Objekta būvniecībai tika izveidotas divas Labošanas darbu nometņu, darba nometinājuma un ieslodzījuma vietu galvenā pārvaldes (GULAG) struktūrvienības - 501. un 503. dzelzceļa nodaļas. Plānotais maģistrāles garums - 1300 kilometri, savienojot Igarku Krasnojarskas apgabalā ar Saļehardu Jamalas Ņencu autonomajā apvidū.
Kaut precīzas informācijas par maģistrāles būvniecību aizvien nav daudz, tiek lēsts, ka darbos skarbajos apstākļos iesaistīti no 80 līdz pat 120 tūkstošiem cilvēku. Oficiāli tā tika dēvēta par Transpolāro maģistrāli, bet būvētāju vidū biežāk saukta par Staļina nāves ceļu.
Tika uzbūvēti simtiem kilometru gari posmi, bet līdz galam projekts tā arī netika pabeigts. Kad pēc Staļina nāves projekts tika apturēts, neuzbūvēti palika posmi aptuveni 600 kilometru garumā. Tāpat jau drīz pēc pabeigšanas daļa uzbūvēto posmu kļuva nelietojami - nekvalitatīva būvniecība un skarbie dabas apstākļi darīja savu.
Tiesa, daži salīdzinoši nelieli posmi tiek aktīvi izmantoti vēl šodien.
Nu vairāk nekā 70 gadus pēc projekta sākuma Krievijas aizsardzības ministrs Šoigu devis mājienu, ka Transpolārās maģistrāles projekts varētu tikt pie "otrās elpas".
"Mēs gribētu projektu papētīt detalizētāk. Iespējams, ir perspektīva tā atjaunošanā, kas nestu labumu gan mūsu valstij, gan tieši Sibīrijas reģionam," Šoigu izteicies tikšanās laikā ar Krievijas Ģeogrāfijas biedrības pārstāvjiem. Tostarp Šoigu izteicies, ka līniju varētu vēl pagarināt līdz pat Noriļskai. Tikšanās laikā klāt bija arī Krievijas prezidents Vladimirs Putins, kurš Arktikas reģiona apguvei pēdējos gados veltījis īpašu vērību. Par to vairāk lasāms žurnāla SestDiena rakstā Nolūkotā Arktika.
Dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanas un izvēršanas plāni sakrīt ar Krievijas ieceri Arktikā attīstīt vairākus liela mēroga projektus, tostarp, piemēram, Rosneft iecerēto naftas vadu no Vankoras līdz Laptevu jūras krastam, tādējādi pieslēdzot šo objektu Ziemeļu jūras ceļam.
Šoigu paziņojis, ka tuvākajā laikā Aizsardzības ministrija kopā ar Ģeogrāfijas biedrības pārstāvjiem rīkos ekspedīciju maģistrāles apsekošanai.
t
Oscar
Tikmēr Latvijā