Uzlabojumi tieši skar MCAS drošības sistēmu (angliski - The Maneuvering Characteristics Augmentation System), kas ieviesta MAX 8 sērijas lidmašīnās. Sistēma paredzēta kā automātiska aizsardzība, lai nepieļautu tādu lidmašīnas ātruma un augstuma uzņemšanas leņķa kombināciju, kas var novest pie kritiskas ātruma zaudēšanas, cēlējspēka zaudēšanas un attiecīgi lidaparāta krišanas.
Vairākos gadījumos sistēma aktivizējusies nevietā, automātiski "spiežot" lidaparāta purngalu uz leju, kad tas nebija nepieciešams un augstuma uzņemšanas leņķis patiesībā bija normas robežās. Šāds gadījums, pēc izmeklētāju secinātā, bijis arī Lion Air katastrofā - dati liecina, ka pirms nokrišanas lidaparāta purngals "spiests" uz leju vairāk nekā 20 reižu. Galu galā, pilotiem nespējot pārņemt kontroli pār gaisa kuģi, tas iegāzies Javas jūrā, paņemot līdzi 189 cilvēku dzīvības.
Boeing, kuras ražotie 737 MAX 8 sērijas lidaparāti visā pasaulē ir piespiedu dīkstāvē, līdz nav novērsti riski, solīja programmatūras atjauninājumus izstrādāt līdz marta beigām. Kaut tie ir gatavi, tāpat nepieciešams laiks uzstādīšanai visos pasaules Boeing 737 MAX 8 lidaparātos, tāpēc
nav skaidrs, cik ilgi vēl šie lidaparāti nevarēs atsākt komerciālos pārvadājumus.
Kā atjauninājuma sastāvdaļu Boeing uzstādīs arī papildu brīdinājumu sistēmu, kas iepriekš bija pieejama, bet nebija obligāta - tās uzstādīšana bija aviokompāniju izvēle. Nu visām MAX sērijas lidmašīnām programmatūrā bez papildu maksas tiks iekļauta sistēma, kas pilotus brīdinās, ja lidmašīnas sensori uzrādīs konfliktējošus mērījumus, kas attiecīgi var novest pie neprognozējamas autopilota sistēmas uzvedības. Ne Lion Air, ne Ethiopian Airlines lidmašīnām šī brīdinājuma sistēma nebija uzstādīta, toties tās bija aprīkotas ar MCAS sistēmu, kas, iespējams, darbojās kļūdaini. Boeing sola, ka ar programmatūras atjauninājumu nepilnības tiks novērstas, proti, ja sensori fiksēs pretrunīgus mērījumus, piloti ne tikai tiks par to brīdināti, bet automātiski tiks atspējota MCAS sistēma.
Tiesa, aviobūves gigants norādīja, ka MCAS programmatūras atjauninājumi nav uztverami kā nepārprotama atzīšana, ka tieši šīs sistēmas kļūmes dēļ notikušas minētās aviokatastrofas.
Tikmēr bez kritikas ASV neizpalika arī Federālā Aviācijas administrācija (FAA), kas atbild par civilās aviācijas uzraudzību. Senātā FAA vadītājs Daniels Elvels tika iztaujāts par praksi iesaistīt aviokompānijas ekspertus pašu ražoto lidaparātu izmēģināšanā un sertificēšanā.
Senators Ričards Blūmentāls šo praksi nodēvēja par "lapsu, kurai uzticēta vistu kūts sargāšana".
Elvels noliedza, ka FAA pieļautu "pašsertificēšanu" un norādīja, ka administrācija stingri uzrauga procesu, kaut iesaistīti pārstāvji no pašu lidaparātu ražotājiem. Viņš argumentēja, ka šāda prakse tiekot realizēta arī citu valstu avioindustrijas uzraudzībā. Elvels norādīja - ja sertificēšanas procesā liktu atteikties no pašu avioražotāju ekspertiem, administrācijai nāktos algot papildu 10 tūkstošus ekspertu, kas prasītu papildu 1,8 miljardus dolāru.
Jāatgādina, ka lielākajā daļā pasaules gaisa telpa slēgta jaunajām Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām, kamēr noris izmeklēšana pēc Ethiopian Airlines avārijas marta pirmajā pusē. Šī ir otrā letālā katastrofa piecu mēnešu laikā, kurā iesaistīta konkrētā modeļa lidmašīna.