Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Man notis ir kā eņģeļi

Laikmetīgās operas cienītājiem sestdien, 10. novembrī, būs jāsteidzas uz Kino Citadele - tiešraidē no Ņujorkas Metropolitēna operas tiks pārraidīta Tomasa Adisa Vētra/The Tempest ar pašu komponistu pie diriģenta pults. Vētra ir spēcīga - to savulaik sacēla Viljams Šekspīrs, un šo izrādi Ņujorkā uzveda režijas burvis Robērs Lepāžs. Angļu komponista Tomasa Adisa mūzika Latvijas koncertzālēs neskan, taču viņš ir viens no ievērojamākajiem mūsdienu autoriem.

Šī ir Tomasa Adisa otrā opera. Pirmā bija ekstravaganta kameropera ar kabarē elementiem Powder Her Face/Piepūderē viņas seju jeb Pūderis uz viņas sejas (2005), tās galvenās varones prototips ir Ārgailas hercogiene Mārgareta (1912-1993) - slavena uzdzīvotāja ar neremdināmu seksuālo apetīti. Pašlaik Tomass Adiss komponē savu trešo operu, kuras pamatā ir Luisa Bunjuela filma Eņģelis iznīcinātājs.

Vētra tiek uzskatīta par Šekspīra pēdējo lugu, un tajā ir daudz muzikālu atsauču, šā darba varoņi savulaik iedvesmoja Pērselu, Čaikovski, Sibēliusu un Berio. Tomasa Adisa operas libreta autore ir austrāliešu dramaturģe un dzejniece Meredita Oksa, kura pārvērtusi Šekspīra rindas par dziedamiem pantiem mūsdienu angļu valodā - tie ir uzticīgi oriģināldarba garam un ļauj pasniegt drāmu koncentrētā, dinamiskā veidā, skaidro komponists. Vētras pasaules pirmizrāde notika 2004. gadā Londonas Karaliskajā operā. Vēlāk tā tika iestudēta Santafē operā ASV un divos teātros Vācijā.

Jaunākais uzvedums, ko veidojis Robērs Lepāžs, ir Ņujorkas Metropolitēna operas, Kvebekas operas un Vīnes Valsts operas kopražojums. Prospero atveido britu baritons Saimons Kīnlisaids, kurš dziedāja pašā pirmajā iestudējumā Londonā un kura balsij ir veltīta šī loma. Latvijas klausītāji īpašu uzmanību var pievērst prinča Ferdinanda lomas tēlotājam Alekam Šrāderam - ASV dzimušam latviešu izcelsmes dziedātājam.

Vētras maģisko sižetu Robērs Lepāžs pasniedz kā mākslinieciskā priekšnesuma metaforu: izrādē burvis Prospero, likumīgais Milānas hercogs, kļūst par XVIII gadsimta Milānas teātra La Scala impresāriju - šā teātra kopiju viņš ir uzbūvējis uz salas, kur kopā ar meitu Mirandu nokļūst pēc padzīšanas no dzimtās pilsētas. Katrs no trim operas cēlieniem ļauj ieskatīties teātra darbībā no dažādām perspektīvām: kas notiek uz skatuves, skatītāju zālē un aizkulisēs. Operas vizuālajā stilā savienojas salas aborigēnu kultūra ar itāļu baroku.

Vētra Ņujorkā skan paša komponista vadībā. 41 gadu vecais londonietis Tomass Adiss regulāri diriģē ne tikai savas operas, bet arī Igora Stravinska Dīkdieņa piedzīvojumus, kuru viņš uzskata par visu laiku labāko operu angļu valodā. Tomass ir arī spilgts pianists un bieži uzstājas koncertos.

Intervijas komponists sniedz daudz retāk nekā koncertus, tāpēc visiem, kuri interesējas par viņa radošo pasauli, varu ieteikt tikko iznākušo grāmatu Thomas Adᅢᄄs: Full of Noises, kurā apkopotas Tomasa Adisa sarunas ar mūzikas kritiķi Tomu Sērvisu. Grāmatā skaņradis atklāj, kāpēc viņš mīl Bēthovenu un Janāčeku un kas viņu tracina Vāgnera, Mālera un Britena daiļradē.

Komponists uzskata, ka opera pēc būtības ir absurda pilns mākslas žanrs: «Jo vairāk absurda, jo labāk. Operas, kuras cītīgi kaut ko vēsta, sludina kādu ideju vai ideālu un cenšas par kaut ko pārliecināt, jo īpaši politiskā kontekstā, ir absurdas negatīvā nozīmē. Operām ir jābūt absurdām tādā ziņā, lai tās kļūtu patiesākas par realitāti.» Arī koncerti ir absurdi: «Ko mēs te darām? Ko dara visi tie mūziķi? Taču operā šis absurds sper soli tālāk - ar visu skatuves varoņu iedomāto psiholoģismu. Grūti noticēt, ka varoņiem ir raksturīgs psiholoģisms, ja tikai tas nav pārliecinoši iekodēts mūzikā. Psiholoģiskas problēmas pašas par sevi nav pietiekami spēcīgs balsts, lai uzturētu visu muzikālo struktūru. Šī ir mana galvenā problēma attiecībās ar Vāgneru. Savukārt Janāčeks, kuru es mīlu, to atrisina citādi. Piemēram, operā Jenufa ļaunā pamāte iemet Jenufas zīdaini dīķī. Kad atklājas viņas noziegums, uzreiz skan iespaidīgs kora dziedājums. Tas šķiet absurdi: mēs neredzam ne zīdaini, ne dīķi, taču šāda muzikālā reakcija ir nepieciešama, jo tas ir seismisks harmonisks notikums, kas «rada» šo zēnu dīķī. Gaismu partitūrai un režijai jāseko līdzi šai harmonijai - ir jādara tas, ko saka mūzika, nevis drāma.»

Tomass Adiss uzskata, ka Vāgnera operās ir pārāk daudz psiholoģisma, kuru viņš raksturo kā nogurdinošu, naivu un vāciski virspusēju: «Es neuzskatu Vāgnera mākslu par organisku. Vāgners ir kā piepe, kā pelējums. Viņa mūzika aug nedabiski. Tā neaug simfoniski, neaug atbilstoši muzikālajai loģikai - tā aug parazītiski. Tajā jūtama laboratorijas atmosfēra. Vāgnera daiļradē loģika ir filozofiska vai psiholoģiska, tā nav muzikāla. Tas ūdens ir duļķains. Man pašam notis ir kā eņģeļi, tie ir nevainīgi. Taču tajā brīdī, kad Vāgners pieraksta kādu noti, tā ir spiesta simbolizēt kaut ko ekstramuzikālu, kaut ko ārpus mūzikas. Viņa metaforas nav muzikālas. Vāgneram katra nots ir politiska, un mani tas atgrūž.»

Tomasa Adisa Vētra tiešraidē no Metropolitēna operas būs skatāma Kino Citadele 10.XI plkst. 19.55.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Vairāk par komponistu
www.thomasades.com

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?