Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +1 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Laiks neglītajam pīlēnam

Vai Latvenergo ēka ir neglīta? - mazliet provocējoši uzrunā Latvijas Arhitektūras muzejs un, sākot ar 13. decembri, aicina aplūkot izstādi Lia-Asta Knāķe. Latvenergo, kas caur vienas latviešu arhitektes veikuma prizmu rosinās vērtējošākām acīm paraudzīties uz XX gadsimta 70. gados jeb tā dēvētajā Brežņeva ērā Rīgā tapušo arhitektūru, kas bieži vien tiek uztverta kā vidi degradējoša parādība.

Izstāde, kuras ekspozīciju veido latviešu arhitektes Lias Astas Knāķes (dzim. 1929. gadā) savulaik projektēto namu un interjeru liecības plānos, zīmējumos, fotogrāfijās un citos vēsturiskos dokumentos, kā arī videomateriāls ar interviju, būs apmeklējama līdz nākamā gada martam. Kurators - Jānis Lejnieks.

Kaunēties vai pieņemt

Izstādes ideja dzima pēc tam, kad Lia Asta Knāķe uzdāvināja muzejam detalizētu dokumentu materiālu par viņas projektēto Enerģētiķu namu (tagad - a/s Latvenergo administratīvā ēka Pukveža Brieža ielā 12), ko arhitekte atzīst par sava mūža nozīmīgāko darbu. Muzeja vadītāja Ilze Martinsone Dienai stāsta, ka saistībā ar izstādi bijusi doma pieaicināt a/s Latvenergo kā sadarbības partneri, taču pēc sarakstes un pārrunām sadarbība tomēr tika atteikta. «Blakus gluži loģiskam iemeslam, ka toreiz notika elektroenerģijas tarifu maiņa un iestāde bažījās, ka izstāde, iespējams, tiks uztverta kā reklāmas pasākums, viņi mums «caur puķēm» arī atzina, ka pašiem darbiniekiem šī ēka riebjas. Viņi kaunas, ka jūgendstila rajonā ir tik «šausmīga» ēka,» atklāj I. Martinsone.

Arhitektūras speciāliste skaidro, ka šādas un līdzīgu megastruktūru būvniecība Rīgā, kas, pēc šodienas uzskatiem, nepiedodami ignorē vēsturiskajam centram raksturīgo pilsētas audumu ar kvartālu sadalījumu apbūves gabalos, nav nosodāma kā tikai un vienīgi padomijas untums: «Mīts, ka modernisms un industrializācija ir mūsu laime, pēckara posmā bija visā pasaulē. Tādas ēkas tapa arī Rietumeiropā, tādēļ uz šo laiku būtu jāpaskatās kultūrvēsturiskā kontekstā.» To izstāde arī piedāvās.

Monumentāla būve

Par šādas arhitektūras esamību nebūtu jākaunas, drīzāk jāapbrīno tā laika arhitektu spēja ierobežojošos apstākļos iegūt informāciju par arhitektūras tendencēm pasaulē, uzskata I. Martinsone. Turklāt, runājot par Enerģētiķu namu, tas ir viens no labākajiem tā laika arhitektūras paraugiem, kaut arī tipiski padomju laikam - ar ne visai augstu būvniecības kvalitāti. Ēku, kuras projektēšanu uzsāka 1971. gadā, raksturo laikmetīga materiālu un formu izjūta. Būvprogramma bijusi tik apjomīga, ka arhitektei nebija citas iespējas, kā ar monumentālu būvapjomu šķērsot Mednieku ielu un veidot gandrīz simts metru garu fasādi gar Ganību dambi, tagadējo Pulkveža Brieža ielu - nozīmīgo dienvidu-ziemeļu virziena maģistrāli, kas Rīgas centru savieno ar rūpniecības rajoniem un ostu. 80. gados tika pabeigtas trīs ēkas celtniecības kārtas, bet beidzamā iestiepās Atmodas laikā un vairs netika realizēta pēc arhitektes projekta.

Minimālistiskās kafejnīcas

Lia Asta Knāķe, kas Latvijas Valsts universitātes Arhitektūras fakultāti pabeidza 1954. gadā un ir strādājusi institūtos Latgiprotorg, Centrosjuzprojekt, Teploelektroprojekt, sevi dēvē par «krogus arhitekti», jo viņa ir veidojusi interjeru projektus tolaik populārām Rīgas kafejnīcām: Luna (1959), Jaunība (1960), restorāna Rīga valūtas bāram (1962), kā arī mēbeles kafejnīcā Putnu dārzs (1970). «Tie bija vieni no pirmajiem modernisma interjeriem Rīgā, bet par pašu pirmo pieņemts uzskatīt Modra Ģelža interjera projektu veikalā Mākslas grāmata,» stāsta I. Martinsone. «Tā bija principiāli jauna domāšana, atteikšanās no visa tumšā, detalizētā un sadrumstalotā. Uznāca bums, ka ir jāatsakās no vecās dzīves, - visi meta ārā vecās mēbeles, iekārtoja telpas minimālismā, tīrām, grafiskām līnijām, ar mēbelēm uz slīpām kājiņām.»

Arhitekte ar «krampi»

Bez minētajiem projektiem Lia Asta Knāķe, kas uzskatāma par vienu no «krampīgākajām» latviešu sievietēm arhitektēm un profesijā vairs nestrādā vien dažus gadus, ir Rīgas Centrāltirgus zivju paviljona rekonstrukcijas projekta autore (1967. gads). 70. gados viņa projektēja Sibīrijas apvienoto dispečeru vadības ēku Kuzbasa centrā Kemerovā, 80. gados - dzīvojamo ēku Jaundubultos, savrupmājas Engurē, Plieņciemā. Viens no pēdējiem nozīmīgākajiem darbiem - robežkontroles punktu Terehova un Meitene projekti 90. gados.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?