Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +9 °C
Skaidrs
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Kādā virzienā lidosim tālāk

AirBaltic restrukturizācijas plāns ir noslēdzies, un tagad Latvijas aviācijas industrija vērtē iespējas, kurp attīstīties tālāk. Īpaši šim nolūkam tika organizēta diskusija par attīstības scenārijiem, kurā cita starpā biznesa stratēģijas konsultāciju kompānija Boston Consulting Group (BCG) iepazīstināja ar nupat veikto pētījumu.

Konsultanti mūsu aviācijas nozarei piedāvā divus attīstības virzienus. Pirmais - lielāku akcentu likt uz tranzīta pasažieriem, otrais - vairāk koncentrēties uz biznesa pasažieriem. Diskusijas gaitā gan tika pausts, ka nebūtu pareizi šos abus scenārijus pretnostatīt, jo tikpat labi tie viens otru var papildināt.

BCG pārstāvis Martins Kalovecs norādīja, ka aviācijas nozare Latvijā tuvākajā laikā var piedzīvot lejupslīdi, ja netiks veikti ieguldījumi tās ilgtermiņa attīstībā. Pagaidām rādītāji ir labi. Pērn aviācijas nozare gan tiešā, gan netiešā formā nodrošināja trīs procentus no iekšzemes kopprodukta (IKP). Kā sacīja M. Kalovecs, šie 700 miljoni eiro ir būtisks īpatsvars. Tiešā aviācijas sektora ietekme bijusi 20 miljonu eiro jeb 0,6% no IKP. Viņš uzsvēra, ka Latvija Eiropas Savienības valstu vidū izceļas ar to, ka no aviācijas industrijas valsts gūst proporcionāli ļoti lielu netiešo ekonomisko efektu. Viņš arī minēja citu nozaru ekonomisko izaugsmi, ko stimulē pietiekama aviācijas industrijas attīstība.

Lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Andris Liepiņš izcēla tieši tranzītpasažieru nozīmi avioindustrijas izaugsmē. Viņš arī atklāja, ka Latvijas iedzīvotāji vairāk nekā citi Eiropas iedzīvotāji izvēlas pārvietoties ar gaisa transportu. Latvija atrodas uz ES ārējās robežas ar samērā mazattīstītiem dzelzceļa un autotransporta tīkla savienojumiem ar bloka centrālās daļas valstīm.

Lielākais tirgus spēlētājs reģionā airBaltic nākotnē plāno samazināt lidojumu cenas. Kā norādīja kompānijas vadītājs Martins Gauss, tas ir veids, kā izdzīvot tik sīvā konkurencē. Šogad kompānija esot nopelnījusi 10 miljonu eiro, nākamgad plānoti 16 miljonu. Ļoti reāla iespēja ir drīzumā sagaidīt maršrutu uz Ķīnas pilsētu Čendu. Šim plānam atzinīgus vārdus veltīja ne tikai klātesošie eksperti, bet arī ministrs Anrijs Matīss (Vienotība).

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktors Andris Ozols atzinīgus vārdus sacīja arī tāpēc, ka Rīgas lidosta un nacionālā aviokompānija kā dominējošie spēlētāji Baltijas reģionā veicinājuši daudz lielāku investīciju apjoma pieaugumu Latvijā. Tomēr labo vārdu gūzmā viņš nespēja apslēpt arī kritiku. Proti, klātesošie pārāk pretnostatot kompānijas BCG piedāvātos attīstības virzienus, «tāpēc tas mūs ieved tādās kā lamatās - vai nu mēs esam par vai pret lēto tūrismu». A. Ozols sniedza īstu ieskatu nesenā vēsturē, kad avionozare mainīja stratēģiju, uzsvaru liekot tieši uz savienojumiem biznesa klasei, nevis tranzīttūrismu. Šāda pieeja nebija efektīva. «Jāatceras, ka vislielākais izrāviens notika tieši tad, kad būtiski tika samazinātas cenas. Padomju laikos lidoja divi miljoni pasažieru, tad tas nokritās līdz 600 tūkstošiem, un pēc tam piecu gadu laikā apjoms ik gadu dubultojās, līdz sasniedza pašreizējos grandiozos apjomus, kas ir divreiz vairāk, nekā jebkad Rīgas lidostā ir bijis,» teica A. Ozols.

Aviācijas nozares eksperts Tālis Linkaits kritizē novēloto reakciju un norāda, ka šādai diskusijai vajadzēja notikt krietni agrāk: «Diskusija ir novēlota, jo airBaltic restrukturizācija ir beigusies. Kāpēc tikai tagad mēs uzdodam jautājumu - ko darīt tālāk? Ja mēs skatāmies uz to, kas tika prezentēts, šeit tā vīzija īsti neiezīmējas.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ietekme uz IKP

Aviācijas nozare tiešā un netiešā veidā 2014. gadā veidoja 3% jeb 700 miljonu eiro no IKP.
Tiešā aviācijas sektora ietekme ir 0,6% no IKP jeb 20 miljonu eiro.
Netiešā ietekme - 0,5% jeb 120 miljonu.
Iesaistīto kompāniju devums ir 0,6% no IKP.
Katalītiskā ietekme ir 1,2% no IKP jeb 300 miljonu eiro.
Avots: Boston Consulting Group prezentācija

Top galamērķi

1. Londona
2. Maskava
3. Frankfurte
4. Helsinki
5. Oslo
6. Tallina
7. Viļņa
8. Stokholma
9. Kopenhāgena
10. Parīze
Lidosta Rīga, dati par 2014. gadu

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?