidi. Riteņbraukšana kā tāda ir ļoti ērta, ātra un ļauj ietaupīt līdzekļus. Salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm mums ir pietiekami kvalitatīvs publiskā transporta tīkls, bet lielākoties tomēr velosipēdu atzīstu par vislabāko pārvietošanās līdzekli. Arī mēs ar kolēģiem tam dodam priekšroku ikdienā - īpaši dodoties darba darīšanās, vienmēr pārvietojamies ar divriteni. Ja mums vajadzētu braukt ar auto vai sabiedrisko transportu, tas aizņemtu trīsreiz vairāk laika un līdzekļu.

Kādas ir jūsu domas par nupat izveidoto velojoslu Elizabetes ielā?

Pirmoreiz pa to braucot, biju patīkami pārsteigta - tur patiesi bija atvēlēta vieta velosipēdistam. Sajūta bija fantastiska! Neatzīstu riteņbraucēju negācijas pret šo jaunievedumu - jāatceras, ka neviens no velobraucējiem atvēlētajiem ceļiem nav ideāls, bet tas nav arguments infrastruktūras neattīstīšanai. Neesmu infrastruktūras plānotāja un projektētāja un vairāk spriežu no ikdienas viedokļa, bet nekā nedarīšana taču būtu daudz sliktāka. Josla noteikti būtu nepieciešama arī citviet, jo tas velosipēdistam liek justies droši. Manuprāt, tā noteikti būtu jāizveido arī uz Brīvības ielas. Tas, ka citi uzskata, ka mašīnām nepietiktu vietas, ir subjektīvs novērojums. Ziemā, piemēram, sniegs tiek izvietots metru no brauktuves labās malas, un mašīnas turpina kustēties uz priekšu. Tas būtu labāk arī pašiem autobraucējiem, jo publiskajā ārtelpā tiktu līdzsvarotas visu satiksmes dalībnieku intereses. Gan gājējiem, gan riteņbraucējiem jādod iespēja pārvietoties droši. Brīvības iela ir tāds kā simbols, taču jāatzīst, ka šeit komunikācija nav izdevusies.

No kā atkarīga satiksmes dalībnieku savstarpējā komunikācija?

Īpaši satiksmē daudz kas atkarīgs no mūsu ārējās čaulas - gājēji un riteņbraucēji, piemēram, pilsētvidē ar apkārtējiem komunicē brīvi, atrodoties vienā līmenī ar citiem. Savukārt autovadītāji sēž apvalkā, kas ietekmē arī to komunikācijas prasmes, kā rezultātā bieži vien rodas konflikti, strīdīgas situācijas.

Kā veloinfrastruktūras attīstīšana ietekmētu pilsētvides izskatu un cilvēka pašsajūtu tajā?

Manuprāt, pilsēta jau ir kļuvusi cilvēciskāka. Tai iedzīvotāju daļai, kura pa pilsētu pārvietojas automašīnās, šobrīd ir priekšrocības, bet mēs - gājēji un velosipēdisti - esam atstāti novārtā. Jāatzīst, ka mūsu ir ļoti daudz, un atbrīvoties no šīs satiksmes dalībnieku grupas ir neiespējami. Ja man kā velosipēdistam ir aizliegts kaut kur braukt, bet automašīnām atļauts, tad rodas nozīmīgs jautājums - kāpēc kāds satiksmes dalībnieks ir labāks par kādu citu? Kāpēc, piemēram, autovadītāja emocionālais vai psihiskais stāvoklis ir svarīgāks nekā riteņbraucēja? Pēc velojoslas ieviešanas daudzi autovadītāji pauda sašutumu, turpretī gājējiem nepatīk, ka braucam pa ietvi. Kur tad lai mēs braucam? Ierobežot vajag destruktīvas darbības, bet pārvietošanās iespējām jābūt daudzveidīgām. Šie jautājumi lielā mērā ietekmē arī sabiedrības noslāņošanos.

Vai varat salīdzināt situāciju pie mums un Eiropā?

Jāpiebilst, ka mūsu ielas ir absolūti nedraudzīgas cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, māmiņām, veciem cilvēkiem un gājējiem kā tādiem. Visas Eiropas pilsētas ir orientētas uz interešu līdzsvarošanu, bet pie mums pagaidām uz galvenā pjedestāla novietotas automašīnas. Jāatzīst, ka mēs neesam tādi vienīgie, - tā ir sešdesmito gadu domāšana, un tolaik tādas bija visas pilsētas, taču jācenšas virzīties uz visu sociālo grupu integrēšanu sabiedrībā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?