ENAP priekšnieka Pētera Bauskas parakstītajā vēstulē par ziņu pieprasīšanu Satiksmes ministrijai (SM) prasīts "izvērtēt par projekta norisi atbildīgo amatpersonu atbildību un iespējamo zaudējumu, savlaicīgi neveicot projekta īstenošanu". Spriežot pēc ENAP pieprasītās informācijas, varētu tikt izvērtēta arī SM valsts sekretāra vietnieka Dina Meriranda atbildība, jo viņš ir valstij piederošo PV kapitāldaļu turētāja pārstāvis.
Pērnā gada decembra sākumā PV valde, kas amatos stājās pusgadu pēc dīzeļvilcienu modernizācijas līguma parakstīšanas, bija nobriedusi līgumu lauzt, no izpildītājiem - pilnsabiedrības DMU vilcieni - pieprasot vairāku banku izsniegtās līguma izpildes garantijas kopumā par 7,5 miljoniem eiro, liecina Dienas rīcībā nonākušie dokumenti.
Taču toreiz vēl Laimdotas Straujumas valdība īsi pirms Ziemassvētkiem, 22. decembrī, nolēma līguma izpildes termiņu pagarināt līdz šā gada 30. jūnijam. Lēmumu valdībā demisionējušā satiksmes ministra Anrija Matīsa vietā virzīja iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis. Dažas dienas iepriekš, 16. decembrī, Rīgā bija ieradies viens no dīzeļvilcienu modernizācijas projektu ieguvušā līguma uzņēmējiem, Igaunijas miljonārs Oļegs Osinovskis, kuru Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) tur aizdomās par pusmiljona kukuļa došanu bijušajam Latvijas dzelzceļa šefam Uģim Magonim. Osinovskis dienās pirms valdības lēmuma Rīgā ieradās nemanīts, bet aktīvi risināja biznesa sarunas un, īsi pirms izlidošanas uz Maskavu tiekoties ar Dienu, neslēpa, ka projekta turpināšanu apspriedis arī ar PV valdes locekli Māri Bremzi. Lielākā daļa - gandrīz 4,3 miljoni eiro no soda, ko vēlējās iekasēt PV, - bija līguma izpildes un avansa garantijas Nordea bank Igaunijas filiālē, kas sistu tieši pa Osinovska kabatu.
Bremze - pēc Dienas rīcībā esošajiem iekšējiem uzņēmuma dokumentiem - aktīvi aizstāvēja līguma laušanu.
"Iepriekšējās PV valdes izvēlētie darījuma izveidošanas principi, projekta realizācijas gaita un modernizācijā izmantotie inženiertehniskie risinājumi neļauj pārliecināties par to, vai modernizēto dīzeļvilcienu ekspluatācijas izmaksas visā dzīves ciklā būs saprātīgā līmenī - tieši otrādi, tās var izrādīties nepamatoti augstas un summāri var pārsniegt jaunu dīzeļvilcienu iegādes un dzīves cikla izmaksas, (..) modernizētajos dīzeļvilcienos ir samazināts sēdvietu skaits summāri par 400 sēdvietām," balstoties arī uz advokātu biroja Glimstedt analīzi, valdei decembrī rakstīja Bremze.
Visu rakstu lasiet pirmdienas, 8. augusta, avīzē Diena!