Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 28. novembris
Rita, Olita, Vita

Izplūdes dūmu vietā - tīrs tvaiks

Lai novērstu transporta nozares atkarību no naftas resursiem, alternatīvo degvielu infrastruktūras direktīvā COM2014/94 Eiropas Savienības dalībvalstis ir aicinātas līdz 2017. gadam izstrādāt valsts politikas regulējumu alternatīvo degvielas veidu infrastruktūras izvēršanai. Aplūkojot normatīvos aktus, redzams, ka Latvijā pagaidām nav skaidri definētu alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstības vadlīniju, ceturtdien lasāms avīzē Diena.

"Plāni, kas elektrotransporta ieviešanas veicināšanai pieņemti Latvijā, diemžēl balstās tikai uz akumulatoru transporta līdzekļiem, to uzlādes tīklu attīstību, nez kāpēc nepieminot citus enerģijas pārneses veidus, tajā skaitā ūdeņradi, kas savu priekšrocību dēļ citur pasaulē gūst aizvien lielāku popularitāti," norāda Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (Saskaņa). Tiesa, zināmi uzlabojumi šajā ziņā ir vērojami, jo vairāk tāpēc, ka ir attīstījušās tehnoloģijas, pieejams Eiropas līdzfinansējums to ieviešanā un Latvija iesaistīta dažādos starptautiskos projektos, tostarp ūdeņraža transporta infrastruktūras koridorā HiT-2-Corridors, kas savieno Eiropas dienvidus ar ziemeļiem.

Projekta HiT-2-Corridors veiktajā pētījumā secināts: lai veidotos ekonomiskais pamatojums ūdeņraža kā transporta degvielas realizācijai, ieteicamākais scenārijs būtu pakāpeniska pāreja uz ūdeņraža elektrisko autobusu izmantošanu pilsētas sabiedriskajam transportam vai arī pāreja uz vieglo ūdeņraža elektromobiļu un ūdeņraža elektrisko mikroautobusu izmantošanu lielos pasažieru pārvadāšanas uzņēmumos (taksometru firmās, uzņēmumos, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus ar mikroautobusiem u. tml.). Tas nodrošinātu sākotnējo bāzes slodzes pieprasījumu uzpildes stacijās.

Starp transporta līdzekli, ko darbina ar elektriskajiem akumulatoriem un ūdeņradi, tehnoloģiski nav lielas atšķirības - abos ir elektriskie dzinēji, tikai vienā gadījumā līdzi tiek vadāti daudzi akumulatori, otrā - tvertnes ar ūdeņradi, ko transporta līdzekļa pārvietošanās laikā izmanto elektrības ražošanai, stāsta Baraņņiks. Ūdeņraža elektromobiļu galvenais enerģijas avots ir ūdeņradis, kurš oksidējas ūdeņraža kurināmā elementā, radot elektrību piedziņas elektromotoru darbināšanai.

Kopš 2013. gada Hyundai ūdeņraža elektromobiļus ražo sērijveidā, izmantojot savu automatizēto montāžas līniju Ulsanā. Arī Toyota no 2015. gada ir uzsākusi ūdeņraža elektromobiļu sērijveida ražošanu, bet Honda ir paziņojusi, ka uzsāks ūdeņraža elektromobiļu sērijveida ražošanu līdz 2016. gadam. Arī citi pasaulē atzīti autoražotāji, tostarp Daimler, Ford, Nissan, BMW, GM, Volkswagen un AUDI, ir paziņojuši, ka tuvāko gadu laikā sāks piedāvāt tirgū ūdeņraža elektromobiļus.

Jau 2014. gadā par sērijveida ūdeņraža elektrisko autobusu ražošanas uzsākšanu paziņoja Vanhool, Solaris, VDL, Daimler, MAN.

Lielākās priekšrocības ūdeņraža elektromobiļiem, salīdzinot ar akumulatora elektromobiļiem - ūdeņraža izmantošana nodrošina lielāku nobraukumu ar vienu uzpildes reizi un īsāku uzpildes laiku. Ar 100 kilogramiem ūdeņraža gāzes diennaktī ir pietiekami, lai nodrošinātu 16 vieglos ūdeņraža elektromobiļus, no kuriem katrs var nobraukt līdz 600 kilometru, vai četrus ūdeņraža elektriskos autobusus, no kuriem katrs var nobraukt līdz 300 kilometru, vai arī 12 ūdeņraža elektriskos mikroautobusus, no kuriem katrs var nobraukt līdz 400 kilometru. Vieglie pasažieru transportlīdzekļi tiek uzpildīti 3 līdz 5 minūtēs, bet pilsētas autobusi - 7 līdz 10 minūtēs.

Tīrā veidā dabā ūdeņradis neeksistē, tas jāiegūst mākslīgi. Atkarībā no ūdeņraža izmantošanas mērķa un pieejamās izejvielas 48% ūdeņraža pasaulē iegūst no dabasgāzes, 30% no naftas produktiem, 18% no oglēm un tikai apmēram 4%, sadalot ūdeni elektrolīzes ceļā. Sabiedriskā transporta vajadzībām Rīgā ūdeņradi visdrīzāk iegūs, izmantojot dabasgāzi, jo šobrīd tā ir lētāk.

Projekta HiT-2-Corridors veiktajā pētījumā norādīts, ka gan elektroenerģiju, gan arī dabasgāzi var izmantot kā ūdeņraža ražošanas resursus, tādēļ, prioritāri attīstot elektroenerģijas vai dabasgāzes infrastruktūru, tiek būtiski uzlabots arī ūdeņraža kā alternatīvā degvielas veida ražošanas potenciāls. Un otrādi - attīstot ūdeņraža uzpildes staciju infrastruktūru, paralēli tam tiek attīstīta arī dabasgāzes vai elektroenerģijas infrastruktūra. Neatkarīgi no tā, kurš no šiem alternatīvās degvielas veidiem prevalēs nākotnē, ūdeņraža kā alternatīvā degvielas veida attīstība lieliski harmonē gan dabasgāzes, gan elektroenerģijas tirgus attīstību.

Visu rakstu lasiet ceturtdienas, 10.decembra, avīzē Diena

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Briest eksāmenu reforma

Centralizēto eksāmenu kārtību vēlas pārskatīt, šoreiz – samazinot to skaitu.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas