Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +2 °C
Skaidrs
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Kad kaimiņi iespītējas

Pagājušajā nedēļā Eiropas Komisija (EK) paziņoja par nodomu finansēt Rail Baltica būvniecību Baltijas valstīs, paužot gatavību piešķirt 540 miljonu eiro. Paredzēts, ka piektdien, 10. jūlijā, Eiropas Savienošanas fonds projekta finansējumu apstiprinās oficiāli. Tieši tajā brīdī būs skaidrs EK viedoklis par visu triju valstu iecerēm saistībā ar projektu.

Tiek prognozēts, ka visiem Latvijas pieteiktajiem apakšprojektiem nauda tiks piešķirta. Latvija pieteikusi maksimālo finansējumu, visas tā sauktās Kohēzijas aploksnes apmērā. Mūsu valsts pieprasītā kopējā summa ir 240 miljonu eiro. Igaunija pieprasījusi līdzīgu summu, turpretim Lietuva - tikai apmēram 30 miljonu eiro.

Tā kā Rail Baltica ir kopprojekts, Diena jau rakstīja, ka pērn tika dibināts kopuzņēmums RB Rail, kurā darbojas pārstāvji no visām trim Baltijas valstīm. Finansējuma pieprasījumu visas trīs valstis veic kopuzņēmuma vienotajā pieteikumā. Tomēr Lietuvas puse nolēma pretoties šai kārtībai. Paralēli 30 miljoniem eiro, ko tā iekļāva pieteikumā, Lietuvas dzelzceļš, kas kaimiņiem ir galvenais projekta koordinators, finansējumu pieprasīja atsevišķā pieteikumā.

«Lai EK naudu piešķirtu, galvenais kopuzņēmuma mājasdarbs bija kvalitatīvi, pilnvērtīgi un atbilstoši visiem noteiktajiem priekšrakstiem sagatavot finansējuma pieteikumu. Tam tika piesaistīti starptautiska līmeņa konsultanti,» stāsta RB Rail padomes loceklis Kaspars Briškens. Zināms, ka pieteikums bijis ap 500 lappušu biezs. Katrai valstij bija atsevišķi jādefinē savas vajadzības, tikpat svarīgs bijis arī Baltijas kopējais projektu ietvars. Prasības bijušas stingras, sākot no projekta definīcijām, beidzot ar projekta uzraudzību, finansējuma apgūšanu, un norādītas institūcijas, kurām būs jāievieš projekti. «Ne uz visiem jautājumiem mums bija atbildes, bet daļa no tām bija jāiekļauj šajā pieteikumā,» skaidro K. Briškens. Uz jautājumu, vai bijušas bažas, vai finansējums vispār tiks piešķirts, viņš atbild apstiprinoši. «Ja projekts vai pieteikums nebūtu pietiekami kvalitatīvi sagatavots un jebkādi citādi tas nedemonstrētu zināmu brieduma pakāpi, naudu mēs varētu arī nesaņemt. Konkurence uz finansējumu bija ļoti agresīva, pieteikumu bija četras reizes vairāk nekā pieejamā finansējuma,» skaidro K. Briškens.

Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta pārstāvis Kaspars Vingris apstiprina, ka konkurence bijusi ļoti liela, tomēr EK transporta komisāre Violeta Bulca projektu Rail Baltica minējusi kā flagmani. Daudzi projekti konkurenci nav izturējuši.

K. Vingris atklāj, ka galvenais uzdevums Rail Baltica projektam ES līmenī bija «novērst trūkstošo savienojumu ES transporta tīklā». Šis galvenais nosacījums ir izpildīts, jo tieši Rail Baltica projekts minēts kā viens no prioritārajiem ne tikai EK Baltajā grāmatā, bet arī dažādās regulās un Ziemeļjūras-Baltijas transporta koridora darba plānā. Svarīgs faktors bijis arī tas, lai projektam būtu pārrobežu raksturs un projekta pieteicējiem būtu spējas realizēt plānotās aktivitātes.

Ja Eiropas Savienošanas fonds par visiem iesniegtajiem apakšprojektiem sniegs pozitīvu vērtējumu, nākamais solis būs finansējuma līguma slēgšana. Tas notiks pēc tam, kad ES Inovāciju un tīklu izpildaģentūra sagatavos dotāciju līgumus. Tiek prognozēts, ka tas varētu notikt rudenī. Turpmākais solis būs finansējuma apgūšana. Arī šeit nekas vēl nav akmenī iekalts. Piemēram, plaši apspriesto potenciālo tuneli zem Āgenskalna varētu arī nebūvēt, bet tas tikšot izlemts pēc tam, kad tiks izvērtētas izmaksas un ieguvumi. Jau ziņots, ka Rīgas vicemērs Andris Ameriks ieceri zem Āgenskalna izbūvēt Rail Baltica tuneli nodēvējis par «kosmodroma būvēšanu uz Mēness».

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Atā, atā!

Nez, kā gan viņai tagad klājas? Kā jūtas? Vai kā netrūkst? Es spītīgi turpinu interesēties par lietām un cilvēkiem, kas ir pazuduši no mediju dienaskārtības








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?