Topošie pedagogi pētīja metodes, ar kurām galvā var viegli veikt aprēķinus ar trīs un pat četru ciparu skaitļiem.
Galvas rēķinu eksāmens
Senākās galvas rēķinu metodes nāk no senās Indijas, no vēdiskās matemātikas. LiepU mācās studente no Indijas, un viņa stāstījusi, ka Indijā arī mūsdienās skolēni apmēram 6. klasē kārto eksāmenu galvas rēķinos. Viņi šajā prasmē ir ļoti veikli. «Arī Latvijā pēdējos gados skolotāji tam atsākuši pievērst lielāku uzmanību. Daudzi čakli izmanto vietni Miksike.lv, kur galvas rēķinos trenēties var ikviens, - tas ir labs, viegli saprotams veids, kā to darīt, turklāt neaizņem daudz laika,» norāda V. Kārkliņa.
Viņa teic, ka treniņš rēķināt galvā bez palīglīdzekļiem atrisina daudzas problēmas, kas citādi ne vienam vien skolēnam vecākajās klasēs liek meklēt matemātikas privātskolotāju. «Uzskatu, ka problēmas rodas tad, ja līdz 4.-6. klasei skolēns nav apguvis pamata darbības ar skaitļiem. Tālāk jau viņam tas raisa nepatiku pret matemātiku, vēl tālāk - nevēlēšanos izvēlēties eksakto jomu studijas…»
Projektā studenti pētīja 26 senās galvas rēķinu metodes - populārākās un saprotamākās, lai gan to īstenībā ir daudz vairāk. V. Kārkliņa informāciju par šīm metodēm vākusi no avotiem dažādās svešvalodās, arī no grāmatām vecajā drukā, jo latviski metodes līdz šim nav tikušas aprakstītas, metožu aprakstus nācies tulkot un pārvērst mūsdienu cilvēkam saprotamā formā. Studenti metožu izklāstu tekstā mēģināja parādīt vizuāli - plakātos. No tiem projektā tapa izstāde, tāpat tika izstrādāts mācību līdzeklis - grāmatiņa -, savukārt trešā projekta sastāvdaļa bija uzvedums, kurā studenti ar cirka triku palīdzību (piemēram, izmantojot kartītes) demonstrēja skolēniem un skolotājiem metožu efektivitāti.
Triku izrādes
V. Kārkliņa stāsta, ka galvas rēķini pēc būtības ir triks. Pasaki sarežģītu reizināšanas piemēru, un pēc mirkļa klusuma trika rādītājs tev no zila gaisa pasaka pareizo iznākumu. Kopumā studenti skolēniem parādījuši 18 šādu izrāžu. Ja nebūtu jāstudē tālāk, ar uzvedumu varētu braukt viesizrādēs pa Latviju, jo interese no skolu puses bijusi ļoti liela, V. Kārkliņa smaida. Projekta ietvaros ar galvas rēķinu metodēm iepazinās ap 700 skolēnu no Liepājas un apkārtējo novadu skolām, vēlāk arī ap 150 pedagu skolotāju konferencē. «Projektā iesaistījām skolēnus no 4. klases līdz pat vidusskolai, jo patlaban skolās galvas rēķinus māca minimāli. Ceru, ka skolotāji turpmāk lietos mūsu izdoto mācību līdzekli. Tāpat metodes turpināšu mācīt topošajiem pedagogiem, lai viņi tās praktiski nes tālāk, strādājot skolās. Domāju, tas tā arī notiks, un par to ir prieks,» saka V. Kārkliņa.
Ikviena no šīm senajām metodēm ir gatavs, jau atrasts algoritms, kas ļauj galvā operēt ar lieliem skaitļiem. Lūk, viens no paņēmieniem. Kā sareizināt jebkuru skaitli ar 11? Piemēram, ja iecerētā darbība ir 42 x 11, tad cipari 4 un 2 «paliek uz vietas», bet starp tiem vizuāli domās jāievieto abu šo ciparu summa, tātad 6. Rezultātā sanāk skaitlis 462, kas arī ir pareizā atbilde.
Ātrāk nekā ar kalkulatoru
«Sevišķi šie paņēmieni patīk zēniem, jo viņi īpaši nemīl rakstīt, bet labprātāk daudz ko dara galvā. Skolēni savās atsauksmēs pēc mūsu projekta nodarbības tā arī rakstīja - kur lai es tagad lieku savu kalkulatoru?» stāsta V. Kārkliņa. Viņa teic, ka šīs metodes skolā var izmantot gan matemātikas pulciņos, gan stundās. Galvenais ieguvums - skolēniem šādi iepatīkas matemātika, rodas azarts ar to darboties. «Skolēniem rīkojām arī sacensības, un ikreiz izrādījās, ka galvā visu var sarēķināt ātrāk nekā ar kalkulatoru, kur veicamā darbība vēl ir arī jāuzspiež ar pirkstu,» saka V. Kārkliņa.