Ušakovs apgalvoja, ka Matīsam ir viss viņa atbalsts turpināt darbu. Patlaban primārais esot jautājums par uzņēmuma budžetu, par ko rīt plānots runāt akcionāru sapulcē. Viņaprāt, patlaban neesot iemesla runāt par to, ka Rīgas satiksmei draudētu stabilitātes problēmas.
Matīss par Rīgas satiksmes pagaidu vadītāju tika iecelts pērn 13. decembrī, ieņemot no amata atstādinātā bijušā vadītāja Leona Bemhena vietu, kuram ir piemērots aizdomās turētā statuss Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) lietvedībā esošajā kriminālprocesā par Rīgas satiksmes iepirkumiem.
Pēc amata pienākumu pildīšanas sākšanas, Matīss ierosināja veikt Rīgas satiksmes auditu.
Auditā atklājies, ka, piemēram, seši miljoni eiro pārmaksāti degvielas iepirkumā ar firmu, kuras īpašnieki noslēpti ārzonās, tramvaju iegādei piešķirtais kredīts iztērēts algām, bet dārgās e-talonu sistēmas uzturēšanai iztērēti 40% no biļetēs iekasētās naudas, vēstīja žurnāls Ir.
Auditori arī atklājuši, ka daļa no 50 miljonu eiro lielā kredīta, ko SEB banka piešķīra 20 zemās grīdas tramvaju iepirkumam, iztērēta algām, jo uzņēmumam vienkārši nebija naudas. Šo iztrūkumu pagaidu valde segusi ar pērn gada beigās Rīgas domei jau izprasīto papildu dotāciju 17 miljonu eiro apmērā. Nauda atlikta atpakaļ bankas kontā, un nevienam vairs neesot ļauts tai skarties klāt, žurnālam skaidrojis Matīss.
Savukārt aptuveni trīs miljoni eiro gan 2016., gan 2017.gadā pārmaksāti neizdevīgā degvielas iepirkumā. 2015. gada novembrī Rīgas satiksme par degvielas piegādi uz pieciem gadiem vienojās ar RDZ Energy, kuras īpašnieki noslēpti Maltā un tālāk Britu Virdžīnu salās, vēstīja Ir. Aptuveni pusi šīs kompānijas apgrozījuma veido ieņēmumi no Rīgas satiksmes, bet tās patiesie labuma guvēji nav zināmi.
Iepriekš vēstīts, ka KNAB sāktais kriminālprocess ir saistīts ar trim Rīgas satiksmes iepirkumiem. Tiek izmeklēta amatpersonu kukuļošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.
Viens no tiem ir Rīgas satiksmes 2016. gada zemās grīdas tramvaju iepirkums, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro. Šī iepirkuma rezultātā tika noslēgts līgums starp Rīgas satiksmi un čehu uzņēmumu Škoda Transportation par 20 tramvaju piegādi.
Otrs ir 2013.gada Rīgas satiksmes rīkots iepirkums par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro. Šajā iepirkumā uzvarēja Čehijas uzņēmums Škoda Electric, saņemot tiesības piegādāt 125 trolejbusus.
Trešais iepirkums ir 2013.gadā Rīgas satiksmes veiktais iepirkums par autobusu piegādi 75 808 297 eiro apmērā. Tajā uzvarējis Polijas uzņēmums Solaris Bus&Coach un tas paredzēja Rīgai piegādāt 175 jaunus autobusus, visu piegādi noslēdzot 2019. gadā.
Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa decembra sākumā sešām no septiņām šajā lietā aizdomās turētajām personām kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu. Tie bija ilggadējais partijas Gods kalpot Rīgai biedrs, uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks, Rīgas satiksmes Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktors Igors Volkinšteins, Bemhens, Čehijas uzņēmuma Škoda Transportation amatpersona Vladislavs Kozaks, Māris Martinsons un uzņēmējs Edgars Teterovskis.
Savukārt Teterovska dzīvesbiedrei un Kozaka savulaik vadītā, nu jau likvidētā uzņēmuma Tram Servis Riga valdes loceklei Elīnai Kokinai jau sākotnēji tika piemērots ar brīvības atņemšanu nesaistīts drošības līdzeklis.
Krjačeks tika atbrīvots nedēļu pēc aizturēšanas. Februāra vidū pret 200 000 eiro lielu drošības naudu tiesa nolēma atbrīvot arī Bemhenu, pret 100 000 eiro - Volkinšteinu, bet pret 70 000 eiro arī Teterovski. Par visu trīs aizdomās turēto atbrīvošanu nauda jau samaksāta un viņi ieslodzījuma vietas ir pametuši.
Savukārt aiz restēm turpina atrasties Martinsons un Kozaks.
Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi Rīgas satiksmes valdes locekļi iesniedza atlūgumus. Savukārt Ušakovs iecēla pagaidu valdi triju cilvēku sastāvā, par tās vadītāju izvēloties Matīsu, kā arī tajā iekļaujot Edmundu Zivtiņu un Jāni Geduševu.
viena tante teica...
Jeļēna
a ko ta nu?