52 gadus vecajam mašīnistam Fransisko Hosē Garsonam Amo izvirzītas apsūdzības 79 punktos par slepkavību. Viņš atbrīvots pret galvojumu ar nosacījumu, ka viņam katru nedēļu jāpiesakās tiesā. Mašīnistam arī aizliegts sešus mēnešus izbraukt no valsts un vadīt vilcienus.
Avārija notika uz dzelzceļa ātrgaitas posma aptuveni četrus kilometrus no Santjago de Kompostelas stacijas, vilcienam lielā ātrumā līkumā noskrienot no sliedēm un ietriecoties betona sienā.
Mediju sniegtā informācija liecina, ka vilciens katastrofas brīdī divkārt pārsniedzis maksimālo pieļaujamo ātrumu. Katastrofā tika ievainoti 178 cilvēki. Viena no kritiski ievainotajām pacientēm svētdien slimnīcā mira, palielinot upuru skaitu līdz 79.
Kā vēsta Spānijas prese, F. Amo jau agrāk sociālajos tīklos lielījies, ka ar vilcieniem pārsniedz ātrumu. Pagājušā gada martā Amo savā Facebook lapā izlika fotogrāfiju ar vilciena spidometru, kurš rādīja ātrumu 200 kilometri stundā. Viens no mašīnista draugiem atstāja komentāru ar lūgumu piebremzēt, uz ko Amo atbildēja, ka vēl nav pārsniedzis robežu.
Viņam arī tika atgādināts, ka viņš var zaudēt licenci, ja nacionālā gvarde pamanīs pārkāpumu, uz ko viņš atbildēja: "iedomājieties, kāds tas ir kaifs - pabraukt garām nacionālajai gvardei tā, ka viņu radari iziet no ierindas. Ha-ha, sods RENFE (dzelzceļa kompānija) būs milzīgs." Fotogrāfijas dienu pēc avārijas no sociālā tīkla tika dzēstas.
"Es ceru, ka neviens nav miris, jo tas gulsies uz manas sirdsapziņas," mašīnists sacījis vilciena sakaru sistēmā dažus mirkļus pēc avārijas, kad notikušā mērogs vēl nav bijis zināms. "Mēs visi esam cilvēki, mēs visi esam cilvēki," sacījis mašīnists, kurš bijis iesprostots vilciena kabīnē, un tad sācis sūdzēties par sāpēm muguras un ribu rajonā.