Kāpēc tā? Nav vienkāršas atbildes, jo mācību procesā iesaistīti skolēni, katrs ar savu pieredzi par noteikumiem un to ievērošanas nepieciešamību, skolotāji, kuri ne vienmēr pārzina savas iespējas un tiesības, skolas administrācija, kas ne vienmēr gatava atzīt problēmu eksistenci. Dažkārt pastāv uzskats, ka, disciplinējot skolēnus, tiek ierobežota viņu brīvība, traucējot attīstīties brīvai un radošai personībai. Daži uzskata, ka disciplīna saistāma tikai ar armijas paklausību un skolā tā nav jābūt. Jāuzsver, ka brīvība nav visatļautība un noteikumi skolā ir nepieciešami vairāku iemeslu dēļ: lai mācību process būtu pieņemams ikvienam - gan skolēniem, gan skolotājiem; lai tiktu nodrošinātas ikviena tiesības justies droši un realizēt savas mācīšanās vajadzības; lai attīstītos skolēnu morālā atbildība.
Disciplīnas problēmas var būt saistītas gan ar skolēnu (nezināšana par atbilstošu uzvedību, veselības problēmas, seku neesamība par disciplīnas pārkāpumiem u. c.), gan ar skolas vidi (klasesbiedru uzvedība, skolotāja mācīšanas stils, prasības, ko nav iespējams ievērot vai kuras ir neloģiskas u. c.). Problēmas var būt saistītas ar mītu, ka «skolēniem ir tikai tiesības, bet nav pienākumu», lai gan normatīvajos aktos nu ir noteikts kā viens, tā otrs. Šī nezināšana skolotājiem nereti rada bailes piemērot sekas par disciplīnas pārkāpumiem, skolēniem - izjūtu, ka skolotājs ir bezpalīdzīgs, vecākiem - ka skolotājs nav profesionāls.
Ko darīt? Sākt ar apzināšanos, ka disciplīna ir visu atbildība - gan skolēnu, gan skolotāju, gan arī vecāku -, un mācīt skolēniem uzvedības noteikumus.
Viens no risinājumiem iestrādāts LU īstenotā ESF projekta (skat. paskaidrojumu - Red.) sadaļā Atbalsts pozitīvai uzvedībai, kur 39 iesaistīto skolu direktori ir šīs programmas līderi skolā. Viņi kopā ar skolotājiem izstrādā precīzus un skolēniem viegli uztveramus noteikumus, ko formulē, pasakot, kas jādara, lai uzvedība būtu pozitīva un nerastos disciplīnas problēmas. Programmā iestrādāta apbalvojumu sistēma par atbilstošu uzvedību un seku sistēma, ja noteikumus neievēro. Tajā ietverta skolotāja līdzdalība disciplīnas nodrošināšanā un skolēnu līdzatbildība disciplīnā.
*Dr. Paed., LU projekta Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei sadarbības koordinatore un eksperte