Kā aģentūrai LETA norādīja LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga, rītdien paredzētā darba grupas sēde, kurā plānots veikt secinājumus pēc visu pašvaldību viedokļu noklausīšanās, parādīs, "cik lielā mērā valdības pārstāvji sadzirdēja pašvaldību teikto".
"Joprojām varu pateikt, ka man ir gandarījums, ka pašvaldības runāja to pašu, ko arodbiedrība - tas pierāda to, ka arodbiedrības prasības ir pamatotas. Jā, tas rada fiskālo ietekmi, bet ir jāmeklē risinājumi. Rīt lūkosim, kādi būs tie kompromisi," sacīja Vanaga.
Viņa pauda, ka, sekojot sēžu gaitā izteiktajiem pašvaldību iebildumiem, nevar domāt, ka šodien notikusī pēdējā sēde varētu būtiski kaut ko mainīt - valdības pārstāvjiem jau būtu bijis jāveic kādi provizoriskie aprēķini.
Ja tiks sadzirdēti visi iebildumi, tad modeļa nosacījumi būtiski mainīsies, uzskata Vanaga. Rezultātā būtu jāmainās regulējumam attiecībā uz pirmsskolas pedagogiem, atbalsta personālu, sporta treneriem, speciālo izglītību un citiem, tādējādi modeli uzlabojot. Tomēr, ja iebildumi netiks sadzirdēti un vienkārši tiks "spēlēta demokrātija", tad tā būs "rupja ņirgāšanās par visām iesaistītajām pusēm".
Vanaga norādīja, ka darba grupa kalpoja, lai valdības pārstāvjiem pierādītu, ka papildu līdzekļi tiešām ir nepieciešami un ka nozarē pastāv virkne nopietnu problēmu.
Kā aģentūrai LETA skaidroja izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile, rīt notiks pirmais secinājumu apkopojums, jo līdz šim notika tikai pašvaldību uzklausīšana un neviens priekšlikums vēl neesot apspriests un vērtēts. Rīt pirmo reizi tiksies pastāvīgā darba grupa, un Seile uzskata, ka šī nebūs vienīgā sēde. Atbildot uz jautājumu, kad darba grupa varētu noslēgt savu darbu un piedāvāt risinājumus saistībā ar jauno modeli, Seile norādīja, ka mērķis joprojām ir nākamā gada budžeta otrais lasījums.
LETA jau ziņoja, ka jaunais pedagogu darba samaksas modelis tiek izstrādāts, lai risinātu pašreizējā kārtībā konstatētās problēmas. Paredzēts, ka modelis vienkāršos un sistematizēs pašreizējo pedagogu darba samaksas un dotāciju piešķiršanas kārtību. Algas pieaugums tiek solīts 70% pedagogu.
Jaunais atalgojuma modelis tiks balstīts uz pieciem galvenajiem elementiem. Pirmais no tiem ir precīzāks skolēnu izglītošanai nepieciešamo stundu skaits. IZM uzsver, ka jaunais modelis precīzāk aprēķina nepieciešamo mācību stundu skaitu un programmu koeficientu un stundu skaits tiek pielāgots mācību programmām.
Otrais elements ir skolēnu un skolotāju skaita proporcija, kas tiek aprēķināta atkarībā no skolēnu skaita skolā. Šajā posmā tiek aprēķināts, cik pedagogu amata vienību, kas katra ir 36 darba stundas nedēļā, nepieciešams skolai atkarībā no skolēnu skaita un mācību programmām.
Trešais elements ir noteikta 36 darba stundu nedēļa. Šajā gadījumā tiktu būtiski mainīta izpratne par pedagoga darba pienākumiem. Lai mazinātu skolotāja darba fragmentāciju un iekļautu apmaksātajā darba laikā visus pedagoga pienākumus, jaunais modelis ir balstīts uz 36 stundu darba nedēļu. Šajā laikā iekļautas gan mācību stundas, gan individuālais darbs un darbs ar vecākiem, gan līdzdalība skolas attīstībā. Darbs tiks plānots gada griezumā. Atbilstoši darba likumdošanai pedagogs pie viena darba devēja var strādāt līdz 40 stundām nedēļā.
Nākamais elements ir mēneša atalgojuma noteikšana atkarībā no vidējā klases lieluma skolā vai skolas lieluma. Vispārizglītojošo skolu skolotājiem alga tiek noteikta atkarībā no vidējā klases lieluma skolā. Atbilstoši vidējam bērnu skaitam grupā noteikts arī pirmsskolas pedagogu atalgojums. Savukārt citu pedagogu amatalgas ir atkarīgas no skolas lieluma vai ir fiksētas.
Pēdējais elements ir lielāks skolēniem pieejamais atbalsta personāla skaits. Jaunais modelis paredz palielināt finansējumu skolu psihologiem, logopēdiem, karjeras pedagogiem un bibliotekāriem. Finansējums atbalsta personālam tiek piešķirts pašvaldībām, balstoties uz skolēnu skaitu to skolās.
Seile iepriekš informēja, ka jaunā atalgojuma modeļa ieviešanai nepieciešams papildu finansējums - vairāk par desmit miljoniem eiro nākamā gada četriem mēnešiem, bet 2017.gadā - aptuveni 30 miljoni eiro. Tāpat nepieciešams finansējums no pašvaldību budžeta.