Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Gan tranzīts, gan eksports

Latvijas eksportētājiem Ķīna kā strauji augošs tirgus, kurā izaugsme arī nākotnē tiek prognozēta ap 6,5% gadā, ir ļoti perspektīvs. Viena no galvenajām sadarbības jomām ar augstu izaugsmes potenciālu ir Ķīnas kravu transportēšana cauri Latvijai un iespēja mūsu valstij kļūt par Ķīnas preču distribūcijas centru Skandināvijas un Baltijas reģionam, norāda Dienas aptaujātie ekonomisti.

Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis intervijā Dienai minēja, ka Ķīnas tranzīta kravu piesaiste ir viena no Latvijas prioritātēm un tas ir īpaši nozīmīgi, ņemot vērā Krievijas kravu kritumu. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš norāda, ka Ķīnas kravas nebūtu tikai tranzīts, jo veiksmīgas sadarbības gadījumā Ķīna varētu uz Latviju sūtīt dažādas detaļas, bet gala produkts tiktu komplektēts mūsu valstī.

Protams, transports un loģistika nav vienīgās nozares, kurai ir sadarbības potenciāls ar Ķīnu. Lielas iespējas paveras arī dažādu nozaru Latvijas uzņēmējiem, kuri orientējas uz eksporta tirgiem. Tomēr, ņemot vērā lielo attālumu no Latvijas līdz Ķīnai un ar to saistītās apjomīgās transportēšanas izmaksas, rūpīgi jāapsver, ar kādām precēm un pakalpojumiem visefektīvāk doties uz šo tirgu, uzsver ekonomisti un norāda, ka Latvija kā maza valsts nekad nespēs Ķīnas tirgū ieiet ar milzīgiem apjomiem, tāpēc vienīgā iespēja ir eksportēt preces un pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību, jo šo segmentu attiecīgi var pārdot par augstāku cenu.

Pa Zīda ceļu

Latvijas Universitātes profesore Baiba Šavriņa uzsver, ka pozitīvi ir tas, ka pēdējos gados būtiski augusi Ķīnas vēlme sadarboties ar Latviju, tajā skaitā mūsu valsti iekļaujot tā sauktajā Jaunajā Zīda ceļā, kas paredz kravas no Ķīnas uz Eiropu transportēt caur Kazahstānu. (Jāpiebilst, ka Jaunais Zīda ceļš ir inovatīva Eirāzijas un nākotnē, iespējams, arī starpkontinentu transporta organizēšanas un tranzīta plūsmas veidošanas projekts, kura kontekstā Ķīna akcentējusi sadarbību ar Kazahstānu, Krieviju un citām valstīm.) Tieši tas, ka sadarboties vēlas Ķīna, ir būtisks nosacījums, lai Latvijai tiešām izdotos piesaistīt kravas no Ķīnas, kas domātas tālākai nosūtīšanai uz citām Eiropas valstīm.

B. Šavriņa norāda, ka Latvijai ir visas iespējas iekļauties Jaunajā Zīda ceļā un pie tā noteikti jāstrādā. To, ka tas ir pilnībā reāls plāns, apstiprina arī ekonomists Uldis Osis un Latvijas Bankas ekonomiste Ieva Skrīvere. Mazāk optimistiska gan ir ekonomiste Raita Karnīte, kas uzsver, ka tuvākais ceļš no Ķīnas uz Eiropu ir caur Krieviju, kas tranzītu vienmēr izmantojusi kā politiskas ietekmēšanas instrumentu. Kādēļ Krievijai ļaut, lai Ķīnas kravas iet caur tās teritoriju uz Latvijas ostām, ja tās var novirzīt uz Sanktpēterburgas ostu un no turienes tālāk uz Skandināviju, retoriski jautā ekonomiste.

Jāpiemin, ka šā gada maijā Rīgā notika Ķīnas un 16 Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu (16+1) ministru sanāksme, kuras laikā satiksmes ministrs Uldis Augulis tikās ar Ķīnas pārstāvjiem. U. Augulis arī aicināja Ķīnas pusi iesaistīties Eiropas platuma dzelzceļa sliežu projekta Rail Baltica attīstīšanā. Tāpat ir apsverama iespēja Ķīnai iesaistīties intermodālā kravu loģistikas centra infrastruktūras attīstībā, kas tiek plānots Salaspils novadā. 16+1 formāta valsts vadītāju sanāksme plānota Rīgā arī novembrī.

