Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Dzīve notiek šodien

Mokošo Covid-19 pandēmiju nomainījis karš Ukrainā, kas, visticamāk, nozīmē, ka nestabilās situācijas dēļ piesaistīt atbalstītājus sporta pasaulē kļūs vēl grūtāk. Optibet atbalsta lielus projektus futbolā, hokejā, volejbolā un arī vairākos citos sporta veidos, būdams šobrīd pamanāmākais sporta draugs Latvijā. Šogad bijām plānojuši iegūt licenci un ieiet Ukrainas tirgū, tomēr šos plānus nāksies apturēt - šajā valstī strādājošie mūsu darbinieki devušies palīdzēt vietējai armijai.

Budžets paliek neiztērēts

Mūsu bizness sākās pirms ļoti daudziem gadiem, sākotnēji pilnīgi visus ienākumus gūstot no likmēm uz sportu. Kad mums kā pirmajiem Latvijā parādījās licencēta tiešsaistes vietne, aktuāls kļuva jautājums par investīcijām zīmola atpazīstamības veicināšanā, lai stiprinātu savas pozīcijas. Sākām pētīt ārzemju pieredzi un sapratām, ka sponsorēšana varētu būt viens no veidiem, kā zīmolu padarīt pamanāmāku. Šobrīd esam nonākuši līdz stadijai, kad Optibet atpazīstamība brīžiem pat ir stiprāka par atsevišķu līgu vai sportistu. 

Pēdējo 4–5 gadu laikā uzņēmuma ieņēmumu struktūra stipri mainījusies, un sporta likmes šobrīd ir vien neliela daļa no tiem. Neskatoties uz to, turpinām investēt sportā. Kāpēc? Es nosauktu trīs faktorus – tās joprojām ir investīcijas ar izskaitļotu ROI jeb ienākumu koeficientu no ieguldījumiem (atdeve šajā gadījumā nav izmērāma naudā), labas partnerattiecības, kuras mēs nevēlētos pazaudēt, kā arī sociālā atbildība. Mums budžetā ir izdalīta noteikta naudas summa sponsorēšanai, bet, teikšu atklāti, jau ceturto gadu investējam krietni mazāk par šo summu. Iemesls ir tikai viens – tirgū nav atbilstoša piedāvājuma.

Lielākoties tieši mēs esam tie, kuri piedāvā sadarbību. Visbiežāk izskatām vadošos sporta veidus – futbolu, basketbolu, hokeju, volejbolu. Labprāt vairāk investētu tenisā, taču saskaramies gan ar piedāvājuma trūkumu vietējā tirgū, gan ATP/WTA ierobežojumiem sadarbībai ar likmju operatoriem. Ļoti būtiski ir arī cilvēki, ar ko strādāsim. Katru gadu no vismaz 3–4 projektiem atsakāmies tikai tādēļ, ka partneris (vai tā pārstāvis) nav profesionāls, ir ar sliktu reputāciju vai nepietiekamu pieredzi. Šobrīd ļoti reti iesaistāmies mazos projektos, jo, laikam ejot, esam sapratuši, ka mūsu ieguldītais laiks un resursi ir nemainīgi, strādājot kā ar lieliem, tā maziem projektiem, taču atdevi nevar salīdzināt.

Laimīgas ģimenes formula

Uzsākot sadarbību ar mums, līgas, klubi vai atsevišķi sportisti, protams, pārsvarā sagaida naudu. Taču ir arī gadījumi, kad no savas puses uzņemamies iniciatīvu, palīdzot realizēt idejas zīmola veidošanai, zīmola maiņai vai mārketinga komunikācijai. Pirms sadarbības uzsākšanas izrunājam un izskatām pamata lietas, un vairāki papildu projekti un idejas rodas jau realizācijas procesā. Lielākoties mūsu sadarbības pieredze ir pozitīva, bet, ņemot vērā, cik daudz projektu pēdējo desmit gadu laikā esam realizējuši, protams, neiztikt arī bez ne tik labiem piemēriem. Kā rakstījis Tolstojs: "Visas laimīgās ģimenes ir līdzīgas cita citai, katra nelaimīgā ģimene ir nelaimīga savā veidā." 99% gadījumu veiksmīgai sadarbībai traucē cilvēciskais faktors – neprofesionalitāte, alkatība, slinkums, pat stulbums. Bieži ir sastopams īss plānošanas horizonts, upurējot ļoti labas ilgtermiņa attiecības šodienas labuma vārdā. Tā teikt, saņem nedaudz lielāku summu šodien, bet pēc pusgada jau atkal sāc meklēt jaunus sponsorus. 

