Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Par mediju tirgu

Ivars Sudmalis

Ik dienas aktīvi darbojoties mediju plānošanas tirgū, arvien biežāk pārņem sajūta, ka esam pazuduši tulkojumā. Visu dalībnieku - uzņēmumu, aģentūru un mediju - aktivitāte ir augusi kopš 2008. gada, kad, samazinoties tirgus apjomam, par katru samaksāto latu pretī tika gaidīts divas un trīs reizes lielāks ieguldījums. Konkurence kļuva arvien sīvāka gan mediju, gan uzņēmumu un aģentūru vidū. Lai arī šķiet, ka šobrīd tirgus kļuvis stabilāks, tomēr aizvien vairāk parādās dīvainas tendences, kuras liek aizdomāties - kas īsti notiek mediju plānošanas tirgū.

Mediju tirgus dalībnieki piekopj aizvien agresīvāku pārdošanas taktiku. Pirms neilga laika tirgu nošokēja kāda radiostacija, kopīgās iepirkšanās portālā piedāvājot 50% atlaižu kuponu reklāmas kampaņai radio. Par normu ir kļuvusi taktika medijam doties tieši pie uzņēmēja un mēģināt pārdot savu «visizdevīgāko» mediju piedāvājumu.

Raugoties no uzņēmuma skatpunkta - kurš gan negribētu iegādāties sev izdevīgāko mediju piedāvājumu? Katrs no mums taču ir ieinteresēts atrast efektīvāko komunikācijas veidu savu biznesa mērķu sasniegšanai. Tomēr, izvērtējot 50% atlaižu kuponu piedāvājumu kopīgās iepirkšanās portālos, uzņēmumam noteikti ir jāapdomā, kā un vai tas palīdzēs biznesa mērķu īstenošanai, kā tiks sasniegta viņu interesējošā mērķauditorija un kā konkrētais piedāvājums izskatās, salīdzinot ar citām mediju kategorijām. Jāizvērtē efektivitāte - vai tas tiešām ir tas, kas uzņēmumam ir visnepieciešamākais. Cena - vai tā patiesi ir adekvāta un nav augstāka, salīdzinot ar citu mediju piedāvājumiem un aģentūru sniegtajiem nosacījumiem.

Ja uzņēmums izvēlas strādāt ar visiem medijiem tieši, neizmantojot aģentūras pakalpojumus, un mediju risinājumus iegādājas no medijiem, ko no šāda lēmuma iegūst uzņēmums? Apjukumu. Katrs medijs apgalvo, ka tā piedāvājums ir labākais, izceļot savas spēcīgās puses un noklusējot vājās. Šādā situācijā iztrūkst būtisks ķēdes posms, par kuru parūpējas aģentūras, - kritiska mediju piedāvājuma izvērtēšana. Tāpat uzņēmumam trūkst pētījumu, ar ko strādā aģentūras, kā arī monitoringa - aģentūras gatavotā pēckampaņu detalizētā analīze un kontrole caur TNS, kas ir neatsverama mediju kampaņas sastāvdaļa. Uzņēmums riskē nonākt zaudējumos.

Nenoliedzami - līdzekļu taupīšana, atsakoties no mediju aģentūru pakalpojumiem, var šķist vilinoša, tomēr jāatceras, ka mediju aģentūra uzņēmumam kalpo par pieredzējušu sabiedroto, kura prioritāte ir un vienmēr būs klienta biznesa mērķu sasniegšana. Aģentūru ikdiena ir klientu komunikācijas aktivitāšu plānošana un pirkšana, turklāt plānošana notiek, lai nodrošinātu uzņēmuma mērķauditorijas sasniegšanu efektīvākajā veidā, savukārt pirkšana - par zemākajām izmaksām. Aģentūra ir trešā puse, kas kompetenti un neatkarīgi izvērtē mediju piedāvājumus un to atbilstību klientam nepieciešamajai komunikācijai, kā arī analizē piedāvājuma efektivitāti pret citiem medijiem un tā cenas atbilstību. Lai arī uzņēmumi bieži ir droši par savām zināšanām mediju izvēlē, tomēr mediju tirgus nemitīgi mainās, un tieši šeit noder mediju aģentūrai pieejamie resursi.

Runājot līdzībās, arī ikdienā cilvēks var dzīvot pēc naturālās saimniecības principa: pats audzēt bietes, kartupeļus iet pirkt pie viena kaimiņa, pienu - pie otra. Taču var arī strādāt bankā un visu nepieciešamo pārtiku pirkt veikalā. Uzņēmumam izvēloties par sabiedrotajiem mediju aģentūru, klienta zīmols tiek attīstīts stratēģiski, savukārt klientam sadarbojoties tikai ar medijiem, klients riskē izvēlēties neefektīvāko ceļu savu mērķu sasniegšanai.

Vienmēr būs uzņēmumi, kas vēlēsies strādāt tieši ar medijiem. Arī tā ir izvēle. Taču aicinu neļauties «visizdevīgākajam» piedāvājumam, pakļaujoties tam, kas visskaļāk un uzstājīgāk prezentē savu mediju, un izvērtēt mediju tirgu vismaz publiski pieejamo datu līmenī. Nobeigumā - mans ieteikums tomēr ir atrast sev stratēģiski uzticamu aģentūru, ar kuru kopīgiem spēkiem realizēt biznesa mērķu sasniegšanu.

*Mārketinga komunikāciju grupas Alpha Baltic mediju nodaļas vadītājs

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?