Iepērcies savā garderobē
Negribu koķetēt ar to sabiedrības daļu, kas tiešām piedzīvo ekonomiskas grūtības, tomēr, runājot ar interjeristu izjūtām, jāsaka - ir iestājies zināms atvieglojums. Darbā parādījies cilvēcīgums. Beidzot darba lielākā daļa ir nevis priecēt kādu visai apšaubāmu miljonāru vai milzīgā kredītā iegrābušos naivu pilsoni, bet gan strādāt ar pasūtījumiem, kas tiešām sabiedrībai ir nepieciešami.
Ikviens modes un interjera žurnāls tendenču pārskatus 2008./2009.gada mijā sāka ar saukli, kas saistās ar izteicienu Shop Your Wardrobe - iepērcies savā garderobē. Faktiski tas ir uzaicinājums izskatīt lietas, kas jums jau pieder, un atrast tām jaunu, modernu pielietojumu. Loģiski, ka pēdējo mēnešu izjūtas izraisījušas jaunu vintage lietu popularitātes uzliesmojumu un interesei par vecām, piemirstām vērtībām. Popularitāti sāk atgūt, piemēram, tāds nedaudz piemirsts dizainers kā Filips Starks, jo tieši viņs ir radījis daudzas cenas ziņā ļoti pieejamas dizaina lietas. Kārtējo reizi izskan aicinājumi pārskatīt veco mēbeļu noliktavas un atstāt zem norautajām tapetēm atrasto ķieģeli, pat ja siena mūrēta tik daudzu nīstajos XX ?gadsimta 70. un 80.gados.
Līdz ar šo tendenci profesionāli interjera veidotāji ar
interesei gaida šīgada Milānas mesi - lai konstatētu, cik daudz
situācija ir ietekmējusi lielo Itālijas ražotāju kreativitāti. Jo
pirmie, kas šobrīd cieš, ir dārgo, ekskluzīvo mēbeļu ražotāji. Pat
tik pārtikušā un krīzes salīdzinoši minimāli ietekmētā valstī kā
Norvēģija, pasaulē viens no ekskluzīvo virtuvju ražotājiem - itāļu
Boffi salons - pirms Ziemasvētkiem atlaida darbiniekus.
Izrādīšanās nav modē
Lai arī liela daļa pārtikušu cilvēku reālas grūtības neizjūt, no
modes ir izgājusi izrādīšanās. Kopā ar vintage mīlestību un
cenšanos slēpt savu ekonomisko stāvokli, ir tendece, ko varētu
kvalificēt kā antiluksus. Interjeros sāk iestāties normāls
līdzsvars, kad tiek klasificētas lietas, par kurām ir vērts maksāt,
un lietas, par kurām nē. Lietas, kam ir vērtība (persiešu paklājs
vai izcila dizainera XX gs. 50.gados radīts krēsls) nu sader kopā
nevis tādēļ, ka kādam gribas miksēt stilus, bet tādēļ, ka cilvēki
iegādājas to, kas tiks lietots gadiem. Galīgi vienalga, kā tas kopā
izskatās. Sevišķi, ja krāsu risinājums ir balts vai melns. Pat
krāsu tendeces spēlējas līdzi ekonomiskajai krīzei un paziņo -
pasaule ir vai nu balta, vai melna. Un stilistiski atgriež mūs
melnbalto interjeru risinājumos, kas tik ļoti bija modē XX gs.
80./90.gadu mijā.
Otrreizēja pārstrāde
Tomēr arī dizaineriem vajag šai dzīvē kaut ko darīt. Spilgtāko tendeci industriālā dizaina jomā iezīmēja Gregs Linns, jau rudenī saņemdams Zelta lauvu 11.starptautiskajā arhitektūras izstādē Venēcijā par mēbelēm, kas tika izgatavotas otrreizējās pārstrādes ceļā no bērnu rotaļlietām (Recycled Toys Furniture). Linns ar datora palīdzību vispirms rada modeli, tad rotaļlietas tiek precīzi piegrieztas. Protams, katram dizaineram savs ceļs ejams tehnoloģiju pielietojumā, tomēr šķiet, ka tieši pārstrādāta dizaina paraugus skatīsim pavasarī Milānas mēbeļu mesē.
Krīze sviestmaizi nemainīs
Šķiet, kā vienmēr, optimistiskākie ir ziemeļnieki. Varbūt tāpēc, ka dzīve te vienmēr bijusi grūta, un cilvēki ir pieraduši taupīt. Pat ekonomiskā uzplaukuma laikā pieticīgais norvēģu dzīvesstils bija krass pretstats tam, kā tērēja naudu cilvēki no tā saucamā bijušā padomju bloka. Tipisks norvēģis uz darbu dodas ar savu sviestmaizi, uz kuras nereti ir tik vien, kā brūnais siers, un ekonomiskā krīze šo sviestmaizi nemainīs.
Norvēģu avīzes Dagbladet pielikumu Søndag pagājušā nedēļā veltīja tam, lai nosauktu lietas, kurām ir vērts ticēt. 50 lietu sarakstā bija minēti gan daudzi skandināvu dizaineri, gan otrreizējā pārstrāde, gan ekoloģiskā pieeja dzīvei, gan antiluksus. Tajā pašā laikā tika pieminēts arī Oslo topošais eksluzīvais iepirkšanās centrs Eger, kura interjera dizaina projektu ir gods vadīt šī raksta autorei, gan pasaulē viens no dārgākajiem modes dizaineriem Metjū Viljamsons, kurš ir nākamais dizaineru sarakstā, kas radīs kolekciju zviedru masu apģērbu ražotājam H&M. Uzskaitīto lietu dažādība izmaksu ziņā rāda, ka dzīve turpinās. Un tā ir krāsaina. Tikai šobrīd tā šķiet nedaudz melna. Vai pārlieku balta - ar sajūtu, ka krāsu nav. Ir cerība, ka kļūsim gudrāki un neizdomāsim mākslīgas tendences.
*Vēsma Kontere patlaban strādā Oslo lielākajā interjera arhitektu birojā Scenario.