"Sociālie partneri ir ņēmuši vērā LBAS izteiktās prasības, tādēļ akceptējam iecerēto uzlabojumu virzienu, bet plānotie soļi vēl ir nepietiekami. Nepieciešama straujāka ar IIN neapliekamā minimumu un IIN atvieglojuma par apgādībā esošajām personām paaugstināšana, par ko vienosimies nākamajā NTSP sēdē," sacīja LBAS priekšsēdētāja vietnieks Egīls Baldzēns.
Arī eksperti LBAS organizētajā diskusijā par nodokļu politiku uzsvēra, ka nepieciešamas straujākas izmaiņas sabiedrības nevienlīdzības mazināšanas virzienā, jo pašreizējās valdības ieceres ir nepietiekamas.
LBAS norādīja, ka priekšlikumu pacelt ar IIN neapliekamo minimumu un IIN atvieglojumu par apgādībā esošajām personām, lai samazinātu nodokļu slogu mazo algu saņēmējiem un atbalstītu jaunās ģimenes ar bērniem, LBAS ir pastāvīgi uzturējusi jau vismaz kopš 2006.gada. Pirmskrīzes periodā, kad ar IIN neapliekamais minimums bija 90 lati, LBAS aicināja to turpināt celt vismaz līdz 100 latiem. Sākoties krīzei, valdība konsolidācijas pasākumu ietvaros veica krasu neapliekamā minimuma samazināšanu līdz 35 latiem. Tāpēc, kad valdība paziņoja, ka krīze ir beigusies, LBAS aicināja neapliekamo minimumu atgriezt pirmskrīzes līmenī.
Prasību samazināt kopējo nodokļu slogu darbaspēkam LBAS sāka uzturēt kopš valdības veiktajiem darbaspēka nodokļu palielinājumiem krīzes periodā (IIN no 23% uz 26%, VSAOI darbiniekiem no 9% uz 11%). LBAS uzskata, ka, lai nodokļu sloga samazinājums stimulētu jaunu darbavietu radīšanu un tas atstātu ievērojamu ietekmi uz ēnu ekonomikas apjomu, nodokļu sloga samazinājumam būtu jābūt vēl straujākam nekā to ir paredzējusi valdība (trīs gadu laikā IIN samazināt līdz 20%). VSAOI likme darbiniekiem būtu jāatgriež pirmskrīzes līmenī (9%). "Nopietni jāizskata iespēja Latvijā ieviest tādu progresīvo IIN, kas patiešām veicinātu ienākumu nevienlīdzības samazināšanos un visefektīvāk samazinātu nodokļu slogu mazo algu saņēmējiem," norādīja LBAS.
"Viens no iemesliem, kāpēc Latvijā tiks veicināta nekustamā īpašuma burbuļa rašanās un vēlāka pārplīšana, bija fakts, ka spekulatīvie darījumi ar nekustamo īpašumu netika aplikti ne ar kādu nodokli. Tas pats attiecās uz darījumiem finanšu tirgū (ienākumi no kapitāla, dividendes), ar kuriem varēja vienkārši un ātri nopelnīt pasakaini lielas summas. Tikai, sākoties krīzei, valdība beidzot uzklausīja LBAS priekšlikumu minētos darījumus aplikt ar nodokļiem, ierobežojot to apjomu un radot papildus ieņēmumus valsts budžetā," teikts LBAS paziņojumā. Attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokli LBAS pieprasa, lai nekustamā īpašuma nodoklim (NĪN) tāpat kā IIN tiek noteikts neapliekamais minimums, kurš netiek aplikts ar nodokli, tādā veidā pasargājot mazturīgo iedzīvotāju daļu no strauja nodokļa maksājumu pieauguma.