Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Ātrums kā uz delnas

Ņemot vērā traģisko satiksmes negadījumu statistiku, tuvākajā laikā uz bīstamākajām šosejām Latvijā parādīsies informatīvie displeji. To uzdevums būs uzrādīt ātrumu, kādā garām brauc katra konkrētā automašīna. Ja atļautais braukšanas ātrums tiks ievērots, ekrānā parādīsies smaidīga zaļa sejiņa, ja ne - dusmīga un sarkana. Latvijas valsts ceļu vadītājs Jānis Lange Dienai atklāj, ka kopumā paredzēts uzstādīt 11 šādu ekrānu.

Uz jautājumu, vai lielāks efekts nebūtu no fotoradaru uzstādīšanas, viņš īsti neatbild: «Mūsu mērķis nav sodīt, bet panākt, lai cilvēki ievērotu noteikto braukšanas ātrumu. Ārvalstu pētījumi apliecina, ka ātrums šajās vietās samazinās par apmēram 10 km/h.»

Uz to, vai fotoradaru darbošanās laikā uz ceļiem gāja bojā mazāk cilvēku, ļoti precīzi atbild statistika. 2012. gadā, kad darbojās Vitronic fotoradari, ceļu satiksmes negadījumos bojā gāja 177 cilvēki. 2013. gadā radari tika novākti, un statistika liecina, ka uz ceļiem dzīvība tika atņemta 179 cilvēkiem. Pērn bojāgājušo skaits sasniedza 212, tomēr šis skaitlis ne tuvu nav rekords. Piemēram, 2003. gadā satiksmes negadījumos nomira 532 personas. Deviņdesmito gadu sākumā šis skaitlis teju sasniedza tūkstoti.

Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) pārstāve Ieva Bērziņa gaidāmo informatīvo displeju parādīšanos atturējās vērtēt: «Mums par tiem nav nekādu pētījumu. Ja Latvijas valsts ceļi uzskata, ka samazinājums būs, tad mēs ticam.» Patlaban Latvijā darbojas 15 radari. I. Bērziņa teic, ka vietās, kur radari atrodas, vidējais ātrums samazinās, jo cilvēki tās ielāgo. Kā liecina pētījumu aģentūras Latvijas fakti jūnijā veiktais pētījums, 27,4% autovadītāju uzskata, ka tieši fotoradari uz autoceļiem atturētu pārsniegt braukšanas ātrumu. Paredzēts, ka nākamā gada pirmajā pusē papildus tiks izvietoti vēl 20 fotoradari.

CSDD atsaucas uz starptautiskajiem pētījumiem, kas liecina - ja vidējais ātrums samazinās par 5%, tad smagi ievainoto skaits samazinās par 15% un bojāgājušo skaits - par 20%.

Žurnālists un satiksmes drošības eksperts Pauls Timrots atbalsta ieceri novietot displejus un tic, ka tie tiks izvietoti vietās, kur tas tiešām ir ļoti vajadzīgs. «Ja tos novietos taisnā gabalā, tad, protams, tas kļūs par izsmieklu, bet visādi citādi ideja tiešām ir laba. Kāpēc ne?» Tajā pašā laikā P. Timrots uzskata, ka traģisko statistiku uz ceļiem nemazinās ne radari, ne displeji. To var mainīt tikai šoferu noskaņojums un viņu apziņa par drošāku dzīvi. «Viņi brauc tik ātri, jo ir depresīvā stāvoklī, un viņiem nav ko zaudēt. Tiem, kas brauc apzinīgi, nav vajadzīgi ne radari, ne arī displeji, kas uzrāda ātrumu,» teic P. Timrots.

Viņš uzskata, ka psiholoģiski pašnāvniekiem un tiem, kas brauc neprātīgā ātrumā, ir daudz kā kopīga. «Pašnāvnieku ir 2,5 reizes vairāk nekā avārijās bojā gājušo. Un starp viņiem ir ļoti liela līdzība. Avārijas jau neizraisa tie, kas brauc, nedaudz pārkāpjot ātrumu. To izdara tie, kas brauc divas reizes ātrāk par atļauto un nemaz netaisās līdz galam nonākt. Ir jāvērtē cilvēku garīgais līdzsvars, viņiem ne radari, ne displeji neko nenozīmē.»

Eksperts norāda, ka cilvēku braukšanas kultūra kopumā parāda sabiedrības garīgo stāvokli. Uz jautājumu, vai, viņprāt, viss ir pareizi ar policijas ekipāžas izvietojumu uz ceļiem, viņš atbild noliedzoši. «Policija, manuprāt, ir visatpalikušākā institūcija no visām, kas saistītas ar satiksmi. Tā neveic ne prevencijas darbus, ne normālā līmenī spēj piefiksēt avārijas. Šeit vēl ir tālu, kur attīstīties.» P. Timrots uzskata, ka pie vainas ir zemais atalgojums. Igaunijā esot mazāk policistu, tomēr viņi saņem apmēram trīs reizes lielāku atalgojumu. «Ar tādu algu tad viņi arī uztraucas par savu darbavietu un cenšas strādāt labi. Par to algu, ko mūsējie saņem, var tikai naglu nopirkt un zobus iekārt vadzī.»

Šāgada jūnijā divus līdzīgus displejus uzstādīja Pļaviņās. Novada domes mājaslapā bija norādīts, ka mērierīces uzstādītas, lai pozitīvā veidā pievērstu iedzīvotāju un pilsētas viesu autovadītāju uzmanību, kā arī liktu aizdomāties par braukšanas paradumiem ikdienā. Šādus displejus jau pērnā gada rudenī uzstādīja arī Smiltenē, un tie izpelnījās pat Latvijas Būvniecības Gada balvas 2014 trešo vietu inženierbūvju un infrastruktūras kategorijā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

CSN bojāgājušie

2004 - 516 bojāgājušie
2005 - 442 bojāgājušie
2006 - 407 bojāgājušie
2007 - 419 bojāgājušie
2008 - 316 bojāgājušie
2009 - 254 bojāgājušie
2010 - 218 bojāgājušie
2011 - 179 bojāgājušie
2012 - 177 bojāgājušie
2013 - 179 bojāgājušie
2014 - 212 bojāgājušie

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?