Ja mūs konkrētais projekts interesē, vienmēr, ja iespējams, cenšamies slēgt ilgtermiņa līgumu. Mēs zinām, ko gribam šī perioda laikā sasniegt, un, līgumam beidzoties, iegūstam ļoti daudz informācijas tālākai rīcībai. Mums ir noteikti kritēriji, pēc kuriem redzam, vai ieguldījums atmaksājies. Šajā gadījumā nerunājam par tiešu finansiālo atdevi, bet vairāk par komunikatīviem izpildes pamatrādītājiem – auditoriju, pārklājumu utt.

Papildu tam esam izveidojuši atsevišķu sociālo (ESG) budžetu, ko izdalām starp jaunajiem sportistiem visās Baltijas valstīs. Kritērijs ir pavisam vienkāršs – izvēlamies sportistus, kuriem ir potenciāls, bet trūkst finansējuma no valsts vai pašvaldības. Šajā gadījumā neņemam vērā nekādus biznesa kritērijus.

Viens no mūsu galvenajiem sadarbības partneriem, protams, ir Optibet futbola Virslīga. Esam sākuši ceturto kopējo sezonu. Pandēmijas laiks mainīja Virslīgas komandas darbu, procesus, komunikāciju, bet ne mūsu sadarbību. Ļoti cienām viņus par spēju patstāvīgi pielāgoties situācijai, kas mainījās teju katru nedēļu. Tagad galvenais uzdevums ir dabūt tribīnēs atpakaļ skatītājus. Šo divu gadu laikā esmu izdarījis tikai vienu secinājumu – futbols bez skatītājiem klātienē nav iedomājams. 

Darbinieki ir prioritāte

Grūti iedomāties, ka šodien būtu kāds, kurš nejustu tiešu vai netiešu Ukrainā notiekošā murga ietekmi. Mums karš ir personīga traģēdija, ne tikai ziņu hronikas. Kijivā jau ilgu laiku atrodas, lai arī maza, tomēr daļa no Optibet komandas, savukārt kopš pagājušā gada beigām tur neaprakstāmi skaistā vietā – metro stacijā Arsenalnaya – izveidots pilnvērtīgs uzņēmuma birojs. Es pats visu iepriekšējo gadu uz Kijivu lidoju reizi divos mēnešos. Arī mūsu Rīgas birojā strādā kolēģi no Ukrainas, kuri pēdējo gadu laikā pārcēlušies uz dzīvi Latvijā. Tāpēc sāpes ir rokas stiepiena attālumā. Jau pirms kara sākuma, februāra vidū, kad situācija bija sākusi saasināties, sazinājāmies ar visiem Ukrainā strādājošajiem kolēģiem un piedāvājām pārcelties uz kādu no mūsu ofisiem – ne tikai Rīgā, Viļņā un Tallinā, bet arī Maltā un Marbeljā. Protams, mēs būtu seguši visus darbinieku un viņu ģimeņu pārcelšanās izdevumus, kā arī kompensācijas par mājokli, tomēr pilnīgi visi atteicās un sacīja, ka paliks Ukrainā, lai arī kas notiktu. Šobrīd viņi ir pametuši Kijivu un iespēju robežās palīdz Ukrainas armijai, galvenokārt Rietumukrainā. Mēs pastāvīgi sazināmies ar puišiem – visi ir dzīvi un veseli. Viņi turpina saņemt pilnu algu, tomēr darba pienākumu viņiem šobrīd nav – viņu un viņu ģimeņu veselība ir prioritāte. Šogad bijām plānojuši iegūt licenci un ieiet Ukrainas tirgū, bet šobrīd ir grūti pateikt, kad pie šī jautājuma atgriezīsimies atkārtoti.

Arī Baltkrievijā mums bija biznesa un attīstības plāni, bet pērn maijā pēc Ryanair lidmašīnas nolaupīšanas tos uz laiku apturējām. Tad kļuva skaidrs, ka vairs nav ko gaidīt, tāpēc marta sākumā pārdevām Baltkrievijas biznesu un pilnībā pametām šo tirgu.

Covid-19 un traģēdija Ukrainā daudziem cilvēkiem lika saprast, ka dzīve nav kaut kas tāds, kas notiks rīt, vasarā, atvaļinājuma laikā vai kaut kad nākotnē. Dzīve notiek šeit un tagad. Un mums jādzīvo šodienai. Viss būs labi, un pat pēc vistumšākās nakts vienmēr atnāk rīts. Nodarbojieties ar sportu, skatieties sportu, fanojiet par sportu!

Šo un citus rakstus iespējams lasīt žurnāla Sporta Avīze aprīļa numurā! Ja vēlaties žurnāla saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Japānas beisbolisti atgriežas tronī

2024. gada 1. novembris sporta entuziastiem jau laikus bija ielikts kalendārā kā diena, kurā jānoskaidro spēcīgākie lielākajā sporta erudīcijas "šovā" Sporta viktorīna. 18 labākās regulā...

Intervijas

Vairāk Intervijas


Portrets

Vairāk Portrets


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā