Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Iespēju robežās

Vasarā, kad Nacionālajā mākslas muzejā jau gaidīja rosāmies celtniekus, sarīkota muzeja rekonstrukcijas projekta izstāde. Celtnieki nāks tad, kad Rīga sauksies par Eiropas kultūras galvaspilsētu. Šī kārtējā kultūras politikas neizdarība nostāda projektu situācijā, kad vērtēt to vairs it kā nav jēgas, atliek tikai vēlēt veiksmi un izdošanos. Prātā nāk Plūdoņa nemirstīgās dzejas rindas: «Ja nav nekāda, labi vēl, ka tiek pie tāda.» Tomēr projekts piedāvā vairākus uzmanības vērtus risinājumus.

Lietuviešu autoru (Processoffice un Andrius Skiezgelas Architecture) izstrādātais muzeja rekonstrukcijas plāns paredz saglabāt muzeja ēkas apjomu kā no visām pusēm pieejamu, brīvi stāvošu celtni parkā. Tas arī ir labākais, kas palicis atmiņā, salīdzinot ar citiem pirms gada redzētajiem piedāvājumiem arhitektūras konkursā, kas jau sākuši balēt atmiņā, un, jāatzīmē, neraisa nožēlu, ka netiek realizēti. Ārzemnieki acīgi pamanījuši un novērtējuši kādu raksturīgu Rīgas tradīciju - šī ir «plakana», zemes līmeņa pilsēta, kur gājējs netiek trenkāts pa pakalniem, nogāzēm un terasēm, tādēļ Muzeja kāpnes ir gandrīz vai vienīgais piemērs, kas sabiedrisko dzīvi iekštelpās šķir no ielas par veselu stāvu. Muzeja ēkas «atvēršana» arī no parka puses, iekārtojot pirmajā stāvā kafejnīcu, konferenču zāli un garderobi, ir skaistākais projekta ierosinājums. Tomēr, atdzīvinot zemes līmeni, jārēķinās, ka arī pazemei ir sava semantika, kas diktēs noteikumus apmeklētāja uztverei.

Jo brīvāka staigāšana pa līdzenumu parkā, jo lielāka kāpelēšana iekštelpās. Pētot pazemē slēptās piebūves plānu, atklājas pieticīga aina. Tas nav slikti, jo uzsver protestantu reģiona vienkāršību iepretī katoļu zemju (to pašu lietuviešu) pompozitātei, bet uzreiz pavēsta, ka nedos to, ko daudzi gaida - plašu, laikmetīgu mākslas centru. Apmeklētājiem būs pieejama vidēja lieluma, taisnstūra formas izstāžu zāle ar diezgan zemiem griestiem, kas reāli ir piemērota tikai glezniecības ekspozīcijām. Pārējo pazemes masīvu veidos garais un līkumainais ceļš līdz tai, ieskaitot ekskursijām pieejamas fondu glabātavas. Tās gan, zinot, ka paralēli muzejs virza atsevišķu krātuvju projektu ārpilsētā, uzdod jautājumu, vai pazeme pilsētas centrā, parkā, ir īstā vieta, kur būvēt noliktavu. Tas pats sakāms par veselu rindu darbnīcu un administrācijas telpu - jo muzejs šobrīd nav tikai viens nams, bet vairāku ēku tīkls.

Vājā sasaiste ar veco muzeja ēku ir visa projekta Ahilleja papēdis - jaunā ekspozīciju telpa atrodas pat trīs stāvus zemāk par Balto zāli, līdzšinējo galveno izstāžu vietu. Tas nozīmē, ka iekārtojamo ekspozīciju apjomi būs strikti limitēti un ar pūlēm savienojami vienotā iespaidā. Savdabīgi risināts arī eksponātu piegādes ceļš no kravas lifta līdz zālei - tas sakrīt ar apmeklētāju takām, proti, jaunajam korpusam nebūs savas «sētas puses». Tādas nebūs muzejam vispār. Mūsdienās, kad izstāde vairs nenozīmē tikai rindās izkarinātas gleznas, bet gan veselus arhitektoniski multimediālus priekšnesumus, iespējas tos veidot būs ierobežotas. Atliek tikai iztēloties bariņu muskuļainu puišu, kas cauri visam pagrabam pa slīpu grīdu ripina Damjena Hērsta haizivi akvārijā, Leas Davidovas - Medenes granīta galvu vai kaut vai klavieres, lai saprastu, cik reti tamlīdzīga izmēra eksponāti jauno muzeju apciemos.

Patīkamais projekta pārsteigums - bēniņos tiks atvērta tā saucamā «kupola zāle», kas patiesībā būs viena vienīga ekskluzīva vēsturiska instalācija. Tas kaut nedaudz atsvērs vēriena trūkumu pārējā muzejā. Pa ceļam būs kamerizstādēm piemēroti bēniņi - ļoti zemi, ar tikai vienu mākslas darbu izvietošanai piemērotu sienu. Toties būs skatu laukums uz jumta, kas, vēlreiz atsaucoties uz Rīgas «plakanumu», varētu būt spēcīgs aicinājums apmeklētājiem izstaigāt visu, nu jau sešstāvīgo, muzeja ēku.

Ja rekonstrukcijas darbi kādreiz sāksies, tad beigās, protams, būs milzu prieks par izremontētu ēku, skaisto izeju uz parku un skatu no jumta. Tomēr paliks arī izbrīns - kamēr citās Eiropas metropolēs un nu jau arī mazpilsētās veras vaļā viens laikmetīgs mākslas muzejs pēc otra, mums jābūt pateicīgiem par kaut ko pielāgotu, uzlabotu, saspiestu - iespēju robežās.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

LNMM restaurācijas, rekonstrukcijas un jaunbūves projekta izstāde Līdz 30. decembrim
www.lnmm.lv

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?