Populārā koksne

Runājot par Latvijas eksportu uz Ķīnu, profesore B. Šavriņa stāsta, ka pirmajā vietā eksportēto preču sarakstā ir neapstrādāta koksne, kas nerunā mums par labu, jo tā ir prece ar zemu pievienoto vērtību. Tomēr Ķīna pagaidām labprāt ņem to pretī, jo šajā valstī vidēji tomēr ir lētākas darbaspēka izmaksas, līdz ar to no ievestās koksnes var saražot lētāku gala produktu. Taču otrajā vietā ierindojas mašīnas un mehānismi un specifiski integrālās shēmas, kas jau ir produkts ar augstu pievienoto vērtību. Trešajā vietā ir metāla atgriezumi, kam seko minerāli produkti, proti, kūdra. B. Šavriņa uzsver, ka laika posmā no 2010. līdz 2015. gadam eksports no Latvijas uz Ķīnu četrkāršojies un, lai arī tirdzniecības bilance joprojām ir negatīva, tomēr vērojama pozitīva dinamika. 2010. gadā imports bija desmit reižu lielāks par eksportu, bet 2015. gadā - tikai trīs reizes. Tas nozīmē, ka mūsu eksportētāji ir nozīmīgi kāpinājuši eksporta tempus.

I. Skrīvere, tāpat kā R. Karnīte un U. Osis, uzsver, ka vislielākais eksporta potenciāls ir precēm un pakalpojumiem ar augstu pievienoto vērtību un attiecīgi arī cenu, jo jāņem vērā augstās transporta izmaksas. Tieši tāpēc R. Karnīte iesaka koncentrēties uz pakalpojumu - medicīnas, izglītības, dažādu konsultāciju (gan informācijas tehnoloģiju, gan biznesa, gan juridisko) - eksportu. Jānorāda, ka mums jau ir arī labi piemēri šajā jomā, piemēram, tulkošanas birojs Linearis, kam atvērta filiāle Šanhajā. Tiesa gan, I. Skrīvere norāda, ka pakalpojumu eksportu vairāk nekā preču eksportu var apgrūtināt valodas barjera, jo veidot biznesu Ķīnā, kur tik liela nozīme ir neformālajiem kontaktiem, ar tulka palīdzību var nebūt vienkārši. Vienlaikus I. Skrīvere bilst, ka Ķīnas iedzīvotāju labklājība aizvien pieaug un viņi arvien vairāk izvēlas kvalitatīvas Eiropas preces, pievēršot uzmanību arī ekoloģijai. Tāpēc ekonomiste uzskata, ka mūsu pārtikas ražotājiem iespējas ieiet šajā tirgū ar augstas pievienotās vērtības nišas produktiem un kā piemēru min Ekselence saldējumu. Jāpiebilst, ka Ķīna ir pasaules mērogā nozīmīga piena produktu importētāja.

Te gan jāmin, ka viedo tehnoloģiju ražotājus, kā arī farmācijas uzņēmumus šis milzīgais tirgus arī baida zemās intelektuālā īpašuma aizsardzības dēļ. Tieši tāpēc vēl pērn intervijā Dienai farmācijas uzņēmuma Grindeks valdes priekšsēdētājs Juris Bundulis, uzsverot, ka uzņēmums ir absolūti orientēts uz eksportu, tomēr atzina, ka Ķīnas tirgū vismaz pagaidām ieiet negrasās. Pašlaik attiecīgos Ķīnas sertifikātus savas produkcijas eksportam saņēmuši ap 30 zivju pārstrādes uzņēmumu, kā arī ap desmit piena pārstrādes uzņēmumu. Šajā valstī savus veikalus atvēris arī kosmētikas ražotājs Stenders.

Vairāki uzņēmēji, kā arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvniecības vadītājs Šanhajā Kaspars Rožkalns, runājot par biznesa specifiku šajā valstī, min, ka veiksmīgai darbībai noteikti jāsameklē vietējais sadarbības partneris. Taču tas ir lēns un sarežģīts process, turklāt darījumu partneru iepriekšēja un skrupuloza pārbaude ir obligāts priekšnoteikums. Jāpiemin, ka 2015. gadā pēc kopējā preču tirdzniecības apgrozījuma - 520,95 miljoni eiro - Ķīna ieņēma 11. vietu Latvijas ārējās tirdzniecības partneru vidū.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?